بالاخره تکلیف سرطان‌زا بودن تلفن همراه مشخص شد

در شرایط ویژه امواج رادیویی مشابه تلفن همراه با شدت بالاتر و برای دوره زمانی طولانی‌تر می‌تواند احتمال بروز برخی تومورها در برخی گونه‌های موش‌ها را بیشتر کند.

موبنا – پس از گذشت نزدیک به ۱۰ سال «طرح ملی سم‌شناسی» (NTP) دولت آمریکا سرانجام گزارش نهایی خود را در مورد تاثیرات تابش فرکانس‌های رادیویی از جمله امواج تلفن همراه روی موش‌ها منتشر کرد. نتایج حاصل از بررسی‌های یک دهه این مرکز نشان داد تابش فرکانس‌های رادیویی با سطح بالا توانسته است بروز برخی انواع سرطان‌ها را در حیوانات بیشتر کند و با این وجود نتیجه نهایی بر آن شده است که تاثیرات این امواج بر انسان‌ها ضعیف است و تغییر غیرممکن به نظر می‌رسد که این امواج روی انسان اثر سرطان‌زا برجا بگذارد.

انجام این مطالعه بیش از یک دهه به طول انجامید و برای آن ۳۰ میلیون دلار هزینه شد. کارشناسان در پایان این اتفاق دریافتند انتشار فرکانس‌های رادیویی با تناوب بالا شواهد روشنی از تومورهای قلبی در موش‌های نر برجا گذاشته است. این گزارش همچنین اذعان کرد برخی شواهد مبتی بر تابش فرکانس‌های رادیویی به دست آمده است که بروز تومورهای مغزی و اختلالات غدد فوق کلیوی را نشان می‌دهد. این نتایج فوق العاده جالب همچنین یادآور شده است که هنوز به درستی مشخص نیست بین تابش بالای فرکانس‌های رادیویی و بروز این بیماری‌ها در موش‌های ماده رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

با این توضیحات آیا می‌توان گفت افرادی که در خیابان راه می‌روند و آیفون خود را در کنار گوش خود نگه داشته‌اند تا با آن تماس تلفنی برقرار کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند؟ باید پاسخ داد که در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

این مطالعه به صورت ویژه روی امواج رادیویی منتشر شده از تلفن‌های همراه مبتنی بر گیرنده نسل دوم (۲G) و نسل سوم (۳G) خدمات مخابراتی متمرکز شد. در حالی که شبکه‌های مخابراتی نسل دوم در آفریقا و آمریکای جنوبی همچنان استفاده می‌شوند، بیشتر تلفن‌ها در آمریکا، آسیا و اروپا از خدمات نسل سوم و چهار مخابراتی و ارتباطی استفاده می‌کند. فناوری‌های جدید به صورت معمول فرکانس‌های سطح بالاتر را نسبت به فرکانس‌های ۹۰۰ مگاهرتزی در نسل دوم فناوری مخابراتی به کار می‌گیرند. نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی (۵G) که به زودی عرضه می‌شود به صورت ویژه برای باندهای فرکانسی سطح بالا تمرکز دارد و نسبت به نسل های قبلی فرکانس‌های قوی‌تری را به کار می‌گیرد. بر این اساس این احتمال مطرح شده است که باندهای فرکانسی قوی‌تر کمتر روی بدن حیوانات تاثیرگذار بوده‌اند.

«مایکل واید» مدیر سم‌شناسی در طح تحقیقاتی NTP توضیح داد که نمی‌توان گفت نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی نسبت به فرکانس‌هایی که در فناوری‌های قبلی منتشر می‌شود کمتر یا بیشتر خطرناک هستند و با این وجود او با صراحت اعلام کرد تاثیرات این فناوری مخابراتی جدید نسبت به آنچه که تاکنون در تحقیقات مختلف مورد توجه قرار گرفته کاملا متفاوت است.

دکتر واید گفت: «۵G از جمله فناوری‌های نوظهور محسوب می‌شود که هنوز به صورت کامل راه‌اندازی نشده است و کاربران جهانی به آن دسترسی ندارند. بر اساس آنچه که ما تاکنون متوجه شدیم، این فناوری نسبت به فرکانس‌هایی که تاکنون در بررسی‌های خود مورد توجه قرار دادیم کاملا متفاوت عمل می‌کند و هیچ شباهتی به فناوری‌های قدیمی‌تر ندارد».

علاوه بر میزان اثرگذاری این فناوری، مطالعه جدید همچنین به این نتیجه رسید میزان تاثیرپذیری حیوانات از فرکانس‌های مخابراتی به هیچ وجه با اثرپذیری آنها در بدن انسان یکسان نیست. فرکانس‌های منتشر شده که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت با شدت چهار برابر بیشتر نسبت به حد مجاز فرکانس‌های مخابراتی بررسی شد و حیوانات این میزان از فرکانس‌های منتشر شده را روی بدن خود تجربه کردند. «جان بوچر» یکی از دانشمندان برتر که در این تحقیق حضور داشت اعلام کرد این نوع قرار گرفتن در مورد فرکانس‌های ارتباطی منتشر شده با آنچه که انسان به صورت مداوم در مقابل آن قرار می‌گیرد قابل قیاس نیست و شدت این فرکانس‌ها در تحقیق صورت گرفته افزایش یافته است.

دکتر بوچر گفت: « معرض فرکانس‌هایی که در این مطالعه به صورت کنترل شده منتشر می‌شدند با فرکانس هایی که انسان به صورت معمول در طول روز در مقابل تلفن همراه خود با آنها مواجه می شود کاملا متفاوت است. فرکانس ها در این مطالعه تقویت شدند تا اثر مضاعف آنها مورد بررسی قرار گیرد».

«کِوین مک‌کُنوِی» از مرکز اوپن یونیورسیتی اعلام کرد که این تحقیق نشان داده است که استفاده از تلفن همراه هیچ گونه خطری را برای انسان به همراه نمی‌آورد و در این میان میزان اثرگذاری امواج و فرکانس‌های رادیویی برای ایجاد تومورها در بدن موش‌ها بسیار اندک بوده است. با این توضیح می‌توان نتیجه گرفت تلفن همراه برای انسان سرطان‌زا نیست.

او اظهار داشت:‌ «ما پس از یک دهه تحقیق و مطالعه دقیق به این نتیجه رسیدند که در شرایط ویژه امواج رادیویی مشابه تلفن همراه با شدت بالاتر و برای دوره زمانی طولانی‌تر می‌تواند احتمال بروز برخی تومورها در برخی گونه‌های موش‌ها را بیشتر کند. این مسئله اهمیت زیادی دارد و برای نخستین بار ثابت شده است. ولی باید گفت این اتفاق شبیه به یک آزمایش فرضی است که در آن موش‌ها برای دوره زمانی طولانی در مقابل فرکانس‌های شدید قرار گرفته‌اند. با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که فرکانس‌های شدید با قدرت بالا می‌توانند موش‌ها را در معرض خطر قرار دهند. با این وجود ما درمیابیم که انسان‌ها که در مقابل فرکانس‌های موبایلی با شدت کمتر قرار می‌گیرند در معرض خطر ابتلا به سرطان یا انواع تومور قرار ندارند. برای آنکه بخواهیم اثرات فرکانس‌های ضعیف‌تر موبایلی را روی انسان‌ها بررسی کنیم، می‌بایست یک مطالعه کاملا مجزای دیگر به انجام برسد».

البته نتیجه واضح بررسی این بود که فرکانس‌های مذکور توانستند روی موش‌های نر اثرگذار باشند و باعث ایجاد تومارهای قلبی در آنها شوند. ولی اینکه یک بررسی طولانی مدت پس از گذشت ۱۰ سال با صرف هزینه بالغ بر ۳۰ میلیون دلار چنین نتیجه‌ای را به دست آورده است نکته جالبی است و دانشمندان مطمئن شده‌اند که تلفن همراه نمی‌تواند مشکلی را برای انسان‌ها به همراه بیاورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا