فروش اینترنتی کالا باید با نظارت بیشتری صورت گیرد

مدیرکل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات در حاشیه جلسه کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی بر لزوم نظارت بیشتر وزارت صمت و اصناف بر وضعیت عرضه و فروش اینترنتی کالا تأکید کرد.

موبنا – حمیدرضا احمدیان با اشاره به فروشگاه‌های اینترنتی که قیمت‌های لحظه‌ای برای فروش محصولات دارند، اظهار کرد: مسئله‌ای که وجود دارد، این است که اکثر استارتاپ‌ها و شرکت‌های اینترنتی واردکننده محصول نیستند بلکه واسط هستند.
وی افزود: در واقع همه این‌ها انبارداری نمی‌کنند که جنسی را خریده باشند و حالا بخواهند آن را بفروشند، لذا واسط هستند؛ حتی اگر از مبادی رسمی کالایی را موجود داشته باشند و به قیمت روز عرضه کنند هم معنی احتکار نمی‌دهد.
او خاطر نشان کرد: اما بایستی مکانیزم‌های نظارتی را در همه ابعاد ایجاد کنیم؛ اساساً موضوع قیمت‌گذاری و کنترل قیمت فروش در این موارد برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و بایستی وزارت صمت، اصناف و سازمان نظام صنفی بر وضعیت عرضه و فروش محصولات در این بخش با همت بیشتری تلاش کنند.
مدیر کل دفتر نوآوری وزارت ارتباطات درباره میزان صادرات در بخش فاوا و این که گفته می‌شود با توجه به افزایش نرخ ارز امکان سودآوری بیشتری برای استارتاپ‌هایی که در زمینه صادرات و خصوصا صادرات نرم‌افزار فعالیت می‌کنند، وجود دارد نیز گفت: فعلاً درباره میزان صادرات در بخش نرم‌افزار و خدمات اطلاعات دقیقی در دست نیست و دلایلی متعددی همچون عدم صادرات از مبادی گمرکی و عدم نهاد ثبت و رجیستر برای صادرات وجود دارد؛ بنابراین آمار اعلامی مبتنی بر خوداظهاری و تخمین است.
وی خاطر نشان کرد: حضور در بازار بین‌المللی با توجه به شرایط فعلی ارزی به نفع کسب‌وکارهای ما است اما در نقطه مقابل، مشکلاتی در حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید مرتفع شود و یکسری مشکلات داریم که باعث شده این بازار خیلی چابک نباشد.
احمدیان خاطر نشان کرد: رعایت استانداردهای بین‌المللی و افزایش مهارت‌های لازم در تعاملات فنی بین‌المللی از زمره برخی مواردی است که بایستی بیشتر برای آنها وقت بگذاریم؛ در همین راستا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری سایر نهادهای خصوصی بسته حمایت از صادرات فاوا تهیه شده است و به امید خدا شاهد خروجی‌های اجرایی آن خواهیم بود.

 منبع: تسنیم 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا