منتظر خودروهای هیوندای با سقف‌های خورشیدی شفاف باشید (+عکس)

هیوندای هنوز تاریخ دقیق به کارگیری عملی این سه مرحله را توضیح نداده است. با این وجود پیش‌بینی می‌شود نخستین سقف‌های خورشیدی هیوندای سال ۲۰۱۹ میلادی وارد خیابان‌ها شوند.

موبنا – این روزها توجه بازار جهانی خودروسازی به نمایشگاه بزرگ ۲۰۱۸ SEMA Show‌ معطوف شده است و در این میان شرکت کره‌ای هیوندای جزییاتی در مورد قطعات ویژه مخصوص نسل جدید اتومبیل‌های خود منتشر کرده است که رانندگی را کالا متفاوت می‌کند. این کمپانی در نظر دارد از سال ۲۰۲۰ میلادی سقف‌های مجهز به پنل‌های خورشیدی را در اتومبیل‌های برقی و گازی خود مورد استفاده قرار دهد تا از این طریق بتواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. این پنل‌های خورشیدی یکپارچه یک سقف شفاف را برای اتومبیل‌ها ارایه می‌کنند که از نظر ظاهری تفاوتی با اتومبیل‌های معمول مجهز به سقف‌های شیشه‌ای پانوراما ندارند.

گروه خودروسازی هیوندای به دنبال فعالیت‌های خود تلاش می‌کند این سقف‌های خورشیدی را به تولید انبوه برساند و بر این اساس قرار است نخستین نمونه آن در نمایشگاه لاس‌وگاس آمریکا به نمایش درآید. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تمام خودروهایی که در دو شرکت هیوندای و کیا ساخته می‌شوند قابلیت استفاده از این سقف‌های خورشیدی را داشته باشند و به کمک آن بتوانند عملکرد و بهره‌وری بالاتری را ارایه دهند. این سقف‌های مجهز به پنل‌های خورشیدی نه تنها در خودروهای الکتریکی و هیبریدی این شرکت به کار گرفته می‌شوند، بلکه تمامی خودروهای گازی هیوندای هم به آن مجهز خواهند شد تا سقف‌های مذکور به صورت مستقیم باتری‌های نصب شده در اتومبیل را شارژ کنند و نیروی مورد نیاز موتور احتراق داخلی (ICE) را نیز به کار بگیرند.

منتظر خودروهای هیوندای با سقف‌های خورشیدی شفاف باشید (+عکس)

هیوندای اعلام کرد این سقف‌ها در سه مرحله مستقر می‌شوند. مرحله نخست به این صورت است که پنل‌های خورشیدی سیلیکونی به تولید انبوه می‌رسند و روی سقف استاندارد خودروهای هیبریدی نصب می‌شوند. هیوندای پیش‌بینی کرده است این پنل‌ها می توانند روزانه بین ۳۰ تا ۶۰ درصد باتری اتومبیل را شارژ کنند که این اتفاق بسته به شرایط جوی و میزان تابش خورشید تغییر می‌کند.

مرحله دوم قدم بزرگتری را در این زمینه نشان می‌دهد. بر اساس آن از یک سیستم سقف خورشیدی نیمه‌شفاف برای خودروها استفاده می‌شود که این سقف خورشیدی می‌تواند نیروی مورد نیاز موتور احتراقی را هم تامین کند و هیوندای می‌گویند این فناوری را برای نخستین بار در جهان ارایه داده است. پنل‌ها قادر هستند باتری اصلی را شارژ کنند یا نیروی مورد نیاز باتری کمکی را که به سیستم خوشیدی متصل شده است، تامین کنند. هیوندای پیش‌بینی کرده است این استراتژی به موتور اتومبیل‌های آن کم می‌کند تا بتوانند بیش از گذشته با مقررات جهانی انتشار گازهای گلخانه‌ای سازگاری پیدا کنند و در نهایت این خودروها بتوانند وارد بازار جهانی شوند.

منتظر خودروهای هیوندای با سقف‌های خورشیدی شفاف باشید (+عکس)

مرحله سوم که هم اکنون در حالت توسعه و آزمایشی به سر می‌برد، یکپارچه سازی کامل پنل‌های خورشیدی در ساختار خودرو است تا نسل جدید محصولات هیوندای در قسمت سقف و کاپوت بتوانند به آنها مجهز شوند. این سیستم یکپارچه باعث می‌شود میزان جذب انرژی خورشیدی به حداکثر برسد و خودروهای سازگار با محیط زیست در محدوده وسیع‌تر انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند.

«جئونگ-جیل پارک» مدیر مرکز طراحی مهندسی گروه خودروسازی هیوندای گفت: «در آینده نزدیک انواع مختلف فناوری‌های تولید برق از جمله سیستم شارژ خورشیدی به اتومبیل‌ها متصل خواهند شد. این اتفاق به نسل آتی اتومبیل‌ها کمک می‌کند تا از یک دستگاه منفعل که فقط انرژی را مصرف می‌کند، به یک دستگاه مولد برای تولید انرژی تبدیل شوند».

هیوندای هنوز تاریخ دقیق به کارگیری عملی این سه مرحله را توضیح نداده است. با این وجود پیش‌بینی می‌شود نخستین سقف‌های خورشیدی هیوندای سال ۲۰۱۹ میلادی وارد خیابان‌ها شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا