ابداع رگ مصنوعی با کمک روش چاپ ۳بعدی

دانشمندان آمریکایی، برای کمک به ابداع رگ مصنوعی، نوعی روش چاپ سه‌بعدی ارائه داده‌اند.

موبنا – مهندسان “دانشگاه کلرادو بولدر”(CU) آمریکا، نوعی روش چاپ سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان کنترل استحکام اجسام را فراهم کند و روش‌های زیست‌پزشکی جدیدی برای ابداع رگ‌ها و بافت‌های مصنوعی در آینده ارائه دهد.
پژوهشگران در این پروژه، نوعی روش چاپ لایه‌ای ارائه داده‌اند که امکان کنترل برنامه‌ریزی شده استحکام را فراهم می‌کند و به پژوهشگران امکان می‌دهد هندسه پیچیده رگ‌های خونی را شبیه‌سازی کنند.
“زیابو یین”(Xiaobo Yin)، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه کلرادو بولدر و از نویسندگان این پژوهش گفت: ایده ما این است که ویژگی‌های مکانیکی مستقل، به ساختارهایی که قابلیت تقلید از بافت طبیعی بدن را دارند، اضافه شوند. این فناوری می‌تواند امکان ابداع ریزساختارهایی که به بیماری‌های خاصی اختصاص دارند، فراهم کند.
سخت شدن رگ‌های خونی، با بیماری‌های قلبی- عروقی ارتباط دارد اما ارائه یک راه حل قابل اطمینان برای ابداع رگ و جایگزین کردن بافت، همیشه چالش‌برانگیز بوده است. پژوهشگران برای برطرف کردن این موانع، روش منحصربه‌فردی یافته‌اند که در آن از نقش اکسیژن در تنظیم شکل نهایی یک ساختار چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شود.
“یونگ‌هوای دینگ”(Yonghui Ding)، پژوهشگر حوزه مهندسی مکانیک و نویسنده ارشد این پروژه گفت: وجود اکسیژن معمولا به کامل نشدن درمان منجر می‌شود. ما در این پژوهش، از لایه‌ای استفاده کردیم که امکان نفوذ اکسیژن را تا میزان ثابتی فراهم می‌کند. با کنترل انتقال اکسیژن و قرار گرفتن آن در معرض نور، توانستیم قسمت‌هایی که یک شیء در آنها سخت‌تر و یا نرم‌تر می‌شود، کنترل کنیم.
شاید نتایج این پژوهش، روزی به کشف درمان‌های شخصی‌سازی شده برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و دیگر بیماری‌های قلبی- عروقی منجر شوند. دینگ افزود: این کار، یک پیشرفت اساسی است و گامی به سوی ابداع ساختارهایی با عملکرد سلول سالم به شمار می‌رود.
این پژوهش، در مجله “Nature Communications” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا