ثبت بزرگترین موج جهان به ارتفاع ۲۳.۸ متر

هم اکنون یک رکورد جهانی جدید ثبت شده است تا مرتفع‌ترین موج جهان با ارتفاع ۲۳.۸ متر در میان توفان‌ها و بادهای وحشی با سرعت ۶۵ گره دریایی سقوط کند.

موبنا – آب‌های آزاد که با موج‌های خروشان به سواحل جنوبی نیوزیلند برخورد می‌کنند همواره رکورد بلندترین موج‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند و این نقطه از مناطق اقیانوس اطلس جنوبی باعث شده است بزرگترین موج‌ها در نیمکره جنوبی به ثبت برسد.

دکتر «تام دورانت» مدیر اقیانوس‌شناسی در مرکز «مِت‌اوشِن سلوشنز» در این خصوص گفت: «این یک رویداد بسیار هیجان انگیز است و بر اساس دانشی که کسب کرده‌ایم، اینها بزرگترین موج‌هایی هستند که تاکنون موفق شدیم در منطقه همسفیِر جنوبی آنها را ثبت کنیم. رکوردهای قبلی ما حدود یک سال قبل ثبت شد و آن زمان توانستیم ارتفاع بلندترین موج جهان را با عدد ۱۹.۴ متر به ثبت برسانیم. پیش از آن نیز بلندترین موج در سال ۲۰۱۲ میلادی در استرالیا ثبت شد که حداکثر ارتفاع یک موج واحد در آن ۲۲.۰۳ متر گزارش شده بود».

ولی هم اکنون یک رکورد جهانی جدید ثبت شده است تا مرتفع‌ترین موج جهان با ارتفاع ۲۳.۸ متر در میان توفان‌ها و بادهای وحشی با سرعت ۶۵ گره دریایی سقوط کند. این توفان همچنین موج‌های بزرگی با ارتفاع ۱۴.۹ متر ایجاد کرد که این هم برای منقطه اقیانوس اطلس جنوبی رکورد قابل ملاحظه بود.

اندازه‌گیری موج‌های مرتفع و بزرگ بر اساس یک استاندارد مشخص انجام می‌شود که «سازمان جهانی هواشناسی» آن را ارایه کرده است و البته موج‌هایی که اندازه‌گیری آنها دشوار است هم بر اساس همین استاندارد مورد تحلیل قرار می‌گیرند. این سازمان یک سری شاخص‌ها و میانگین‌های تقریبی ارایه کرده است که به صورت تقریبی میانگین حداکثر سه موجب بلند محاسبه شده را بررسی می‌کند.

رکورد جدید ثبت شده بسیار قابل ملاحظه است و موج ۲۳.۸ متری که برای نخستین بار ثبت شده است، بر اساس یک توفان بزرگ ایجاد شده است که احتمالا می‌تواند امواج بزرگتری را هم تولید کند که البته به خاطر نامساعد بودن شرایط هوا پیش از ثبت شدن از بین می‌روند.

دکتر دورانت در این خصوص گفت: «این احتمال وجود دارد که نوک ارتفاع موج‌هایی که بر اساس این توفان ایجاد می‌شوند بسیار بلندتر بوده‌اند و حتی پیش‌بینی می‌کنیم ارتفاع یک موج واحد به ۲۵ متر هم برسد. شرایط این توفان نشان می‌دهد که در قسمت‌های شمالی این منطقه احتمال ایجاد موج‌های مرتفع‌تر هم وجود دارد. همچنین برای صرفه‌جویی در مصرف باتری‌های مورد نیاز طی یک سال، شناورهای خورشیدی در این منطقه مستقر شده‌اند که به صورت خودکار فعالیت می‌کند و طی هر سه ساعت به مدت ۲۰ دقیقه از امواج نمونه‌برداری می‌کنند و داده‌ای آن را به صورت مستقیم و از طریق سیستم‌های ماهواره‌ای ارسال می‌کنند».

موج ۲۵ متری بسیار مرتفع‌تر از آن است که انسان بتواند با تخته‌های کوچک خود روی آن موج‌سواری کند. البته گفته می‌شود در سونامی سال ۱۹۵۸ میلادی در زلزله‌ ۷.۷ ریشتری که در منطقه آلاسکا رخ داد، موجی به ارتفاع ۳۰.۵ متر ایجاد شده بود که البته استانداردها و ابزارهای آن زمان برای اندازه‌گیری چندان دقیق نبود.

به هر حال باید توجه داشت، علم هنوز نتوانسته است نحوه شکل گیری امواج عظیم و بسیار مرتفع را توجیه کند. اقیانوس اطلس ۲۲ درصد تمام آب‌های موجود در اقیانوس‌های جهان را شامل می‌شود و این اتفاق می‌تواند بر شرایط آب‌های سیاره ما تاثیر قابل ملاحظه برجا بگذارد. دکتر دورانت می‌گوید که به عنوان مثال، موج‌سواران کالیفرنیا می‌توانند از مزایای انرژی ایجاد شده توفانی که هفته گذشته در سواحل جنوبی نیوزیلند ایجاد شد بهره ببرند و این مسئله نشان می‌دهد که هرگونه اتفاق در آب‌های آزاد تا چه اندازه اثر مستقیم را در دیگر مناطق برجا می‌گذارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا