تولید دوربین برای خودروهای خودران با الهام از میگو

شیوه تفکر و نحوه مشاهده محیط اطراف توسط برخی حیوانات تا به امروز الهام بخش بسیاری از اختراعات بوده و این بار نوعی میگو برای تولید دوربینی دقیق و حساس در خودروهای خودران به کار رفته است.

موبنا – پژوهشگران دانشگاه ایلینویز با بررسی نحوه عملکرد چشمان یک نوع میگو به نام میگوی اخوندکی توانسته اند دوربینی بسازند که به خودروهای خودران در زمینه شناخت موانع اطراف و جلوگیری از برخورد با آنها کمک شایانی می کند.
این جانور سخت پوست دارای چشمی بسیار پیچیده و مجهز است که هم می‌تواند نور تابیده شده از منبعی منحنی و غیرمستقیم و موجود در کنج دیوار را ببیند و هم قادر به دریافت رنگ‌های فراطیفی است که چشم انسان آنها را تشخیص نمی دهد. چشم‌های میگوی آخوندکی قادر به دیدن نور قابل دیدار به علاوه پرتوهای فرابنفش و فروسرخ است. میگوی آخوندکی قادر است انواع مرجان‌های دریایی، طعمه‌ها یا طعمه‌خواران را از هم باز شناسد در صورتی که همه این‌ها ممکن است به چشم انسان به صورت هم‌رنگ دیده شوند.
مجموعه این قابلیت های چشم میگوی آخوندکی، برای تولید دوربینی به کار گرفته شده که جلوی تصادف خودروهای خودران به خصوص در مسیرهای پیچ در پیچ و غیرمستقیم را می گیرد. زیرا این دوربین می تواند نور خود را در مسیرهای غیرمستقیم و منحنی نیز ارسال کند و بدین شیوه موانع را شناسایی کند.
سرعت بالای این دوربین موجب می شود تا جان عابران پیاده حفظ شود و موانع پیش رو به خصوص در جاده های کوهستانی در عرض چند ثانیه شناسایی شوند. البته قدرت و حجم اطلاعات دریافتی توسط این دوربین از محیط اطراف هم بیشتر از نمونه های رقیب است. از این دوربین می توان برای بهبود شناسایی محیط زیرآب هم استفاده کرد. هر چند برای تجاری سازی آن هنوز باید آزمایش های بیشتری صورت بگیرد.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا