این روبات هوشمند هزارپا در همه نقاط بدن سفر می‌کند (+عکس)

این روبات جدید که در دانشگاه هنگ کنگ ساخته شده است ۱۷ میلیمتر طول، ۷ میلیمتر عرض و حدود یک میلیمتر ارتفاع دارد و بیش از نیمی از ارتفاع این روبات را صداها پای مخروطی تشکیل می‌دهند تا این روبات شکل ظاهری شبیه به خون‌آشام یا هزارپا داشته باشد.

موبنا – در آینده نه چندان دور روبات‌ها می‌توانند در اشکال مختلف داخل بدن شما شنا کنند، در بخش‌های مختلف آن بخزند، داروها را به نقطه مورد نظر برسانند و حتی زخم‌ها را پانسمان کنند. روبات بعدی که قرار است این وظایف را به عهده بگیرد و در این خانواده مشغول به کار شود یک دستگاه کوچک است که طراحی آن از خون‌آشام‌ها الهام گرفته شده است و برای آن هزاران پای کوچک طراحی شده است تا به راحتی بتواند مسیر خود را بپیماید.

این روبات جدید که در دانشگاه هنگ کنگ ساخته شده است ۱۷ میلیمتر طول، ۷ میلیمتر عرض و حدود یک میلیمتر ارتفاع دارد. بیش از نیمی از ارتفاع این روبات را صدها پای مخروطی تشکیل می‌دهند تا این روبات شکل ظاهری شبیه به خون‌آشام یا هزارپا داشته باشد.

این روبات از یک ماده سیلیکونی نرم ساخته شده است که تمام بخش‌های آن از ذرات مغناطیسی پوشانده شده است. زمانی که نیروی مغناطیسی به روبات وارد می‌شود امکان حرکت برای آن فراهم می‌شود و حتی می‌تواند از سطح پله‌ای هم بالا برود. در چنین شرایطی قسمت جلوی بدن روبات از سطح سطحی شبیه به پله بالا می‌رود و سپس مابقی بدن را هم به سمت بالا می‌کشد. این روبات همچنین می‌تواند در الگوی معلق معکوس هم حرکت کند و به عبارت ساده‌تر، در فضای شیب‌دار این روبات می‌تواند با چرخش بدن به سمت چپ و راست خود را به جلو براند.

این روبات هوشمند هزارپا در همه نقاط بدن سفر می‌کند (+عکس)

این نوع طراحی متفاوت روبات چندین مزیت دارد. هر یک از پاهای روبات می‌توانند در یک فضای بسیار کوچک مستقر شوند و با این توضیح روبات می‌تواند حداقل تماس را با سطح برقرا کند. اصطلاک این روبات با سطح نسبت به ماشین‌های روباتیک کوچک از جمله «میلی-روبات» خزنده که اوایل سال جاری میلادی از آن رونمایی شد حدود ۴۰ برابر کمتر است. این قابلیت به روبات امکان می‌دهد تا به صورت کاملا کاربردی و موثیر روط سطوح مجهز به مایعات داخل بدن از جمله خون و مخاط،‌یا حتیدر حالی که به طور کامل غرق شده است باز هم به حرکت خود ادامه دهد.

«وانگ زوآنکای» از محققان حاضر در این پروژه که گزارش نهایی مربوط به ساخت این روبات را هم تکمیل کرده است توضیح داد:‌ «هر دو ماده سیلیکون و قطعات مغناطیسی باعث شده است تا قابلیت‌های آب‌دوست این روبات افزایش یابد. علاوه بر این، بخش پلاستیکی بسیار نرم ساخته شده است و به همین خاطر روبات می‌تواند شکل ظاهری بدن خود را به اشکال مختلف تغییر دهد و حتی اندازه بدن آن هم بسته به شرایطی که در آن قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند تا هیچ مانعی از حرکت آن جلوگیری نکند».

این روبات هوشمند هزارپا در همه نقاط بدن سفر می‌کند (+عکس)

در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد این ربات همچنین می‌تواند از موانعی که ارتفاع آن بسیار بلندتر از قد روبات است هم صعود کند که این اتفاق با بلند کردن بخش جلوی روبات تا زاویه ۹۰ درجه و کشیدن بخش‌های دیگر بدن به بالا صورت می‌گیرد. این امر می‌تواند برای جابجایی دارو از بخش‌های داخلی بدن بسیار مفید باشد و قسمت‌هایی که دسترسی به آن وجود ندارد، از طریق این روبات قابل دسترس شود. به جز مهارت‌های حرکتی که برای این روبات پیش‌بینی شده است، این سیستم هوشمند می‌تواند بارهای سنگین را نسبت به بدن خود جبران کند. در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص شد که این روبات قادر است بارها را ۱۰۰ برابر سنگین‌تر از بدن خود حمل کند.

«شِن یاجینگ» مدیر این گروه تحقیقاتی نیز اظهار داشت: «قابلیت حمل بار در این روبات بسیار شگفت‌انگیز است. این روبات به صورت کاملا قوی، کارآمد و موثر قابلیت‌های خود را نمایان می‌کند و به راحتی توانایی بور از موانع را دارد. به همین خاطر دانشمندان می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های مناسب امکان حرکت آن در محیط‌های پرمانع را فراهم کنند. به عنوان مثال این روبات می‌تواند یک دارو را به نقطه مشخص شده در دستگاه گوارش برساند و سپس برای بازرسی‌های پزشکی بعدی به این نقطه سر بزند».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا