آخرین پرواز آخرین هواپیمای کنکورد پایان امسال (+عکس)

«آلفا فاکستروت» آخرین عضو در خانواده ۲۰ نفره کنکوردها است که هم اکنون به دنبال یک خانه دایمی می‌گردد تا برای همیشه در آنجا آرام بگیرد.

موبنا – کنکورد که از آن به عنوان نخستین هواپیمای مسافربری جهان با قابلیت پرواز با سرعت مافوق صوت یاد می‌کنند طی ۱۳ سال گذشته هیچ پروازی انجام نداد و فقط برای نمایش در یکی از موزه‌های هوایی بریتانیا در معرض دید عموم قرار گرفته بود. ولی هم اکنون قرار شده است آخرین کنکورد آخرین سفر خود را انجام دهد.

آخرین پرواز آخرین هواپیمای کنکورد پایان امسال (+عکس)

«فرودگاه فیلتون بریستول» در بریتانیا میزبان آخرین پروزا «کنکورد آلفا فاکستروت» یا «کنکورد شماره ۲۱۶» متعلق به شرکت هوایی «بریتیش اِیروِیز» خواهد بود. این کنکورد سرانجام از خانه قدیمی خود که بخشی از «موزه هوایی بریستول» بود بیرون آمد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای پرواز آن در اواخر سال جاری میلادی آغاز شود. هواپیمای «آلفا فاکستروت» نه تنها آخرین کنکورد ساخته شده محسوب می‌شود، بلکه آخرین هواپیمای کنکورد است که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳ میلادی پرواز کرد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آخرین پرواز آخرین هواپیمای کنکورد پایان امسال (+عکس)

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «موزه هوایی بریستول»، حرکت امروز این هواپیمای ۱۹ میلیون پوندی (۲۳ میلیون دلاری) از داخل آشیانه به روی باند توسط گروه وسیعی از متخصصان شرکت هواپیمایی «بریتیش ایروِیز» و ایرباس انجام شد. این هواپیما با استفاده از یدک‌کش‌های استاندارد و معمول تا روی باند اصلی حمل شد و پیش از آن در یک آشیانه مخصوص از آن نگهداری می‌شد و برای خروج کنکورد از داخل آن، یکی از دیوارها تخریب شد تا این هواپیمای مافوق صوت بتواند از داخل آن خارج شود.

«آلفا فاکستروت» آخرین عضو در خانواده ۲۰ نفره کنکوردها است که هم اکنون به دنبال یک خانه دایمی می‌گردد تا برای همیشه در آنجا آرام بگیرد. زمانی که در دهه ۱۹۶۰ میلادی شرکت BAC به همراه شرکت «سود اویِشن» وظیفه توسعه این هواپیمای مسافربری را برعهده داشت، ساخت این هواپیمای مسافربری مافوق صوت به قدری اهمیت داشت که آن را با پروژه ماهواره «آپولو مون» مقایسه می‌کردند. نخستین نمونه اولیه کنکورد پرواز آزمایشی خود را در سال ۱۹۶۹ میلادی انجام داد و نخستین مدل نهایی تولد شده از آن سال ۱۹۷۹ میلادی به صورت رسمی به کار گرفته شد.

آخرین پرواز آخرین هواپیمای کنکورد پایان امسال (+عکس)

کنکورد برخلاف تمام هواپیماهای مسافربری معمول می‌توانست معادل دو برابر سرعت صوت یعنی با سرعت ۲.۰۴ ماخ معادل ۲۱۸۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و بیش از ۱۲۸ مسافر را در بخش فِرست کلاس با خود به آسمان ببرد. ورود این هواپیما به آسمان توانست عصر جدیدی از مسافرت‌های هوایی با سرعت مافوق صوت را به وجود آورد. با این وجود هزینه زیاد نگهداری‌ از آن به همراه قیمت بالای سوخت راکت در دهه ۱۹۷۰ میلادی در کنار مقررات حفاظت از محیط زیست باعث شد فعالیت کنکورد محدود شود. نتیجه این اتفاق قیمت بالای بلیت کنکورد و استقبال پایین مسافران برای خرید بلیت‌های آن بود.

در پایان تنها ۲۰ کنکورد به صورت عملیاتی ساخته شد و از بین آنها ۱۴ دستگاه در خطوط هوایی «ایر فرنس» و «بریتیش ایروِیز» مورد استفاده قرار گرفتند. دلیل استفاده از کنکورد در شرکت‌های هوایی مذکور این بود که کمپانی تولیدکننده فرانسوی-انگلیسی بود و به همین خاطر کنکورد فقط در خطوط هوایی این دو کشور پرواز کرد. با همه این توضیحات کنکورد یکی از محبوب‌ترین جت‌ها در تاریخ نام گرفت و تا سال ۲۰۰۳ میلادی به سرویس‌دهی ادامه داد. ولی پس از فاجعه هوایی ۱۱ سپتامبر و برخورد هواپیماهای مسافربری با برج‌های تجارت جهانی و سانحه یک دستگاه کنکورد به نام «شماره ۲۰۳» در خارج از فرودگاه «شارل دوگول» پاریس در سال ۲۰۰۰ میلادی، تصمیم بر آن شد این هواپیما برای همیشه بازنشسته شود.

آخرین پرواز آخرین هواپیمای کنکورد پایان امسال (+عکس)

«آلفا فاکستروت» در قرن بیستم ساخته شد و آخرین کنکورد ساخته شده در جهان بود. این هواپیما در تاریخ آوریل ۱۹۷۹ برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت و البته آخرین کنکوردی بود که به آسمان رفت. سرانجام این هواپیمای مسافربری در آخرین پرواز خود در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ در فرودگاه فیلتون به زمین نشست. از آن زمان به بعد توسط شرکت هواپیمایی ایرباس بریتانیا نگهداری می‌شد.

«آیان گرِی» مدیر موزه هوایی بریستول در این خصوص گفت: «ما برای خوشامدگویی به کنکورد ۲۱۶ بسیار خوشحالیم که بار دیگر در موزه هوایی بریستول به حرکت درآمده است. با چنین اشتیاقی برای استقبال از کنکورد در بریتانیا و به خصوص در شهر بریستول، تصمیم بر آن شده است که این هواپیما در فرودگاه فیلتون که آخرین فرود خود را انجام داد، برای همیشه آرام بگیرد. لازم می‌دانم از همه مهندسانی که ما را در موزه هوایی بریستول کمک کردند تشکر کنم تا بتوانیم شاهد آخرین پرواز آخرین کنکورد باشیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا