سرمایه‌گذاری بوئینگ و رولز-رویس برای سفرهایی با سرعت مافوق صوت (+عکس)

در سرعت‌های مافوق صوت به یک موتور منحصر به فرد راکت تبدیل می شود که هیدروژن و اکسیژن مایع را می‌سوزاند تا به سرعت ۲۵ ماخ معادل ۲۹۸۰۸ کیلومتر بر ساعت دسترسی پیدا کند.

موبنا – سفر با وسایل حمل و نقل مافوق صوت، و شاید با یک راکت فضایی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود و دو شرکت بوئینگ و رولز-رویس از آغاز سرمایه‌گذاری‌های گسترده در شرکت سیستم‌های مافوق صوت پیشرفته بریتانیایی موسوم به «ریکشن اینجین لیمیتد» (REL) خبر دادند تا این آرزوی بشر در آینده نه چندان دور محقق شود. این سرمایه گذاری ۳۷.۳ میلیون دلاری که در «سری بی» سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شود در حالی صورت می‌گیرد که دولت بریتانیا سال ۲۰۱۳ میلادی سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۵.۶ میلیون دلاری در این مرکز انجام داده بود.

شرکت ریکشن اینجین که سال ۱۹۸۹ میلادی تاسیس شد از مدت‌ها قبل تلاش‌های گسترده برای ساخت فضاپیماهایی با قابلیت حرکت با سرعتی بالاتر از سرعت صوت را آغاز کرده بود. این مرکز بر اساس طرح‌های ارایه شده از سوی یکی از مهندسان خود به نام «آلان باند» پروژه‌ای را با نام HOTOL آغاز کرد که در اصل یک طرح مشترک بین شرکت رولز-رویس و سازمان فضایی بریتانیا بود. زمانی که این پروژه به دنبال بروز برخی مشکلات فنی با شکست مواجه شد، آقای باند به همراه دو مهندس دیگر با نام‌های «جان اسکات» و «ریچارد وارویل» شرکت REL را تشکیل دادند که طی ۲۹ سال گذشته به صورت ویژه بر توسعه انواع مختلف موتور کمکی تنفس-هوایی راکت (SABRE) تاکید داشت.

موتور SABRE که مهم‌ترین قطعه در فضاپیمای Skylon ساخت شرکت REL محسوب می‌شود، در اصل یک موتور پیشرفته هیبریدی مافوق صوت است که مانند جت‌های معمول عمل می‌کند و سرعت آن زیر ۵ ماخ یعنی ۵۹۶۱ کیلومتر بر ساعت است. با این وجود در سرعت‌های مافوق صوت به یک موتور منحصر به فرد راکت تبدیل می شود که هیدروژن و اکسیژن مایع را می‌سوزاند تا به سرعت ۲۵ ماخ معادل ۲۹۸۰۸ کیلومتر بر ساعت دسترسی پیدا کند. مهم‌ترین نکته در این زمینه مبدل حرارتی است که در شرایطی که فضاپیما به سرعت صوت نزدیک می‌شود، از موتور آن در مقابل ذوق شدن محافظت می‌کند.

سرمایه‌گذاری بوئینگ و رولز-رویس برای سفرهایی با سرعت مافوق صوت (+عکس)

زمانی که سرعت فضاپیما به ۵ ماخ می رسد، حتی بهترین آلیاژهای فلزی نرم می‌شوند و پس از گذشت مدتی ذوب می‌شوند. بر این اساس زمانی که سرعت فضاپیما به بیش از سرعت صوت می‌رسد، هوایی که وارد موتور SABRE می‌شود ۲۵ برابر بیشتر از توفان «کتگوری ۵» قدرت دارد و حرارتی که تولید می‌کند شبیه به یک مشعل بزرگ است که گدازه‌های آن به بیرون پراکنده می‌شود. این مسئله به آن معنی خواهد بود که هوای وارد شده به موتور نیازمند آن است که به طرز چشمگیری خنک شود. بنابراین هوای وارد شده ازیک سری مبدل‌های حرارتی فوق سبک عبور می‌کند تا از هیدروژن فریزر شده برای کاهش دما استفاده کند. با این روش دمای هوای وارد شده به موتور از ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد به منفی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد کاهش میابد و این اتفاق در کمتر از یک‌صدم ثانیه صورت می‌گیرد.

چنین موتور قدرتمندی می‌تواند برای راه‌اندازی راکت‌ها و سفر آنها در مدار زمین مورد استفاده قرار بگیرد فضاپیمای Skylon را دوباره قابل استفاده کند. این پروژه برای شرکت بوئینگ برای جالب توجه است. شرکت بوئینگ هم اکنون در یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام «هاریزون‌ایکس» در حال کار کردن روی پروژه‌ای است که بر اساس آن مسافرت‌های تجاری مافوق صوتی آغاز شود.

«استیو نورتلاند» مدیر مرکز «هاریزون‌ایکس» بوئینگ در این خصوص گفت: «با توجه به اینکه موتورهای ریکشن اینجین می‌تواند امکان مسافرت فضایی با سرعت مافوق صوت را فراهم آورد، پیش‌بینی می‌کنیم این تحول بزرگ در آینده به مردم امکان دهد سفرهای تجاری فضایی با سرعت مافوق صوت را تجربه کنند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا