افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان به طول ۵۵ کیلومتر (+عکس)

سیستم در نظر گرفته شده برای این پل به گونه‌ای است که در برابر زلزله با قدرت ۸ ریشتر مقاومت می‌کند و همچنین بادها و توفان‌های بسیار قوی نیز مشکلی را برای آن به وجود نمی‌آورد.

موبنا – طولانی‌ترن پل جهان که با نام هنگ‌کنگ-ژوهای-ماکائو (HZMB) شناخته می‌شود با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار و با طول ۵۵ کیلومتر افتتاح شد تا رکورد جهانی دیگر در آسیا به ثبت برسد. این پروژه که از آن به عنوان بزرگترین پل روی دریا در جهان یاد می‌کنند و ساخت آن ۹ سال به طول انجامیده است هم اکنون افتتاح شد تا کشور چین به هنگ‌کنگ و ماکائو متصل شود.

لازم به ذکر است برای HZMB به عنوان طولانی‌ترین پل دریایی جهان یک بخش ارتباطی ویژه در نظر گرفته شده است تا این پل به بند هنگ‌کنگ هم متصل شود. این بخش ارتباطی به خودی خود اهمیت بسیار زیادی دارد که به صورت مجزا چندین پل زمینی و دریایی، یک تونل بزرگ و چند بخش جاده‌ای کوتاه را شامل می‌شود.

افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان به طول ۵۵ کیلومتر (+عکس)

با همه این توضیحات قسمت اصلی پل که از روی آب عبور می‌کند ۲۹.۶ کیلومتر طول دارد و از این نظر آن را می‌توان ۳.۷ کیلومتر کوتاه‌تر از کانال انگلیس در باریک‌ترین نقطه آن دانست. به طور ساختاری این سازه سه پل کابلی و دو جزیره مصنوعی را شامل می‌شود و همچنین یک تونل ۶ کیلومتری برای آن در نظر گرفته شده است که از زیر آب عبور می‌کند تا حمل و نقل دریایی را مختل نکند.

افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان به طول ۵۵ کیلومتر (+عکس)

با این توضیحات از هم اکنون راننده‌ها می‌توانند با اخذ مجوز ویژه وارد این پل شوند تا ضمن ترک کردن هنگ‌کنگ پس از گذشت ۳۰ دقیقه به شهر ژوهای برسند. پیش از این سفر مذکور بیش از ۴ ساعت به طول می‌انجامید.

افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان به طول ۵۵ کیلومتر (+عکس)

مهندسان برای تکمیل این پروژه بیش از ۴۲۰ هزار تن فولاد به کار بردند که این میزان تقریبا ۶۰ برابر فولاد به کار برده شده در برج ایفل است. همچنین در این پل بزرگترین بالابر معلق جهان در قسمت پایانی و در بخش تونل نصب شد و در آن از ۱.۰۸ میلیون متر مربع بتون استفاده شد.

افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان به طول ۵۵ کیلومتر (+عکس)

سیستم در نظر گرفته شده برای این پل به گونه‌ای است که در برابر زلزله با قدرت ۸ ریشتر مقاومت می‌کند و همچنین بادها و توفان‌های بسیار قوی نیز مشکلی را برای آن به وجود نمی‌آورد. همچنین انتظار می‌رود این پل تا ۱۲۰ سال آینده به هیچ گونه بازسازی نیاز نداشته باشد.

افتتاح طولانی‌ترین پل دریایی جهان به طول ۵۵ کیلومتر (+عکس)

رانندگی با اطمینان خاطر و بدون هرگونه نگرانی روی طولانی‌ترین پل دریایی جهان از مهم‌ترین نکاتی است که می‌بایست به آن توجه شود. از این رو روزنامه گاردین گزارش داده است که پیش از آنکه رانندگان وارد این پل شوند فشار خون و ضربان قلب آنها کنترل می‌شود و همچنین دوربین‌های مدار بسته حتی خمیازه کشیدن رانندگان را هم مانیتور می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه در هنگ‌کنگ و ماکائو رانندگان در سمت چپ اتومبیل خود را می‌رانند و چینی‌ها در سمت راست رانندگی می‌کنند، یک نقطه تلاقی در نظر گرفته شده است که به رانندگان امکان می‌دهد با ایمنی کامل به سمت خود وارد شوند.

اگرچه این پروژه بسیار شگفت‌انگیز و بزرگ است، ولی به واسطه هزینه‌هایی که در بر داشته است، تاخیر فراوان در راه‌اندازی آن، و همچنین مرگ و میر و آسیب دیدن تعداد زیادی از کارگرانی که در آن کار می‌کردند بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. صندوق جهانی حمایت از طبیعت (WWF) در هنگ‌کنگ همچنین برخی نگرانی‌ها را در مورد تاثیرات این سازه بر محیط زیست محلی و حیات وحش ابراز کرده است و به صورت ویژه گفته شده است که این پل می‌تواند محل زندگی دلفین‌های سفید چینی را با با مشکل مواجه کند. علاوه بر این خبرگزاری «چاینا مورنینگ پست» اعلام کرده است که کارشناسان در مورد طراحی جزایر مصنوعی و آسیب‌های آن برای محیط زیست هشدارهای فراوای را مطرح کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا