برنامه وزارت نیرو برای صادرات و ارزآوری

وزیر نیرو اعلام کرد: وزارت نیرو موضوع صادرات و ارز آوری با محوریت نمایشگاه ها را در دستور کار جدی خود قرار داده است.

موبنا – به گزارش “امروز”رضا اردکانیان در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که برای موضوع صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی در بستر برگزاری نمایشگاه هایی مانند ایران اکسپو۲۰۱۸ چه تمهیداتی از سوی دولت اندیشیده شده است، گفت: ما از تیر ماه امسال بعد از جلسه هم اندیشی ای که رئیس جمهور با دست اندرکاران اجرایی داشت و خطوط کلی که در آن جلسه ترسیم شد، چهار کارگروه را در مشارکت با بخش خصوصی صنعت برق و همچنین آب و فاضلاب تشکیل دادیم.
وی افزود:کارگروه های یاد شده به طور منظم جلساتی را برگذار می کنند و هفته گذشته نیزجمع بندی فعالیت خود را در جلسه ای در وزارت نیرو به بحث گذاشتند که یکی از آن کارگروه ها مربوط به ساخت داخل است. ارتباط بسیار نزدیک و موثری میان بخش خصوصی و صنعت برق و آب و فاضلاب وجود دارد و امیدوار هستیم که از رهگذر این جمع بندی نزدیک و موثر بتوانیم مشکلات این بخش را رفع کنیم.
اردکانیان اضافه کرد:از جمله استفاده از ساز و کارهای قانونی موجود برای رفع مشکلات و به ویژه درخصوص تبصره ۵ قانون بودجه ،برای تهاتر بدهی ها وارد عمل خواهیم شد تا بخش خصوصی ما توانمندی کافی را پیدا کند. همچنین به موضوع تعدیل نرخ قراردادهای ناشی از نوسانات ارزی و استفاده از همه ظرفیت های داخل پرداخته می شود.
وی ادامه داد:موضوع نمایشگاه ها هم طبیعتا در این رویکرد وجود دارد که از ظرفیت صادراتی کشور استفاده خواهد شد. همانطور که می دانید، خدمات فنی و مهندسی مربوط به وزارت نیرو در صدر رقم صادرات خدمات کشور است. همچنین وزارت نیرو مسئولیت کمیسیون مشترک فدراسیون روسیه و جمهوری فدرال آلمان را نیز بر عهده دارد و علاوه بر جمهوری ارمنستان ارتباط مناسبی نیز میان ایران و همسایگان به ویژه جمهوری عراق و سایر کشور ها وجود دارد و بر این اساس بخش خصوصی پای ثابت و تعیین کننده ی توسعه ارتباطات ما است و ما بیشتر به دنبال توسعه امکانات صادراتی خود هستیم. تاکید رئیس جمهور در جلسه هفته گذشته هیات دولت بر این مبنی بود که دستگاه هایی از جمله وزارت نیرو باید جزو تامین کنندگان ارز برای کشور باشند و ما سعی داریم این موضوع را با سرعت پیش ببریم.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به شرایط نامساعد مصرف منابع انرژی در کشور گفت: با توجه به عدم هماهنگی میان تولید و مصرف برق در کشور دورنمای خوبی مشاهده نمی شود و به هر میزان که دربخش های دیگر رشد داشته باشیم اگر به لحاظ مصرف سیستم صحیح اعمال نشود، طبیعتا دو طرف معادله با هم سازگار نخواهد بود.
اردکانیان درباره تعرفه مشترکان پر مصرف آب و برق، گفت: این موضوع در دستور کار هیات وزیران بوده و در حال طی کردن مراحل اداری خود است و پس از آن در جلسه هیات دولت مطرح خواهد شد. اساس این موضوع نیز به نحوی خواهد بود که تعرفه ها باعث شود تا اقلیت پر مصرف نیز به جرگه خوش مصرف ها بپیوندند و ما بتوانیم انتظاراتمان را از این برنامه در کنترل مصرف و عبور از پیک تابستان های آینده داشته باشیم.
وی درباره بررسی طولانی مدت این موضوع در هیات دولت نیز اظهار کرد: وقتی یک دستگاه اجرایی پیشنهاد خود را به هیات دولت ارسال می کند در کمیسیون های مربوطه بررسی شده و پس از آن به جلسه دولت ورود پیدا می کند. قطعا انتظار ما این است که در فصل بحث تعرفه ها نهایی و به مردم اطلاع رسانی شود تا با اطلاع یافتن از آن مصرف خود را مدیریت کنند.
این عضو دولت دوازدهم درباره عقب بودن از برنامه ها در توسعه انرژی های تجدید پذیر نیز توضیح داد: برنامه ما برای نصب نیروگاه های تجدید پذیر ۴ هزار مگاوات تا پایان دولت دوازدهم است و اکنون که اندکی بیش از یک سال پشت سر گذاشته شده نزدیک به ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و حدود ۲ هزار مگاوات هم قرارداد امضا شده که به معنای انجام تشریفات مربوطه برای رسیدن به اجرایی شدن قراردادهاست.
وی درباره تاثیر نوسانات ارزی در بخش تجدیدپذیرها نیز گفت: طبیعتا نوسانات ارزی در این بخش مقداری اثرگذار بوده و همکاران ما در ارتباط نزدیک با دست اندرکاران این صنعت و انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران در صدد هستند که راهکارهای لازم را برای کنترل این نوسانات و رفع مشکلات تدوین کنند. پیش بینی ما این است که آهنگ توسعه تجدیدپذیرها، هم در بخش بادی و هم خورشیدی دوباره به سرعت قبل بازگردد.
اردکانیان درباره تاثیر تحریم ها بر سرمایه گذاری های خارجی در بخش انرژی های تجدیدپذیر نیز اظهار کرد: نتیجه مذاکرات، بحث ها و برنامه ها به شرکت های اروپایی ارائه شده و انتظار ما این است که تاثیر قابل ملاحظه ای روی سرمایه گذاری در بخش تجدید پذیرهای ایران نداشته باشد، اما عمده توجه ما بر سرمایه های داخلی است و سعی می کنیم که بیشتر به سمت توسعه تجدیدپذیرهای خرد و ظرفیت های کوچک پیش برویم که با هدف پایدار تر کردن سیستم تامین برق در نقاط مختلف کشور با استفاده از روزهای آفتابی و شدت تابش بالا و همچنین تاثیر کم آبی و خشکسالی بر اشتغال برخی مناطق و نیز نزدیکی به شبکه های انتقال با توجه به ارتباطی که با کشورهای همسایه داریم به ویژه در مرزهای شرق و جنوب شرق کشور بتوانیم از این ظرفیت ها برای صادرات استفاده کنیم و ما یک تسهیل گر باشیم تا تولیدکنندگان بتوانند به سهولت به صادرات برق بپردازند.
اردکانیان در پاسخ به این پرسش که آیا تامین ارز توسط وزارت نیرو با صادرات برق صورت می گیرد، گفت: صادرات برق یک راه است و خدمات فنی و مهندسی ما نیز می تواند در این بخش فعال باشد. اکنون شرکت های ما در کشورهای افریقایی دست اندرکار پروژه های بزرگ آب و برق هستند و ما سعی می کنیم که از مجموعه ظرفیت های قانونی و سازوکارهایی که داریم برای تقویت بخش خصوصی مرتبط با صنعت آب و برق استفاده کنیم.
وی درباره اصلی ترین چالش های امروزصنعت برق کشور نیز توضیح داد: مهمترین چالش صنعت برق این است که ما در عین حالی که به لحاظ فناوری در شرایط بسیار مناسبی هستیم و امکانات داخلی بسیار خوبی داریم و همچنین از زیربناهای لازم در ارتباط با کشورهای همسایه نیز برخورداریم، وضعیت مصرف در داخل کشورمان خوب نیست. بخشی از این موضوع به عادت های مصرفی ما باز می گردد و بخش دیگر آن به استانداردسازی سیستم ها و تجهیزاتی که استفاده می کنیم مربوط است که نیازمند یک فعالیت جامع در بخش های مختلف است. شاید این موضوع تنها در بخش برق هم نباشد و متاسفانه در بخش های مختلف به ویژه بخش هایی که با منابع زیست محیطی سر و کار دارد ما به لحاظ تولیدات و الگوی مصرف در شرایط مساعدی به سر نمی بریم و هر جامعه ای که چنین گرفتاری داشته باشد، دورنمای خوبی در انتظارش نیست. یعنی هرقدر در بخش های دیگر رشد کنیم زمانی که به لحاظ مصرف به اندازه کافی سیستم صحیحی نداشته باشیم طبیعتا دو طرف معادله با هم سازگار نخواهد بود.

 منبع: روزنامه امروز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا