پرسرعت‌ترین و ایمن‌ترین کابل زیردریایی جهان (+عکس)

کنسرسیوم بزرگی که در آن شرکت‌های مایکروسافت، فیسبوک و تلزیوس حضور داشتند بالاخره موفق شدند تولید و نصب این کابل به طول ۶۴۰۰ کیلومتر را به پایان برسانند تا با این اتفاق ساحل ویرجینیا در شهر ویرجینیای آمریکا به ساحل بیلبائو در کشور اسپانیا متصل شود.

موبنا – پس از سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری سرانجام پرظرفیت‌ترین کابل زیردریایی جهان تکمیل شد تا از اعماق اقیانوس اطلس عبور کند. کنسرسیوم بزرگی که در آن شرکت‌های مایکروسافت، فیسبوک و تلزیوس حضور داشتند بالاخره موفق شدند تولید و نصب این کابل به طول ۶۴۰۰ کیلومتر را به پایان برسانند تا با این اتفاق ساحل ویرجینیا در شهر ویرجینیای آمریکا به ساحل بیلبائو در کشور اسپانیا متصل شود و از این طریق پرظرفیت‌ترین، پرسرعت‌ترین و ایمن‌ترین کابل زیردریایی جهان مورد استفاده قرار بگیرد و هیچ گونه حادثه طبیعی نتواند آن را دچار مشکل کند.

پرسرعت‌ترین و ایمن‌ترین کابل زیردریایی جهان (+عکس)

اگرچه در ارتباطات مخابراتی مدرن سیستم‌های لیزری بین ماهواره‌های ارتباطی در مدار زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند، ولی باید توجه داشت پشتیبان اصلی خدمات اینترنتی امروزی به صورت گسترده به یک شبکه عنکبوتی غول‌آسا متصل شده است که از طریق کابل‌های زیردریایی به یکدیگر مرتبط می‌شوند و ما به کمک آنها می‌توانیم از تصاویر اینترنتی زنده گرفته تا اینترنت موبایلی را با سرعت بالا در اختیار بگیریم.

پرسرعت‌ترین و ایمن‌ترین کابل زیردریایی جهان (+عکس)

متاسفانه کابل‌های زیردریایی که تا امروز ساخته شده‌اند نسبت به بلایای طبیعی و حوادث انسانی آسیب‌پذیر هستند. در اکتبر ۲۰۱۲ پس از توفان بزرگ و ویرانگر سَندی در سواحل شرقی ایالات متحده، اینترنت بی‌سیم، اینترنت ثابت و خدمات تلفن خدمات خانگی در این منطقه به مدت چند روز قطع شد. بنابراین شرکت‌های مایکروسافت و فیسبوک در کنار تلزیوس تصمیم گرفتند توسعه، طراحی، تولید و راه‌اندازی کابل جدید خود را به گونه‌ای پیش ببرند که هیچ گونه اتفاقی در اقیانوس اطلس باعث ایجاد اختلال در آن نشود.

پرسرعت‌ترین و ایمن‌ترین کابل زیردریایی جهان (+عکس)

پروژه تولید و راه‌اندازی کابل جدید که «ماریا» نام گرفته است و اسپانیایی‌ها در زبان خود به آن «تاید» می‌گویند کمتر از دو سال قبل آغاز شد و شرکت مایکروسافت توضیح داد این طرح سه برابر سریع‌تر از دیگر پروژه‌های مربوط به نصب کابل های زیردریایی در جهان به اتمام می‌رسد. مسیر تعیین شده برای این کابل قطور نیاز به نقشه‌برداری دقیق از عمق ۳۳۰۰ متری دریا دارد تا از خطرات هرگونه آتشفشان فعال، مناطق زلزله‌خیز و صخره‌های مرجانی جلوگیری شود.

پرسرعت‌ترین و ایمن‌ترین کابل زیردریایی جهان (+عکس)

«ماریا» هشت جفت کابل فیبر نوری ساخته شده از فلز مس را شامل می‌شود که روی آن یک لایه حفاظتی از جنس پلاستیک سخت و یک پوشش ضدآب استفاده شده است. این مجموعه در کنار هم ۱.۵ متر قطر دارد و در مجموعه‌ای از دره‌های دریایی مستقر شده است تا در مقابل شبکه‌های ماهیگیری و لنگرها دفن شود و البته در اواسط اقیانوس در بستر آب به صورت آزاد مستقر می‌شود.

انتظار می‌رود «ماریا» از اوایل سال آتی میلادی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گیرد و در آن زمان بتواند در هر ثانیه ۱۶۰ ترابایت اطلاعات را انتقال دهد. این رقم ۱۶ میلیون بار سریع‌تر از میانگین سرعت دسترسی به اینترنت خانگی محاسبه می‌شود. با این توضیح می‌توان گفت سرعت مذکور معادل آن است که ۷۱ میلیون فیلم ویدیویی با کیفیت بالا به صورت همزمان انتقال داده شوند. این کابل انتقال داده بین آفریقا، خاورمیانه و آسیا را فراهم می‌کند. به همین منظور طراحی آن به صورت باز صورت گرفته است تا امکان هرگونه به‌روزرسانی برای آن فراهم باشد.

«براد اسمیت» مدیر مایکروسافت برای توسعه این پروژه گفت: «ماریا در دوره زمانی حساس راه‌اندازی شده است. کابل‌های زیردریایی در اقیانوس اطلس هم اکنون ۵۵ درصد بیشتر از مسیرهای زیردریایی در اقیانوس آرام داده‌ها را جابجا می‌کنند و ۴۰ درصد بیشتر از کابل‌های تعبیه شده بین ایالات متحده و منطقه آمریکای لاتین داده‌ها را انتقال می‌دهند. این مسئله نشان می‌دهد که درخواست برای افزایش حجم بیشتر داده در منطقه اقیانوس اطلس همچنان ادامه دارد و ماریا ارتباطات حساس میان آمریکا، اسپانیا و مناطق اطراف آن را پوشش می‌دهد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا