انتقال اطلاعات بوسیله اشیای چاپ ۳بعدی بدون نیاز به باتری

محققان دانشگاه واشنگتن یک راه برای اشیای پلاستیکی چاپ سه بعدی توسعه داده‌اند که اطلاعات را بدون نیاز به باتری یا هرگونه تراشه الکترونیکی جاسازی شده انتقال دهند.

موبنا – پژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق به ابداع روشی شده‌اند که اشیای پلاستیک چاپ سه‌بعدی بدون نیاز به باتری یا وسایل الکترونیکی بتوانند اطلاعات رد و بدل کنند.
آنها سال گذشته نشان دادند که چگونه دستگاه‌ها می‌توانند سرعت باد و جریان مایع را اندازه‌گیری کنند و سپس این اطلاعات را از طریق یک آنتن که سیگنال‌های فضای محیط(وای-فای) را منعکس می‌کند، انتقال دهند. در حال حاضر آنها کار خود را یک گام جلوتر برده‌ و تکنیکی خاص را به این فناوری کمک کننده اضافه کرده‌اند.
در حالی که چاپ سه‌بعدی می‌تواند برای ایجاد دستگاه‌هایی مثل پروتز یا بطری‌های قرص هوشمند که زمان مصرف داروها را به بیماران یادآوری می‌کند، استفاده شود، اما قابلیت نظارت بر نحوه استفاده بیماران از این دستگاه‌ها ممکن نیست.
“جنیفر منکوف” استاد دانشکده علوم کامپیوتر و مهندسی دانشگاه واشنگتن و محقق ارشد این پروژه گفت: ما علاقه‌مند به ساختن یک تکنولوژی کمکی در دسترس با چاپ سه‌بعدی بودیم و به دنبال راهی رفتیم که این وسایل بتوانند به صورت بی‌سیم، داده جمع آوری کنند.
این تیم خاطرنشان کرد که برای تبدیل این اشیاء چاپ سه بعدی به دستگاه‌های هوشمند، آنها نیاز به توانایی نظارت بر فعالیت‌های پیچیده و ذخیره داده‌ها دارند.
قبلا این دستگاه‌ها مانند اندازه‌گیری میزان مایع خروجی از بطری، می‌توانستند حرکت را تنها در یک جهت دنبال کنند. اما اگر شما بخواهید بدانید که آیا درب یک بطری قرص باز و بسته شده یا نه، کافی نخواهد بود.
بنابراین محققان این بار دو آنتن را به اشیاء اضافه کردند که می‌تواند حرکت را در دو جهت دنبال کند. روشی که می‌تواند هم در بطری‌های قرص هوشمند استفاده شود و هم در پروتزها اعمال شود.
این سیستم حتی هنگام قطع شدن شبکه وای-فای هم اطلاعات را ذخیره می‌کند و به محض وصل شدن، آنها را انتقال می‌دهد.
برای این کار، آنها یک فنر داخل چرخ‌دنده انداختند تا هر بار که دکمه فشار داده شود، فنر فشرده‌تر شود. هنگامی که کاربر مجددا در محدوده وای-فای قرار بگیرد، می‌توان چرخ‌دنده را آزاد کرد تا فنر آزاد شود و سوئیچ آنتن را برای انتقال اطلاعات باز کند.
این تیم در قدم بعدی قصد دارد این دستگاه‌های نمونه اولیه را کوچک‌تر کند تا بتوانند در بطری‌های واقعی قرص، پروتزها و سرنگ‌های انسولین تعبیه شوند.
محققان این فناوری را در کنفرانس نرم افزار و تکنولوژی رابط کاربر موسوم به ACM معرفی خواهند کرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا