نقض حریم شخصی، توییتر را زیر ذره بین اروپا برد!

شبکه اجتماعی توییتر تحت‌تاثیر گرداوری داده‌های مربوط به سرویس کوتاه‌کننده لینک مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

موبنا – سازمان رگولاتوری و تنظیم مقررات در ایرلند به تازگی تحقیقات جدیدی را در خصوص داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به سرویس کوتاه کننده لینک در توییتر آغاز کرده است که به درخواست محققان فعال در حوزه فناوری و امنیت سایبری در انگلستان و با بهره گیری از قانون محافظت از حریم خصوصی در اروپا (GDPR) دنبال و پیگیری می شود.
مایکل ویلی، بعنوان سرپرست این گروه از پژوهشگران، اعلام کرده بود که پس از بررسی‌های صورت گرفته معلوم شد که شبکه اجتماعی توییتر اطلاعات و داده‌های مربوط به سرویس کوتاه کننده لینک را جمع اوری کرده است. به گفته وی، معلوم نیست این اطلاعات به چه منظوری گرداوری شده است و کجا نگهداری و ذخیره شده است.
ماه مه سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که قانون جامع محافظت از حریم خصوصی کاربران اینترنتی در اروپا به تصویب رسید. طبق این قانون، شهروندان و محققان حق خواهند داشت در خصوص نحوه عملکرد و جمع آوری داده توسط شرکت‌های مختلف اعم از غول‌های تکنولوژی سوال و پرسش بپرسند و خواستار پیگیری مطالبات و خواسته‌های خود باشند.
جالب است که توییتر در واکنش به این شکایات، اعلام کرده است که در سرویس کوتاه‌کننده لینک این شبکه‌اجتماعی هیچ داده و اطلاعات ذخیره نشده و وجود ندارد.
نخستین بار گزارشگر وب سایت fortune بود از چنین چیزی سخن گفت و موجب شد بسیاری از محققان امنیتی در این خصوص بررسی و تحقیق انجام دهند و حالا به نظر می‌رسد شکایت و درخواست این محققان در دفتر مخصوص محافظت از حریم خصوصی در ایرلند (Irish Data Privacy Commissioner) درحال پیگیری مساله مربوطه است.
این روزها که انگشت اتهام بسیاری از نهادهای امنیتی، سیاسی و همچنین کاربران اینترنتی به سمت و سوی غول‌های تکنولوژی به نشانه رفته است، به نظر می‌رسد که توییتر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حالا باید منتظر بررسی مشکل مذکور و آماده پاسخ‌دهی به این کمیته تحقیق و بررسی در اروپا شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا