۸ گام پیاده سازی گیمیفیکیشن که باعث افزایش مشارکت کاربران می شود

مشارکت کاربران نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست یک محصول و به خصوص اپلیکیشن دارد.

موبنا – این موضوع تعیین می کند که اپلیکیشن شما چقدر محبوب، قابل قبول و سودآور باشد. اما ایجاد مشارکت کاربران در اپلیکیشن، کار آسان و کوچکی نیست. حتی اگر اپلیکیشن شما دارای ارزش افزوده باشد، کاربران ممکن است بعد از مدتی علاقه ی خود را به راحتی فراموش خواهند کرد. بدون توجه به هسته اصلی فعالیت برنامه، کاربران در کنار برنامه اصلی احتیاج به هیجان نیز دارند تا بتوانند به استفاده از اپلیکیشن شما ادامه دهند. اینجا جایی است که گیمیفیکیشن خود را نشان می دهد. گیمیفیکیشن یکی از تکنیک های بازاریابی است که کاربران را به مشارکت در برنامه و دریافت جایزه تشویق می کند.

ایده پشت گیمیفیکیشن:

گیمیفیکیشن شامل استفاده از اصول  و المان های طراحی بازی در یک محیط غیر بازی است. در زمانی که شما لذت را تجربه می کنید، مغز شما ماده ای شیمیایی به نام دوپامین ترشح می کند. به طور کلی دوپامین زمانی ترشح می شود که شما احساس خوشحالی و شناخته شدن داشته باشید، هیجان زده شوید و یا جایزه ای دریافت نمایید.

بازی سازی به کاربران اجازه می دهد که به رقابت با دیگر کاربران پرداخته یا به دنبال شکستن رکورد خود باشند که این امر به کاربران احساس رضایت می دهد و در واقع یک روانشناسی انسانی است.. این کار باعث ایجاد حس موفقیت شده و در نتیجه آن کاربران تمایل بیشتری به استفاده از برنامه ی شما خواهند داشت. آوردن این تجربه در هر برنامه ی غیر بازی باعث لذت بخش شدن آن برنامه برای کاربران خواهد شد

خسته کننده ها را بهبود بخشید:

انگیزه برای انجام هر کاری از طریق ایجاد حس شناخته شدن، جایزه گرفتن و احساس دستیابی به وجود می آید. این در واقع همان چیزی است که بازی سازی به برنامه شما اضافه می نماید. شما می توانید به کاربران جایزه، مدال و چیزهایی از این قبیل دهید.

بازی های ساده با جایزه به طرز شگفت آوری می توانند باعث افزایش مشارک کاربران شود. یک برنامه مسافرتی با مسابقه عکاسی، دادن یک مدال برای بیش از ۱۰ بار استفاده از برنامه، معرفی شدن برای شکستن رکورد دوستان، تمام این موارد باعث می شود کاربر برنامه را باز نموده و شروع به استفاده از آن نماید.

حتی جایزه های واقعی هم می توانند تاثیرات بسیاری روی مشارکت کاربران داشته باشند، پیشنهادات با مدت محدود، ارائه تخفیف، کارت های وفاداری، تمام این موارد تست شده و کاربرد دارند. این نوع جایزه ها باعث افزایش مشارکت کاربران و در نتیجه افزایش درآمد شرکت خواهند شد.

مراحل هشت گانه پیاده سازی گیمیفیکیشن:

۱- ایجاد اهداف مشخص

ویژگی که می تواند موجب جذل کاربرد برای یک اپلیکیشن می شود، ممکن است برای یک اپلیکیشن دیگر، جذب کاربر را نداشته باشد. فعالیت اولیه برای تعریف یک استراتژی خوب، مشخص نمودن اهداف کسب و کار و در کنار آن برنامه ریزی برای پیاده سازی گیمیفیکیشن است. در نظر گرفتن اهداف به شما کمک می کند که استراتژی بازی سازی مناسبی برای برنامه خود قرار دهید.

۲- مخاطبان هدف خود را مشخص نمایید

مخاطبان مورد هدف خود را مشخص کنید. از جمله گروه سنی و علایق آنها. زمانی که در حال تدوین استراتژی گیمیفیکیشن خود هستید، این موارد را در نظر بگیرید. رفتار مشتریان خود را آنالیز نمایید، ارزیابی و آنالیز تاثیر بسیار زیادی در تعریف استراتژی و چگونگی عملکرد آن دارد.

۳- مسیر کاربر

قبل از ایجاد پیش نویس استراتژی و شروع طراحی، انتظارات مشتریان را شناسایی نمایید. مسیر به هر حال مربوط به مشتریان است نه شما. تجربه گیمیفیکیشن را طوری طراحی نمایید که کاربران همواره در برنامه مشارکت داشته باشند و در هیچ قسمت آن علاقه ی خود را از دست ندهند.

بسایر مهم است که استراتژی شما شامل علایق کاربران باشد. علایق آنها در زمان حال چیست و در مراحل بعد چه انتظاراتی خواهند داشت و اینکه چگونه می توان در سریع ترین زمان ممکن به آن دست یافت.

۸ گام پیاده سازی گیمیفیکیشن که باعث افزایش مشارکت کاربران می شود

۴- گیمیفیکیشن واقعی باشد

جوایز قابل دستیابی مثل امتیازات، مدال ها و تخفیفات به نظر واقعی تر هستند و به برنامه ی شما ارزش می دهند. سعی کنید جوایز غیر واقعی به کاربران ارائه ندهید

۵- ساده باشد

طراحی شما مشخص می کند که برنامه ی شما چگونه با کاربران ارتباط برقرار می کند. سعی کنید ساده باشد، زمانی که قوانین بازی شما پیچیده باشد، کاربران گیج خواهند شد.

۶- پلتفرم های اجتماعی

زمانی که صحبت از پیاده سازی گیمیفیکیشن می شود، پلتفرم های اجتماعی نباید فراموش شوند. فراموش نکنید که از پلتفر هایی مثل Facebook یا Twitter  در بازی خود استفاده نمایید. این امر به کاربران کمک می کند تا بتوانند موفقیت های خود را در آنها به اشتراک گذاشته و احساس خوبی داشته باشند.

۷- بازخوردهای کاربران را دریافت نمایید

بازخوردها و نظرات مشتریان را به طور مرتب چک کنید. استراتژی بازی خود را بر اساس این نظرات به روز رسانی نمایید.

۸- به کاربر اجازه دهید رییس باشد

زمانی که کاربران مسئول باشند یا احساس کنند که در تصمیم گیری آزاد هستند، انگیزه پیدا می کنند. قبل از اینکه برنامه خود را بازی وار نمایید، این سوالات را از خود بپرسید، کجا می توانم کاربر را درگیر کنم؟ آیا بازخوردهای آنها می تواند جریان برنامه را تعیین نماید؟

ویژگی هایی اضافه نماید که کاربر را مجذوب نماید. برای این کار از UX کمک بگیرید.

چند برنامه همراه با بازی جذاب:

در اینجا چند مثال از برنامه هایی که با موفقیت از گیمیفیکیشن استفاده نمودند آورده شده است.

Nike ورزش نمودن سخت است ولی شرکت Nike با بازی وار ساختن نرم افزارش آن را جذاب نموده. کاربران می توانند فعالیت جسمانی خود را وارد نموده و در ازای آن سوخت دریافت نمایند. هرچه سوخت بیشتری دریافت کنند، شانس بیشتری برای باز کردن جوایز دارند. تعداد زیادی از مردم با تشکر از این برنامه به اهداف بدنسازی خود دست یافتند و این کار باعث مشارکت کاربران در برنامه Nike شد.

Habitica یک برنامه ساده ولی معروف که به شما اجازه ساخت لیست کارهایی که باید انجام دهید را می دهد. برنامه باعث می شود شما انگیزه لازم برای رسیدن به اهداف خود را داشته باشید.

Starbucks  یک سیستم وفاداری در داخل برنامه خود ایجاد نموده است. این برنامه اجازه می دهد در ازای هر سفارش ستاره دریافت نمایید و این ستاره ها بعدا برای دریافت جایزه استفاده می شود.

مراقب باشید:

درست است که این کار یک تاکتیک راحت بازاریابی به نظر می رسد ولی اگر پیاده سازی گیمیفیکیشن به خوبی انجام نشود، نتیجه عکس خواهد داد. پیاده سازی آن در برنامه نیازمند برنامه ریزی پیشرفته، داشتن مهارت عالی در UI/UX و دانش فنی است. شما باید ارزیابی نمایید که آیا برنامه ی شما  مناسب برای پیاده سازی گیمیفیکیشن هست یا خیر؟ این چیزی است که با تجربه بدست می آید. بدون برنامه ریزی بازی وار ساختن یک برنامه تبدیل به فاجعه می شود.

بهترین روش این است که با شرکتی که در زمینه پیاده سازی گیمیفیکیشن تخصص دارد ارتباط برقرار کنید. این کار به شما کمک می کند تا از تجربیات آنها در این زمینه استفاده نمایید  و استراتژی بازی سازی مناسبی برای برنامه خود و مخاطبان خود طراحی کنید.

 منبع: آکادمی فروش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا