ویروس عامل بیماری آلزایمر شناسایی شد

یافته های جدید محققان فرضیه ای را تقویت کرده که نشان می دهد ویروس خطرناکی به نام هرپس به احتمال بسیار زیاد عامل ابتلای افراد به بیماری آلزایمر است.

موبنا – ویروس هرپس سیمپلکس ۱ از مهمترین ویروس‌های بیماری‌زای انسانی است که موجب ابتلای افراد به بیماری تب‌خال می شود. HSV-1 از طریق بزاق آلوده منتقل می‌شود.
گفتنی است خراش‌های پوستی موجب انتقال این ویروس به پوست می‌شوند. پوست سالم مانع نفوذ ویروس به بدن می‌شود. این ویروس‌ها، سلول‌های عصبی را آلوده می‌سازند و ممکن است بطور مخفی در سلول‌های عصبی به حالت خفته درآیند. ویروس‌های هرپس سیمپلکس می‌توانند مناطق گوناگونی از بدن را آلوده سازند مانند ایجاد ضایعات در دهان و گلو، التهاب قرنیه و ملتحمه چشم (کراتوکونژکتیویت)، تب خال‌های پوستی و انسفالیت.
تحقیقاتی که در مورد این ویروس در تایوان به عمل آمده حاکی است که ویروس HSV1 در صورت نفوذ به سلول های عصبی بدن به احتمال زیاد می تواند باعث ایجاد و تشدید بیماری آلزایمر یا فراموشی شود.
در ۲۵ سال گذشته تحقیقات مفصلی برای شناسایی عوامل بیماری آلزایمر صورت گرفته و اگر یافته های جدید – که بر مبنای مطالعه وضعیت ۸۰۰۰ بیمار مبتلا به آلزایمر که بیش از ۵۰ سال سن دارند، صورت گرفته – تایید شود زمینه برای تولید داروهای تازه ای برای مقابله با بیماری مذکور هموار می شود.
پژوهشگران تایوانی می گویند اگر افرادی که در مراحل اولیه ابتلا به آلزایمر هستند داروهای ضدویروس هرپس را مصرف کنند، احتمال توسعه و گسترش این بیماری در آنها تا ده برابر کاهش می یابد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا