فن‌هایی برای سرمانخوردن!

رطوبت کم موجب خشکی مسیرهای هوایی بینی می شود و از این رو به دام انداختن و نابودی میکروب ها دشوارتر می شود که در نهایت سرماخوردگی را به همراه دارد.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – سرماخورگی یکی از بیماری های شایع در ماه های سرد سال است. سرماخوردگی معمولی یک عفونت ویروسی گلو و بینی، دستگاه تنفسی فوقانی، است. بسیاری از ویروس ها می توانند موجب سرماخوردگی شوند، اما شایع‌ترین نمونه راینوویروس است.

آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، گرفتگی بینی، بدن درد خفیف و سر درد، عطسه و تب خفیف می توانند احساس ناتوانی را پیش از بهبود بیماری در فرد ایجاد کنند. در شرایطی که سرماخوردگی به طور معمول بی خطر است، اما می تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد.

چه چیزی بهترین گزینه برای حفظ سلامت طی ماه های سرد سال است؟ در گام نخست باید از ورود سرما به بدن خود پیشگیری کنید. روش های مختلفی برای پیشگیری از سرماخوردگی و کاهش مدت زمان بیماری وجود دارند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا

رطوبت کم موجب خشکی مسیرهای هوایی بینی می شود و از این رو به دام انداختن و نابودی میکروب ها دشوارتر می شود که در نهایت سرماخوردگی را به همراه دارد. با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا می توانید از این شرایط پیشگیری کنید.

دستگاه مرطوب کننده هوا می تواند به مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی کمک کند. خشکی غشاهای مخاطی در بینی توانایی بدن برای به دام انداختن میکروب های ورودی را کاهش می دهد.

توجه داشته باشید که دستگاه مرطوب کننده هوا را نیز باید تمیز نگه دارید زیرا محیط گرم و مرطوب می تواند مکانی ایده آل برای رشد قارچ را فراهم کند که اگر به این شرایط آلرژی داشته باشید می تواند موجب بروز علائمی شبیه سرماخوردگی شود.

دریافت ویتامین D کافی

نتایج یک پژوهش نشان داد افرادی که به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی کنند، نسبت به آنهایی که به میزان کافی از این ماده مغذی دریافت می کنند، احتمال بیشتری دارد به یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا شوند. سلول ها برای فعال کردن واکنش های مبارزه خود با عفونت به ویتامین D وابسته هستند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز ممکن است از عفونت های دستگاه تنفسی پیگشیری کند.

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، بیشتر بزرگسالان باید حداقل ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنند، اما برخی سازمان های دیگر مقدار مصرف بیشتر را توصیه کرده اند. از منابع غذایی برای ویتامین D می توان به ماهی سالمون، گوشت گاو، زرده تخم مرغ، شیر و آب پرتقال غنی شده، پنیر، و قارچ اشاره کرد. در صورت نیاز می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل ها نیز استفاده کنید.

تمیز نگه داشتن دست ها و دور نگه داشتن آنها از صورت

ممکن است متوجه نباشید اما احتمالا در طول روز بارها صورت خود را با دست لمس می کنید. مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد، شرکت کنندگان به طور میانگین ۱۶ بار در هر ساعت صورت خود را لمس می کنند.

این کار به ویژه در فصول سرد می تواند مشکل آفرین باشد. زمانی که از طریق تماس با فردی دیگر یا سطوح آلوده به میکروب در معرض یک ویروس قرار می گیرید، امکان ورود آن به بدن در صورت عدم پاکسازی دست ها وجود دارد. ویروس ها می توانند از طریق تماس پوست با پوست مانند دست دادن نیز منتقل شوند.

از این رو، باید به نظافت دست های خود و دور نگه داشتن آنها از صورت تا حد امکان توجه داشته باشید زیرا می تواند از ورود میکروب ها به غشاهای مخاطی (بینی و دهان) و بیمار کردن شما پیشگیری کند.

دست های خود را به خوبی شستشو دهید. دست ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون شستشو دهید. اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، از ضد عفونی کننده های دست استفاده کنید.

ضد عفونی کردن تلفن همراه

تلفن همراه یکی از دستگاه های پر استفاده در دنیای امروز محسوب می شود، از این رو با سطوح مختلف در تماس است.

مطالعه ای که توسط دانشگاه آریزونا در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد که تلفن همراه ممکن است از نظر مقدار باکتری ها ۱۰ برابر آلوده‌تر از صندلی توالت باشد.

برای پاکسازی این دستگاه ها می توانید از دستمال های ضد عفونی کننده استفاده کنید. این کار را زمانی که تلفن همراه خاموش است انجام دهید و با استفاده از یک دستمال یا پارچه نرم دیگر دستگاه خود را خشک کنید. در شرایطی که دستمال ها و مواد ضدعفونی کننده برای از بین بردن ویروس ها و باکتری ها خوب هستند، اما مواد موجود در آنها ممکن است به تلفن همراه آسیب برساند.

اختصاص زمان برای کسب آرامش

اضطراب و استرس می توانند توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش دهند. زمانی که با استرس و خستگی مواجه هستید، بدن هورمون کورتیزول ترشح می کند که ممکن است در توانایی بدن برای پیشگیری یا مبارزه با سرماخوردگی اختلال ایجاد کند.

برای کسب آرامش می توانید انجام یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی در فضای سبز، وقت گذرانی به همراه خانواده یا دوستان پس از کار یا هر فعالیت دیگر که به کسب آرامش در شما کمک می کند را مد نظر قرار دهید.

خواب کافی

طی یک مطالعه، پژوهشگران به ۱۵۳ مرد و زن سالم قطره بینی حاوی راینوویروس داده و عادات خواب آنها را پیگیری کردند.

آنها دریافتند افرادی که به طور منظم کمتر از هفت ساعت در شب می خوابند، نسبت به آنهایی که هشت ساعت یا بیشتر می خوابند، سه برابر احتمال بیشتری دارد گرفتار سرماخوردگی شوند.

افزایش مصرف روی

نتایج یک پژوهش نشان داد که روی می تواند رشد ویروس ها را کاهش دهد. افزون بر این، مصرف روی به نظر می رسد که مدت زمان و شدت علائم بیماری را نیز کاهش می دهد.

اگرچه یک دوز مصرف خاص برای همه وجود ندارد، اما مطالعات صورت گرفته مصرف بیش از ۷۵ میلی گرم در روز را مفید نشان داده اند. تامین روی از منابع غذایی بهتر از مصرف مکمل ها است. از منابع غذایی خوب برای روی می توان به گوشت، توفو، صدف چروک و عدس اشاره کرد.

استفاده از لیوان شخصی

زمانی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است، استفاده از لیوان های یک بار مصرف یا مشخص کردن لیوان هر فرد را مد نظر قرار دهید. این کار به پیشگیری از گسترش تصادفی ویروس کمک می کند.

درباره اشیا مشترک مانند تلفن، هوله یا لوازم غذاخوری بسیار مراقب باشید زیرا می توانند توسط فرد بیمار آلوده شده باشند.

افزایش مصرف پروبیوتیک ها

همه باکتری ها بد و مضر نیستند و انواع خوبی از آنها در روده انسان زندگی می کنند که در غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، کلم ترش، و کامبوچا یافت می شوند و ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. همچنین، باید به این نکته توجه داشت که دستگاه گوارش بخش بزرگی از سیستم ایمنی را در خود جای داده است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ که در نشریه Journal of Science and Medicine in Sport منتشر شد، نشان داد بازیکنان راگبی مصرف کننده مکمل پروبیوتیک، نسبت به آنهایی که دارونما دریافت کرده بودند، سرماخوردگی به مراتب کمتری را تجربه کرده اند.

پژوهش های بیشتری درباره این که پروبیوتیک ها می توانند ویروس ها را از بین ببرند باید انجام شود، اما مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که این باکتری ها خوب در زمان بیماری و بروز علائم مفید هستند. به عنوان مثال، طی مطالعه ای که در نشریه British Journal of Nutrition منتشر شد، پژوهشگران دریافتند دانشجویانی که پروبیوتیک و دارونما دریافت کرده بودند به میزان مشابه دچار سرماخوردگی شده اند، اما شدت علائم و مدت زمان بیماری در آنهایی که پروبیوتیک دریافت کرده بودند، کمتر بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا