موشکی که ۵ برابر سرعت صوت پرواز می‌کند!

«سلاح واکنش سریع هوایی» (ARRW) بخشی از یک تلاش گسترده محسوب می‌شود تا نیروی دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی بتواند به موشک‌های مافوق صوت دسترسی داشته باشد.

موبنا – نیروی هوایی آمریکا تصمیم خود را برای توسعه موشک‌های مافوق صوت جدی کرده است و در این زمینه دومین قرارداد خود با شرکت «لاکهید مارتین» را هم به ارزش ۴۸۰ میلیون دلار منعقد کرد هاست تا دومین نمونه اولیه موشکی را تولید کند که می‌تواند پنج برابر سرعت صوت در آسمان پرواز کند. «سلاح واکنش سریع هوایی» (ARRW) بخشی از یک تلاش گسترده محسوب می‌شود تا نیروی دریایی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ میلادی بتواند به موشک‌های مافوق صوت دسترسی داشته باشد.

موشک‌های مافوق صوت این توانایی را دارند تا نتیجه نبردهای آینده را به طور کامل تغییر دهند. زیرا زمانی که جت‌های مافوق صوت نخستین بار ۷۵ سال قبل معرفی شدند همه چیز به طور کامل تغییر کرد و نتیجه جنگ‌ها به نفع کشورهایی بود که این هواپیماهای جنگنده را در اختیار داشتند. اگر ارتش‌ها در آینده بتوانند چنین سلاح‌هایی را به صورت گسترده در اختیار داشته باشند، این امکان به وجود خواهد آمد تا صاحبان این موشک‌ها بتوانند از تمام سیستم‌های تدافعی هوایی عبور کنند و به راحتی هدف خود را نشانه بگیرند.

در این میان برخی منابع ادعا کردند که کشورهای روسیه و چین نیز به چنین سلاح‌هایی دسترسی پیدا کرده‌اند و با این وجود هنوز چنین اخباری ثابت نشده است که دو کشور مذکور بتوانند موشک‌های مافوق صوت داشته باشند. ولی باید توجه داشت که هم اکنون بین کشورهای آمریکا، چین، روسیه، آلمان، انگلستان، هند و استرالیا رقابت تنگاتنگی آغاز شده است تا بتوانند به چنین سلاح‌هایی دست پیدا کنند و حتی اندونزی نیز تحقیقات گسترده‌ای را پیش برده است تا بتواند مشکلات موجود برای پرواز با سرعت ۵ ماخ معادل ۶۱۲۵ کیلومتر بر ساعت را برطرف کند.

آخرین قرارداد منعقد شده توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای توسعه پروژه ARRW سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهد و طی آن قرار است طراحی موشک بازبینی شود، آزمایش های لازم روی آن انجام گیرد و با سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه دومین مدل مفهومی، موشک مافوق صوت به تولید برسد. شرکت لاکهید هم اکنون به صورت همزمان روی نمونه دیگری از این موشک‌ها موسوم به «سلاح سرسخت متعارف» (HCSW) کار می‌کند که این موشک هم می‌تواند با سرعتی بیش از سرعت صوت حرکت کند. این شرکت توسعه موشک مذکور را در راستای قرارداد منعقد شده با وزارت دفاع آمریکا، آژانس دفاع موشکی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، و ارتش ایالات متحده منعقد کرده است و با همکاری آنها سعی می‌کند توسعه این موشک را هرچه سریع‌تر پیش ببرد.

«دیوید ال گلدفین» مدیر مرکز سربازان نیروی هوایی آمریکا در این خصوص گفت: «این گروه مشترک نیاز به توانایی‌هایی دارد که بتواند نخستین موشک مافوق صوت جهان را تولید کند و ما در همین مرحله نخست قصد داریم مشکلات پیش‌رو را به گونه ای از میان برداریم که این موشک بتواند ۵ برابر سرعت صوت در آسمان پرواز کند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا