کشف سیارک ناشناخته‌ای که برخلاف همه سیاره‌ها دور خورشید می‌چرخد

سیارک مورد نظر که ۲۰۱۵ BZ509 نامگذاری شده است طی فرآیندی موسوم به مدار پس‌رفت به دور خورشید می‌چرخد و به عبارت ساده‌تر در جهت مخالف حرکت به دور خود، چرخش به دور خورشید را ادامه می‌دهد.

موبنا – یک گروه بین‌المللی از ستاره شناسان سیارک ناشناخته‌ای را کشف کردند که در حال چرخش به دور خورشید است و بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد فاصله آن تا خورشید مشابه سیاره مشتری است و به نظر می‌رسد از یک سیستم خورشیدی دیگر به منظومه ما آمده است. این سیارک ۲۰۱۵ BZ509 نام دارد که احتمال می‌رود میلیاردها قبل از یک ستاره همسایه به دنیای ما آمده است. ورود این سیارک به منظومه شمسی برای دوره زمانی تخمین زده می‌شود که خورشید هنوز در خوشه ستاره‌های غولپیکر قرار داشت.

ستاره‌شناسان می‌گویند این سیارک‌ها باقیمانده‌های سنگی هستند که در جریان شکل‌گیری منظومه شمسی حدود ۴.۶ میلیارد سال قبل به وجود آمده‌اند. آنها در تمام اشکال و اندازه‌ها، با شکل ظاهری نامنظم به قطر ده‌ها فوت ایجاد شده‌اند و برخی از آنها مانند «وِستا» که سفینه فضایی «داون» ناسا ژوئیه ۲۰۱۱ از آن دیدن کرد، صدها مایل قطر دارند.

با مطالعه روی این سیارک سرگردان ناشناخته، ستاره‌شناسان تلاش می‌کنند تا اسرار بیشتری را در مورد فرآیندهای شکل‌گیری منظومه شمسی به دست آورند و سپس اطلاعات به دست آمده را در محیط کیهانی بسط دهند و دریابند دیگر منظومه‌ها و سیاره‌های درون آن چگونه شکل گرفته‌اند.

کشف سیارک ناشناخته‌ای که برخلاف همه سیاره‌ها دور خورشید می‌چرخد

در سال ۲۰۱۷ میلدی ستاره‌شناسان نخستین سیارک بیگانه که وارد منظومه شمسی شده بود شناسایی کردند. این مسافر آسمانی عجیب که شکل ظاهری آن شبیه به سیگار بود «اوموموا» نامگذاری شد. متاسفانه اوموموا برای اقامت طولانی اطراف ما حضور نداشت و با سرعت ۹۵ هزار کیلومتر بر ساعت به محوطه خورشید وارد شد و سرانجام نتوانست به فضای بین ستاره‌ای بازگردد.

تحقیقات جدیدی که نتایج حاصل از آن در آخرین شماره از نشریه ماهانه «انجمن سلطنتی نجوم: مقالات» به چاپ رسیده است شواهدی را در مورد این نظریه مطرح کرد تا مشخص شود یک سیارک ناشناخته و غیرمعمول که تقریبا مدار مشابه سیاره مشتری را در اختیار می‌گیرد، چگونه از یک منظومه دیگر وارد سیستم ما شده است و بر خلاف «اوموموا» همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.

سیارک مورد نظر که ۲۰۱۵ BZ509 نامگذاری شده است طی فرآیندی موسوم به مدار پس‌رفت به دور خورشید می‌چرخد و به عبارت ساده‌تر در جهت مخالف حرکت به دور خود، چرخش به دور خورشید را ادامه می‌دهد.

دکتر «فتحی نامونی» مدیر این تحقیقات در رصدخانه «کوت دازور» فرانسه در این خصوص گفت: «اینکه چگونه سیارکی که در مدار مشتری قرار گرفته است و به این شکل عجیب می‌چرخد، هنوز ناشناخته باقی مانده است. اگر ۲۰۱۵ BZ509 یکی از سیارک‌های بومی منظومه شمسی ما بود، باید همان مسیر اصلی را طی می‌کرد که تمام سیارات و سیارک‌ها دنبال می‌کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا