رباتی که جراح لگن است! (+فیلم و عکس)

یک ربات پیشرفته برای اولین بار در انگلستان برای انجام یک جراحی پیچیده به کار گرفته شد و بیمار تحت جراحی آن نیز دو هفته زودتر از زمان انتظار بهبود یافت.

موبنا – دین والتر ۴۱ ساله در ناحیه لگن دچار مشکلی حاد شده بود و این امر موجب گردیده بود تا عملکرد برخی ارگان های حیاتی وی دچار اختلال شود.

 

 

در صورتی که لگن فردی دچار چنین مشکی شود به علت خطر ابتلا به سرطان روده، چاره ای جز استخراج بخش زیادی از لگن وی باقی نمی ماند و در نتیجه بخش زیادی از اجزا و ساختارهای تشکیل دهنده لگن از بدن فرد خارج می شود که از جمله آنها می توان به مثانه، مجاری ادرار، بخشی از روده و غیره اشاره کرد.

رباتی که جراح لگن است! (+فیلم و عکس)

معمولا و تا به امروز این عمل جراحی توسط یک جراح و با همراهی سه دستیار انجام می شد. اما ربات دومیلیون پوندی داوینچی توانست با چهار بازوی خود عمل یادشده را با موفقیت و دقت بالا انجام دهد.

رباتی که جراح لگن است! (+فیلم و عکس)

برای انجام این عمل سوراخی به قطر تنها ۵۰ میلیمتر در بدن بیمار ایجاد شد و سپس مثانه، پروستات و بخش هایی از روده بیمار از بدن او خارج شد. البته دو پزشک متخصص بر عملکرد این ربات نظارت داشتند.

رباتی که جراح لگن است! (+فیلم و عکس)

افراد بعد از انجام این عمل معمولا برای بازگشت به حالت عادی به سه هفته زمان نیاز دارند، اما این بیمار توانست هشت روز بعد از جراحی به خانه بازگردد.

رباتی که جراح لگن است! (+فیلم و عکس)

ربات داوینچی مجهز به چهار بازو برای برش در بافت های بدن، کنترل شریان های خون و فیلم برداری از درون بدن با استفاده از دوربینی سه بعدی است. انجام این عمل جراحی هشت ساعت به طول انجامید.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا