رشد۶۳درصدی پرداخت وام خرید مسکن

بانک عامل بخش مسکن اعلام کرد: طی ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تسهیلات ساخت مسکن ۱۲ درصد کاهش داشته و علت آن را کاهش ساخت و ساز عنوان کرده است.

موبنا – در ۶ ماه اول امسال، حجم پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک به لحاظ تعداد (فقره تسهیلات) با رشد ۶۳ درصدی مواجه شد که این میزان رشد در دامنه پوشش متقاضیان تسهیلات خرید مسکن در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریور ماه، ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار در شهرهای سراسر کشور با استفاده از تسهیلات بانکی صاحب خانه شدند. این تعداد تسهیلات به اشکال مختلف شامل تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، تسهیلات صندوق پس انداز مسکن و همچنین تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به متقاضیان برای خرید مسکن پرداخت شده است.

در این مدت ۱۱۱ هزار و ۲۰۰ فقره انواع تسهیلات خرید مسکن با ارزش کل ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان به متقاضیان خرید خانه در شهرهای سراسر کشور پرداخت شد. تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به لحاظ فقره و ارزش به ترتیب ۶۳ درصد و ۵۵ درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته (مدت مشابه سال قبل) رشد داشته است.

در نیمه اول امسال تعداد تسهیلاتی که بانک عامل بخش مسکن برای ساخت مسکن در قالب تسهیلات مشارکت مدنی به سازنده ها و فعالان ساختمانی پرداخت کرد، ۱۲ درصد کمتر از نیمه اول سال گذشته بوده است.

نوشته های مشابه

بررسی ها درباره علت رشد منفی در استفاده سازنده ها از تسهیلات ساخت حکایت از آن دارد که بازار ساخت و ساز در ماه های اخیر به خاطر اثر منفی تحولات اقتصادی و تورم مصالح ساختمانی، دچار رکود خفیف شد و از رونق سال گذشته فاصله گرفت.

سازنده ها در ماه های اخیر در مواجهه با تلاطم قیمت زمین و مصالح ساختمانی و همچنین مبهم شدن وضعیت آینده، از شروع پروژه های جدید ساختمانی خودداری کردند. این اتفاق بر روند استفاده از تسهیلات ساخت مسکن اثر منفی گذاشت.

بر اساس آنچه بانک عامل بخش مسکن اعلام کرده، در شهریور امسال کل منابع در اختیار این بانک ۲۲.۵ درصد نسبت به شهریور سال گذشته افزایش پیدا کرد اما کل تسهیلاتی که در شهریور امسال پرداخت کرد از رشد ۲۳ درصدی نسبت به شهریور ۹۶ برخوردار شد.

در نیمه اول امسال بانک عامل، ۲۴۳ هزار فقره انواع تسهیلات در حوزه های مختلف بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرد. ارزش ریالی تسهیلات پرداختی در این مدت رقمی بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده است. حجم پرداخت تسهیلات توسط این بانک در ۶ ماه اول سال جاری به لحاظ تعداد از رشد ۴۶ درصدی و به لحاظ ارزش ریالی از رشد ۳۷ درصدی نسبت به نیمه اول سال ۹۶ برخوردار بوده است.

عمده تسهیلاتی که بانک مذکور در نیمه اول سال ۹۷ پرداخت کرد، از جنس تسهیلات خرید مسکن بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا