ردیابی گوشی اندوریدی به سرقت رفته

روزبه‌روز بر قیمت گوشی‌های هوشمند افزوده می‌شود و همین امر باعث می‌شود که خطر به سرقت رفتن این همراهان همیشگی نیز بالا برود. البته در برخی مواقع به دلیل سهل انگاری گوشی همراه خود را فراموش می‌کنیم و این‌گونه مواقع است که شیوه ردیابی این محصولات به شدت کاربردی می‌شود.

موبنا – خوشبختانه در سال گذشته برنامه رجیستری کردن گوشی‌های هوشمند کلید خورده است و این یعنی آنکه هر موبایلی که خواهان فعالیت در شبکه مخابراتی کشور باشد، بایستی کد IMEI در شرکت‌های تابع وزارت اطلاعات ثبت شده باشد.

در سوی دیگر از طریق پایگاه داده‌های بین‌المللی شناسه تجهیزات در انجمن جهانی جی‌اس‌ام که اطلاعات همه پایانه‌های جی‌اس‌ام در آن وجود دارد، گوشی‌های سرقتی شبکه خود و سایر شبکه‌ها را شناسایی کرده و مانع از به کارگیری آن‌ها می‌شوند. اپراتورهای موبایل می‌توانند به این مرکز که همه گوشی‌های موبایل در آن ثبت شده متصل شوند و اطلاعات گوشی‌ها را به دست آورند.

بدین ترتیب اپراتورهای موبایلی که به پایگاه‌ داده IMEI متصل باشند می‌توانند تضمین کنند که از استفاده گوشی‌های سرقتی سایر شبکه‌ها در شبکه خود جلوگیری می‌کنند و بالعکس به هنگام گزارش دزدی، اپراتور  موبایل می‌تواند حساب مشتری را به حالت تعلیق درآورد تا مشتری مسئولیتی در قبال خدماتی که کلاه‌برداران از آن‌ها استفاده می‌کنند، نداشته باشد.

اپراتورها پیش قراولان ردیابی گوشی گم شده یا به سرقت رفته هستند. چرا که در کمتر از چند ساعت قادر هستند امکان استفاده از دستگاه مفقودی را در شبکه محدود کرده و در سوی دیگر مکان تقریبی آن را ردیابی کنند. در کشور ما نیز دو اپراتور اصلی یعنی همراه اول و ایرانسل سرویس ردیابی گوشی یا سیم کارت را ارائه می‌کنند.

ردیابی گوشی گم شده یا به سرقت رفته توسط اپراتور

همراه اول

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت همراه اول، مشترکین این اپراتور برای ردیابی گوشی مفقود شده یا به سرقت رفته خود می‌توانند شماره سریال گوشی مفقود شده یا دزدیده شده را (مندرج بر روی جعبه گوشی) از طریق خطوط دائمی همراه اول، به یکی از طرق ذیل ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال  نمایند:

  • از طریق شماره گیری کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
  • ارسال کد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰
  • سرویس ردیابی گوشی تا ۱۰ روز پس از دریافت شماره سریال، به جستجوی گوشی مفقود شده می‌پردازد و در پایان در صورت موفقیت در ردیابی گوشی، نتیجه را از طریق پیامک به اطلاع مشترک می‌رساند تا مشترک سایر مراحل حقوقی را از طریق مراجع ذیل ربط پیگیری نماید. در صورت عدم موفقیت در ردیابی، مشترک می‌تواند برای ردیابی مجدد گوشی خود اقدام و سرویس را مجدداً فعال نماید.

ایرانسل

مشترکین سیم‌کارت‌های اپراتور ایرانسل می‌توانند نسبت به ردیابی گوشی گم شده بر اساس روش زیر اقدام کنند.
۱-با مرکز تماس ایرانسل تماس بگیرند. از طریق شماره ۷۰۰ یا ۷۰۳۳ از خطوط ایرانسل و ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ یا ۰۹۳۷۷۰۳۳۰۰۰ از سایر خطوط امکان پذیر ارتباط برقرار نموده و نسبت به مسدود کردن سیم کارت خود اقدام کنند.
نکته قابل توجه این است که طی مدت ۴۸ ساعت پس از ثبت درخواست، نتیجه ردیابی به خط ایرانسلی که از طریق آن با سامانه پیامکی تماس گرفته شده ارسال خواهد شد. در صورتی که نتیجه ردیابی مثبت باشد، پیامکی حاوی تاریخ ردیابی و کد پیگیری برای مشترک ارسال می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید با در دست داشتن کد پیگیری و تاریخ ردیابی به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه قضایی دریافت کنید.

 

ردیابی گوشی گم شده یا به سرقت رفته توسط برنامه‌های جانبی

سرویس Find My Device  گوگل

سرویس Find My Device  گوگل

Find My Device نام سیستم مدریت یکپارچه دستگاه‌های اندرویدی است که اکانت شما در آن‌ها ثبت شده‌اند. این ویژگی در تمامی نسخه‌های پلتفرم اندروید از سال ۲۰۱۴ به بعد وجود داشته، از این رو تقریباً برای تمامی گوشی‌های اندرویدی موجود در بازار کنونی کارایی دارد. البته توجه داشته باشید که پیش نیاز اصلی استفاده از این ویژگی، ثبت یک اکانت جیمیل در گوشی همراه می‌باشد تا از طریق آن بعداً بتوان دستگاه را ردیابی کرد.

در صورت داشتن این پیش نیاز، تنها کافیست در صورتی که گوشی شما گمشده باشد با مراجعه به این لینک و وارد کردن اطلاعات  اکانت خود مکان فعلی گوشی خود را با دقت بسیار خوبی شناسایی کنید. در شکل زیر نمایی از این قابلیت گوگل را مشاهده می‌کنید. البته Find My Device امکان قفل کردن، به صدا در آوردن گوشی و یا پاک کردن تمامی اطلاعات آن را هم در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که گوشی شما در صورتی توسط این قابلیت گوگل ردیابی خواهد شد که به اینترنت متصل شده باشد. در واقع مکان ارائه شده، مکانی است که آخرین بار گوشی شما آنلاین بوده است. مسلماً بهره‌گیری از گوشی‌های هوشمند بدون اتصال به اینترنت فایده چندانی ندارد پس به احتمال زیاد گوشی شما بعد از سرقت نیز به اینترنت متصل خواهد شد. البته توصیه می‌شود اگر باتری گوشی شما ظرفیت کافی را داراست همواره دیتای گوشی خود را روشن کنید تا در صورت گم شدن سریع‌تر بتوانید آن را ردیابی کنید.


اپلیکیشن GPS SMS Phone Finder

اندروید یک پلتفرم متن باز است و همین امر محدودیت‌های توسعه دهندگان برای دسترسی به ویژگی‌هایی از جمله موقعیت مکانی گوشی‌های هوشمند را می‌دهد. اپلیکیشن GPS SMS Phone Finder نیز با توجه به همین قابلیت می‌تواند موقعیت مکانی گوشی همراه را به شک یک لینک برای صاحب دستگاه ارسال کند.

بدین منظور بایستی پس از نصب و راه اندازی دستگاه یک رمز دسترسی از راه دور برای آن ایجاد کنید. کار تمام است و زین پس هرگاه رمز تعیین شده را با پیشوند locateme برای گوشی ارسال کنید؛ در پاسخ توسط پیامک لینکی برایتان فرستاده می‌شود که با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر در مرورگر می‌توانید مکان گوشی خود را بر روی نقشه مشاهده فرمایید. نقطه قوت این برنامه، عدم احتیاج اتصال دائمی گوشی به اینترنت به منظور شناسایی مکان آن است؛ البته به یاد داشته باشید که برای شناسایی محل گوشی، حتماً بایستی GPS دستگاه در زمان ارسال پیام فعال باشد.


گوشی‌های سامسونگ

گوشی‌های سامسونگ

علاوه بر سرویس فوق، گوشی‌های مدرن اندرویدی سامسونگ دارای ویژگی منحصر به فرد یافتن تلفن من هستند که حتی در صورت تعویض سیم کارت، گوشی گم شده یا به سرقت رفته شما را ردیابی کند.

اگر گوشی سامسونگی خود را گم کرده‌اید، سرویس یافتن تلفن من را امتحان کنید. با بهره گیری از این سرویس می‌توانید تلفن هوشمند گم‌شده خود را از راه مکان‌یابی کنید، داده‌های ذخیره شده دستگاه را در Samsung Cloud پشتیبان گیری کنید، صفحه را قفل کنید و حتی دسترسی به Samsung Pay را مسدود کنید. همچنین می‌توانید همه داده‌های ذخیره شده در دستگاه را حذف کنید.

اگر فردی سیم کارت را در دستگاه گم شده عوض کرده باشد، می‌توانید شماره تلفن جدید را در وب‌سایت یافتن تلفن من از طریق اعلان بررسی کنید. همچنین می‌توانید یکی از اعضای خانواده یا دوستان را از طریق یافتن تلفن من به عنوان سرپرست اختصاص دهید و به آن‌ها اجازه دهید دستگاهتان را مکان‌یابی کنند، آهنگ زنگ آن را به صدا درآورند و حالت اضطراری را فعال کنند.

به علاوه، می‌توانید تا ۵۰ درصد از تماس‌های اخیر را بررسی کنید، عمر باتری را طولانی کنید و در صورت لزوم همه داده‌های ذخیره شده در دستگاه را پشتیبان گیری یا پاک کنید. حتی اگر کد قفل صفحه مربوط به دستگاه (برای نمونه PIN، گذرواژه، الگو، اثر انگشت و اثر عنبیه) را فراموش کرده باشید، دیگر نیازی به نگرانی نیست. می‌توانید قفل صفحه را از وب‌سایت یافتن تلفن من از راه دور بازنشانی کنید.

 منبع: اندروید زوم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا