کشف فضای خالی جدید و مرموز در بزرگترین هرم مصر! (+عکس)

این بررسی‌ها که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «نِیچر» منتشر شده است نشان داد که دانشمندان در قسمت فوقانی «گالری بزرگ» در «هرم بزرگ» یک فضای خالی عجیب کشف کرده‌اند.

موبنا – گروهی از دانشمندان موفق شدند در دل بزرگترین هرم بزرگ گیزا در اهرام مصر یک فضای خالی بزرگ و مرموز را شناسایی کنند. این فضای خالی به کمک فناوری‌های جدید اسکن که با نام رادیوگرافی اشعه کیهانی شناخته می‌شود، کشف شد. گروهی که وظیفه این تحقیقات را به عهده داشتند توضیح دادند که این فضا می‌تواند یک ساختار داخلی کشف نشده باشد که البته برخی از مصرشناسان با این نظریه متقاعد نشدند.

کشف فضای خالی جدید و مرموز در بزرگترین هرم مصر! (+عکس)

پروژه اسکن کردن اهرام مصر که «اسکن‌پیرامیدس» نام دارد اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و بر اساس آن قرار شد چهار هرم اصلی مصر با استفاده از فناوری جدید و روش‌های نوین اسکن شود. در مورد «هرم اصلی» این گروه از دانشمندان تکنیک ویژه اسکن کردن را مورد استفاده قرار دادند تا مسیر عبور ذرات میون را شناسایی کنند. «میون» در اصل یک ذره زیر-اتمی ناپایدار در کلاس الکترون‌ها است که البته جرم آن ۲۰۰ برابر بزرگتر است. میون‌ها بر اثر تابش‌های کیهانی که به سطح زمین رسیده‌اند، تشکیل شده‌اند.

کشف فضای خالی جدید و مرموز در بزرگترین هرم مصر! (+عکس)

این گروه تحقیقاتی سه تکنیک مجزا برای تشخیص ذرات میون را مورد استفاده قرار داد و سپس مسیر حرکت ذرات در هرم اصلی را دنبال کرد. بررسی‌ها نشان داد مسیر میون‌ها مستقیم است مگر آنکه آنها با یک جسم متراکم یا جامد برخورد کنند که این اتفاق باعث می‌شود آنها کمی منحرف شوند. دانشمندان با اندازه‌گیری این ذرات این مسئله را بررسی کردند که میون‌ها می‌توانند از شیئ جامد عبور کنند یا اگر فضای خالی پیش روی آنها باشد به مسیر مستقیم خود ادامه می‌دهند.

کشف فضای خالی جدید و مرموز در بزرگترین هرم مصر! (+عکس)

این بررسی‌ها که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «نِیچر» منتشر شده است نشان داد که دانشمندان در قسمت فوقانی «گالری بزرگ» در «هرم بزرگ» یک فضای خالی عجیب کشف کرده‌اند. این کشف پس از به کارگیری سه تکنیک مجزای تشخیص ذرات میون مورد تایید قرار گرفت و دانشمندان اعلام کردند که فضای مذکور احتمالا ۳۰ متر طول دارد.

با هم این توضیحات، هنوز به درستی مشخص نیست این فضا با چه هدفی ساخته شده است و دانشمندان با تردید تئوری‌های مختلف را مطرح می‌کنند تا بتوانند به نتایج بهتر دست یابند.

کشف فضای خالی جدید و مرموز در بزرگترین هرم مصر! (+عکس)

«هانی هلال» یکی از مهندسانی که در این پروژه حضور داشت در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود توضیح داد: «ما با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم این فضای خالی عجیب داخل هرم بزرگ وجود دارد. ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم این فضا به چه معنی بوده است، با چه هدفی ساخته شده است، چرا در این نقطه قرار گرفته است، و هدف از ساخت آن چه بوده است. ما می‌بایست مذاکرات بین‌المللی خود را دنبال کنیم تا به نتایج بهتری در این زمینه دست یابیم».

کشف فضای خالی جدید و مرموز در بزرگترین هرم مصر! (+عکس)

«مندی تیوبی» یکی از مدیران گروه اسکن کردن اهرام مصر با نظریه‌های خود کمی بیشتر جلو رفته است. او می‌گوید فضای خالی بزرگ یک انتخاب مهندسی کاملا عمدی بوده که پنهان شده است و از آن نمی‌توان به عنوان یک فضای خالی تصادفی در ساخت و ساز یاد کرد.

او در این خصوص گفت: «این یک آغاز اشتباه نبوده است تا آنها چنین فضایی را در جریان ساخت و ساز خود رها کنند. فرآیند مهندسی و طراحی این ساختار با دقت کامل برنامه‌ریزی شده است. این یک ساختار بنایی بی‌نظم نیست. ما درها را باز گذاشته‌ایم تا مصرشناسان سراسر جهان بتوانند در این زمینه وارد شوند و نظرات خود را اعلام کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا