کپی یک میلیون آلبوم موسیقی بر روی اسپری های رنگ نقاشی

محققان برای نمایش قدرت فناوری های حدید یک میلیون کپی از یک آلبوم موسیقی را فشرده کرده و دی ان ای آنها را در درون اسپری های نقاشی گنجاندند.

موبنا – یک گروه موسیقی انگلیسی به نام مسیو اتک امسال آلبوم موسیقی جدید خود را در قالب مولکول های دی ان ای عرضه کرد.
حالا قرار است این دی ان ای ها به قوطی های اسپری رنگ منتقل شده و در آنها جای داده شوند. بنابراین هر اسپری رنگی که بدین شیوه تولید شده حاوی حدود یک میلیون کپی از آلبوم مذکور خواهد بود.
طی سال های اخیر دانشمندان به طور مرتب به دنبال یافتن راه هایی به منظور ذخیره سازی حجم بالایی از اطلاعات بر روی دی ان ای بوده اند. در سال ۲۰۱۲ یک استاد دانشگاه هاروارد برای اولین بار محتوای یک کتاب را کدگذاری کرد و در درون یک دی ان ای گنجاند.

کپی یک میلیون آلبوم موسیقی بر روی اسپری های رنگ نقاشی

نتیجه این تحقیقات ذخیره سازی ۷۰ میلیارد کتاب در قالب فایل های اچ تی ام ال بر روی یک گرم دی ان ای بود که دستاوردی بی سابقه محسوب می شود.
به تازگی محققان سوئیسی هم دست به اقدامی مشابه زده اند و ذخیره سازی آلبوم موسیقی Mezzanine بر روی دی ان ای نیز توسط آنها صورت گرفته است. فایل های دیجیتال این آلبوم ابتدا به رشته ای قابل ذخیره سازی بر روی دی ان ای تبدیل شد و سپس با ایجاد تغییراتی شیمیایی بر روی نمونه دی ان ای ذخیره شد. وزن آلبوم یاد شده حداقل ۰.۱ میکروگرم است.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا