عینک هوشمندی که بدون نمایشگر تصاویر را داخل چشم پخش می‌کند

نمونه اولیه آن به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند متن‌ها و آیکون‌ها را در چشم انسان نمایش دهد. در این مرحله عینک مذکور هنوز قادر نیست تصاویر ویدیویی را در چشم انسان پخش کند.

موبنا – محققان موفق به ارایه روش جدیدی برای ساخت عینک‌های واقعیت افزوده (AR) شده‌اند که به جای استفاده از لنزها و نمایشگرها، می‌تواند تصاویر را به صورت مستقیم داخل چشم کاربر به نمایش بگذارد. این محققان امیدوارند با استفاده از روش جدی خود عینک‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت افزوده که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند را کنار بگذارند و در عوض یک محصول جایگزین روانه بازار کنند شکل ظاهری آن تفاوت زیادی با عینک‌های معمول و روزمره ندارد.

در حال حاضر این عینک هوشمند در مرحله نظری به سر می‌برد و هنوز برای تولید آن برخی محدودیت‌ها وجود دارد. ولی نمونه اولیه آن به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند متن‌ها و آیکون‌ها را در چشم انسان نمایش دهد. در این مرحله عینک مذکور هنوز قادر نیست تصاویر ویدیویی را در چشم انسان پخش کند.

«کریستوفر مارتینِز» مدیر این گروه تحقیقاتی که مدیریت موسسه تحقیقات فناوری Leti را هم برعهده دارد توضیح داد: «به جای آنکه فعالیت‌های خود را متمرکز بر فناوری‌های نمایشگرها شروع کنیم و سعی کنیم اندازه آنها را تا حد ممکن کاهش دهیم، ما این ایده را مطرح کردیم که عینک‌های هوشمند می‌بایست از نظر شکل ظاهری و احساسی که فرد هنگام استفاده از آنها دارد، شبیه به عینک‌های معمول و روزمره باشند. توسعه مدل مفهومی عینک ما نیازمند تخیل، ابداع و نوآوری فراوان است. زیرا ما در عینک هوشمند خود اجزای اپتیکی مربوطه را به طور کامل حذف کردیم و در عوض از خود چشم برای پخش تصاویر کمک گرفتیم».

او گفت:‌ «ما در این طرح تصاویر را روی سطح شیشه به نمایش نمی‌گذاریم، در عوض اطلاعات تصویری که در قالب فوتون‌ها منتشر می شوند، در چشم کاربر یک تصویر را ارایه می‌کنند».

نوشته های مشابه

طراحی این عینک به گونه‌ای است که با سرعت بالا پیکسل‌ها را به صورت جداگانه در چشم فرد منعکس می‌کند و سپس مغز این پیکسل‌ها را در کنار یکدیگر در قالب یک تصویر واحد ترجمه می‌کند. ترکیب اپتیک‌های هولوگرافیک و یک شبکه نیمه‌هادی انسجام فوتون‌ها در کنار یکدیگر را تنظیم می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود خدشه‌ای در تصویر نهایی ایجاد نشود.

در مرحله کنونی اینها طراحی‌های اولیه عینک هوشمند محسوب می‌شود و هنوز ساخت نمونه اولیه آن تکمیل نشده است. محققانب ر این باورند که نخستین مدل از این عینک قادر خواهد بو نمایشگر سیاه و سفید به اندازه ۳۰۰ در ۳۰۰ پیکسل را در چشم انسان پخش کند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود بتوان به صورت همزمان دو مورد از این سیستم‌ها را برای هر دو چشم مورد استفاده قرار داد.

مایتنِز در این خصوص گفت: «استفاده از یک عنصر هولوگرافیک برای شکل دادن یک نمایشگر روی شبکیه چشم کاملا نسبت به نمایشگرهای سنتی که هم اکنون از آنها استفاده می‌کنیم متفاوت است. در این فناوری جدید به عنوان مثال اطلاعات می‌توانند در قسمت چپ یا راست میدان دید فرد منعکس شوند و این اتفاق بدون هرگونه پیچیدگی در سیستم داخلی نمایشگر صورت می‌گیرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا