کشف راز پرواز دانه‌های قاصدک! (+عکس)

محققان توضیح دادند که شکل خاص دانه‌های قاصدک برای حفظ ارتفاع و ادامه پرواز چهار برابر نسبت به شکل خاص چترهایی که انسان آنها را طراحی کرده است کاربردی‌تر است.

موبنا – زمانی که باد می‌وزد هر دانه قاصدک می‌تواند بیش از یک کیلومتر را در هوا پرواز کند. محققان دانشگاه ادینبورگ هم اکنون مطالعه گسترده‌ای را در این زمینه انجام دادند و نتایج حاصل از آن نشان داد این اتفاق به لطف شکل ظاهری ویژه قاصدک برای پرواز کردن صورت می‌گیرد که تا پیش از این هرگز چنین اتفاقی در طبیعت مشاهده نشده بود.

محققان امکان پرواز هر دانه قاصدک را بر اساس پدیده‌ای موسوم به «حلقه گردابی جدا شده» تشریح می‌کنند و توضیح داده‌اند که یک ساقه قاصدک جدا شده که در هوا پرواز می‌کند، در اطراف خود حباب‌های هوا شبیه به یک حلقه را ایجاد می‌کند. این فرم به صورت عمودی در قسمت فوقانی هر شاخه قاصدک ایجاد می‌شود و در نهایت مقاومت هوا و کاهش احتمال فرود قاصدک را باعث می‌شود که مشابه آن را در چترهای پروازی مشاهده می‌کنیم.

کشف راز پرواز دانه‌های قاصدک! (+عکس)

نکته قابل ملاحظه اینجاست که حباب هوا نسبت به جریان هوا که در اطراف قاصدک جریان دارد بسیار پایدارتر است. این جریان هوا توسط فضای خاصی که در اطراف هر شاخه قاصدک ایجاد می‌شود، به وجود می‌آیند. دانشمندان می‌گویند این احتمال وجود دارد که تخلخل هوا اطراف هر شاخه قاصدک به صورت غیرمستقیم در قسمت فوقانی آن ایجاد شود و این اتفاق کمک می‌کند قاصدک بتواند به پرواز خود ادامه دهد.

کشف راز پرواز دانه‌های قاصدک! (+عکس)

گروه تحقیقاتی به منظور تحلیل دانه‌های قاصدک تونل‌های هوایی عمودی را مشابه آنچه که قاصدک برای حضور در ارتفاع پایدار به وجود می‌آورد، ایجاد کرد. محققان سپس از سیستم هوشمند تصویربرداری طولانی با سرعت بالا استفاده کردند تا تحلیل جریان هوا در محیط پیرامون شاخه‌های قاصدک با دقت بالاتر انجام شود. آنها همچنین از میکروسکوپ‌های تصویربرداری مبتنی بر اشعه ایکس برای بررسی ساختار قاصدک‌ها استفاده کردند.

این محققان توضیح دادند که شکل خاص دانه‌های قاصدک برای حفظ ارتفاع و ادامه پرواز چهار برابر نسبت به شکل خاص چترهایی که انسان آنها را طراحی کرده است کاربردی‌تر است.

کشف راز پرواز دانه‌های قاصدک! (+عکس)

اگرچه هر دانه قاصدک می‌توانند در فاصله بیش از یک کیلومتر سفر کند، ولی آنها معمولا در فاصله دو متری گل فرود می آیند. با این حال مشاهده شده است دانه‌های دیگر گل‌ها در خانواده آستِراسی از جمله گل آفتابگردان و رز می‌توانند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کنند.

کشف راز پرواز دانه‌های قاصدک! (+عکس)

محققان بر این باورند که این نوع سفر هوایی می‌تواند در طراحی پهپادهای کوچک که نیاز به منبع انرژی ندارند تاثیر قابل ملاحظه برجا بگذارد تا به کمک آن بتوانیم تحلیل دقیق‌تری در حوزه آلودگی هوا داشته باشیم.

نتایج حاصل از تحلیل دانشمندان در نحوه پرواز هر دانه قاصدک به فاصله بیش از یک کیلومتر در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «نیچِر» منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا