۳۰۰ قطعه زباله پلاستیکی در هر متر از سواحل دور افتاده‌ترین جزایر دنیا

پروژه‌های تحقیقاتی جدید نیز در راستای پاکسازی اقیانوس‌ها صورت گرفته است و بر اساس آن مشخص شده است پایتخت بزرگ زباله در اقیانوس آرام سه برابر بیشتر از کشور فرانسه وسعت دارد و در آن ۱.۸ تریلیون قطعه زباله پلاستیکی موجود است.

موبنا – اشتیاق بشر برای استفاده از پلاستیک‌های یک بار مصرف روز به روز بیشتر می‌شود و همین مسئله باعث شده است میزان زباله‌های پلاستیکی تولید شده در جهان به بیشترین حجم خود در تاریخ برسد. این روزها اخبار فراوان در مورد میزان انتشار زباله‌های پلاستیکی در آب‌های آزاد به خصوص اقیانوس آرام شنیده می‌شود و همین اتفاق باعث شده است در ساحل جزیره‌های دور افتاده که گردشگران کمتر سراغ آنها می‌روند هم حجم گسترده‌ای از زباله‌های پلاستیکی مشاهده شود. نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است جزایر دور افتاده هم از پلاستیک در امان نیستند و این زباله آنها را هم تهدید می‌کند.

مطالعه حاضر توسط سازمان بریتانیایی تحقیقات قطب جنوب (BAS) انجام شد و دانشمندان طی آن در چهار دوره زمانی مختلف در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی بررسی‌های گسترده انجام دادند تا میزان آلودگی‌های پلاستیکی در دریا را در برخی مناطق حفاظت شده دریایی در منطقه قطب جنوب بررسی کنند. در این بررسی دانشمندان اقدامات مختلف از جمله گرفتن نمونه از سطح آب، گرفتن نمونه از عمق آب و گرفتن نمونه از بستر دریا را در اقیانوس اطلس جنوبی به انجام رساندند و سپس با انجام مطالعه روی ۲۰۰۰ گونه آبزی، میزان تاثیرات زباله‌های پلاستیکی بر سلامت آنها را سنجیدند.

دانشمندان در بخشی از یافته‌های این بررسی دریافتند تراکم ضایعات پلاستیکی در کنار سواحل جزایر فالکلند شرقی و سنت هلنا به میزان قابل ملاحظه افزایش یافته است. این گره تحقیقاتی بر اساس بررسی‌های خود متوجه شد در هر متر از سواحل این جزایر دور افتاده بیش از ۳۰۰ قطعه پلاستیک وجود دارد که رقم مذکور ۱۰ برابر نسبت به میزان زباله پلاستیکی ثبت شده در یک دهه گذشته افزایش یافته است.

دکتر «دیوید بارنس» مدیر این گروه تحقیقاتی گفت: «سه دهه قبل این جزایر که بعضی از آنها در دورافتاده‌ترین نقاط سیاره ما واقع شده‌اند، کاملا بکر بودند و تقریبا هیچ گونه زباله در آنها مشاهده نمی‌شد. حجم زباله‌های پلاستیکی در این فاصله زمانی صدها برابر بیشتر شد و هم اکنون دیدن این نوع زباله‌ها در سواحل جزایر مذکور امر بسیار معمول محسوب می‌شود. ما دریافتیم که زباله‌های پلاستیکی روی پلانکتون‌ها هم تاثیر گذاشتند و باید توجه داشته باشید پلانکتون‌ها در سراسر زنجیره غذایی دریایی حتی در مرغ دریایی هم استفاده می‌شود».

بررسی‌های اولیه نشان داده بود که حیوانات چطور به سادگی زباله‌های پلاستیکی را با غذای روزانه خود اشتباه می‌گیرند و آن را وارد بدن خود می‌کنند. یک مطالعه در سا ۲۰۱۶ چگونه مرغان دریایی زباله‌های پلاستیکی را با غذای خود اشتباه می‌گیرند و پس از شیرجه زدن و بلعیدن آن ترکیبات سولفوری پلاستیک‌های شناور را وارد بدن خود می‌کنند و سپس جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، دانشمندان همچنین نگران این مسئله هستند که رسیدن پلاستیک‌های شناور به این جزایر دور افتاده می‌تواند چرخه طبیعی در آن را تغییر دهد و برای زیستگاه حیوانات آن مشکل ایجاد کند.

تحقیق جدید در حالی به انجام رسید که سال گذشته نیز مطالعه مشابه صورت گرفته بود و دانشمندان طی آن متوجه شدند متراکم‌ترین بخش از زباله‌های پلاستیکی در یکی از جزایر غیرقابل سکونت در اقیانوس آرام جمع شده است. پروژه‌های تحقیقاتی جدید نیز در راستای پاکسازی اقیانوس‌ها صورت گرفته است و بر اساس آن مشخص شده است پایتخت بزرگ زباله در اقیانوس آرام سه برابر بیشتر از کشور فرانسه وسعت دارد و در آن ۱.۸ تریلیون قطعه زباله پلاستیکی موجود است. این رقم بین ۴ تا ۱۶ برابر نسبت به گمانه‌زنی‌های قبلی دانشمندان بیشتر است.

در حال حاضر میلیون‌ها تن پلاستیک در اقیانوس‌های سراسر جهان شناور هستند که بیشتر آنها به قطعات کوچکتر خرد می‌شوند و جمع‌آوری آنها دشوار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا