بورس مواد پتروشیمی واقعی نیست و کاغذ بدستان دلال به آن وارد شده‌اند

تنظیم بازار محصولات پتروشیمی در بخش پایین دستی کار شاق و مشکلی نیست و شاید بتوان گفت بسیار هم ساده و پیش پا افتاده است و در همه جای دنیا هم روشی مرسوم دارد و کاری نیست که در کشور نتوان آن را انجام داد اما متاسفانه بازار این محصولات به دست کاغذ بدستان سوداگر افتاده است و این درحالی است که بورس هم متوجه شده اشکالاتی وجود دارد و از سوی دیگر سامانه بهین یاب هم درست پالایش نشده، چرا که هم اکنون ظرفیتی که دراین سامانه ثبت شده هشت برابر کارخانه‌هایی است که فعالیت مستقیم تولیدی دارند.

موبنا؛ فرزین سوادکوهی – احمد کریمی مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در حاشیه نخستین همایش تعاون، اقتصاد مقاومتی وصنایع پتروشیمی در گفتگوی اختصاصی با “امروز” در خصوص تنظیم بازار محصولات و مواد پتروشیمی اظهار داشت: در شرایطی که کالای مورد نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی به وفور در اختیار کشور هست این موضوع واقعاً تعجب‌آور است که تنظیم این بازار این همه مسئله ساز شده است.
وی ادامه داد: یک ساز وکار ساده در این بازار این است که مواد پتروشیمی در بورس عرضه شود و بعد دراختیار تولیدکنندگان واقعی و هویت دار صنایع پایین‌دستی پتروشیمی قرار گیردو این طور نباشد که هرکسی با داشتن برگه کاغذی در دست این مواد را به اسم تولید کننده از بورس بخرد و بعد آن را در بازار بفروش برساند.
نباید بازار را در اختیار کاغذ به دستان سوداگر که معلوم نیست چگونه تأییدیه خرید گرفته‌اند سپرد.
مهدوی کریمی اضافه کرد: با افزایش اقدامات کنترلی دولت، دلالان و سوداگران محصولات پتروشیمی با پرداخت جریمه دیرکرد حمل حاضر به حمل کالاهای خریداری شده از بورس نیستند و عملاً انبار شرکت‌های پتروشیمی به قرق دلالان درآمده است.
وی در ادامه در مورد انتقاداتی که از سوی تولیدکنندگان در مورد عدم عرضه مواد اولیه توسط شرکت‌های پتروشیمی مطرح می‌شود، گفت: از یک طرف به شرکت‌های پتروشیمی گفته می‌شود چرا ارز به کشور وارد نمی‌کنیم و از طرفی دیگر به ما انتقاد می‌کنند که مواد اولیه را در اختیار تولیدکنندگان نمی‌گذاریم.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: تقاضا از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا بیستم شهریورماه در بورس کالا دو میلیون و ۶۲۲ هزار تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال ۱۳۹۷ به هفت میلیون و ۷۰۴ هزار و ۵۷ تن رسیده است. در واقع تقاضا ۳۰۰ برابر بالا رفته است.
مهدوی با تاکید بر این‌که تقاضای ۳۰۰ برابری در بورس کالا نشان‌دهنده رانت است، اظهار کرد: هرجا کم می‌آورند می‌گویند چرا پتروشیمی، مواد اولیه نمی‌دهد. این در حالی است که شرکت‌های پتروشیمی برخی از کالاهای حساس مانند پت را صادر نکردند.
به گفته وی، بورس واقعی نیست و یک مشت دلال در آن معامله می‌کنند.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر این‌که شرکت‌های پتروشیمی با بورس کالا مخالف نیستند، گفت: ما قصد نداریم از بورس خارج شویم، اما تقاضا داریم بورس را واقعی کنند. قراردادهای بلندمدتی ببندند که ثبت شود.
مهدوی کریمی پیش از این نیز گفته بود: بورس نیز مشکلات موجود را پذیرفته است چرا که میزان معامله از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۲۰ شهریورماه همان سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار بوده که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۳۱ هزار رسیده است، در واقع میزان عرضه ما ۲۶ درصد بیشتر بوده است، اما باز هم اگر مشکلی ایجاد می‌شود می‌گویند تقصیر پتروشیمی‌ها است، اما کسی نمی‌گوید ۳۰۰ درصد تقاضا برای چیست.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ارائه‌ی راه‌حلی برای جلوگیری از رانت در بورس خبر داد و گفت: یکی از راه‌حل‌ها این است که هر کسی در بورس خرید می‌کند محصول به آدرس خودش ارسال شود به همین دلیل برخی از انبارها پر شده است، زیرا برخی افراد نتوانستند آدرس را عوض کنند.
وی ادامه داد: بورس کالا هم با ما موافق است و می‌گوید مشکل داریم، اما آنها دستوری عمل می‌کنند. در حال حاضر ظرفیتی که در بهین‌یاب ثبت شده هشت برابر کارخانه‌هایی است که تولید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا