این تانک مرگ ندارد! (+عکس و فیلم)

نامی که برای این تانک در نظر گرفته شده است به سیستم ویژه دید در شب آن برمی‌گردد و مرکز اصلی ارتقا آن نسبت به مدل قبلی است.

موبنا – شرکت «بی‌اِی‌ای سیستمز» نخستین نمونه عملی مدل به‌روز شده تانک جنگی «چلنجر ۲» را عرضه کرد. مدل اصلی این تانک برای جنگ سرد ارایه شده بود و طراحی جدید آن به گونه‌ای صورت گرفته است که عمر این تانک نظامی را تا سال ۲۰۳۵ افزایش می‌دهد تا در قالب بخشی از «پروژه ارتقا طول عمر ارتش بریتانیا» (LEP) مورد استفاده قرار گیرد. این تانک که «شب سیاه» نامگذاری شده است فناوری‌های جدید از جمله سیستم تصویربرداری حرارتی را در خود جا داده است و سیستم‌های تدافعی آن هم ارتقا یافته است.

این تانک مرگ ندارد! (+عکس و فیلم)

این تانک در اصل دهه ۱۹۸۰ میلادی یعنی در آخرین دهه جنگ سرد فعالیت نظامی خود را با نام «چلنجر ۲» آغاز کرد و از سال ۱۹۹۸ میلادی به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون در عراق، بوسنی و کوزوو و همچنین عملیات‌های نظامی ناتو حضور دارد. اگرچه تنها حضور نظامی این تانک در خط مقدم در سال ۲۰۰۳ میلادی در جنگ عراق مشاهده شد، ولی طی فاصله زمانی کوتاه شهرت فراوان به دست آورد. زیرا هیچ یک از این تانک‌ها که در صحنه نبرد حضور داشتند نابود نشدند و برخی از آنها پس از انفجار بیش از ۷۰ نارنجک در یک حمله واحد جان سالم به در بردند و پس از گذشت چند ساعت دوباره به خط عملیاتی برگشتند.

این تانک مرگ ندارد! (+عکس و فیلم)

با این حال، با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه فناوری‌های زرهی و قدیمی شدن سیستم خمپاره‌انداز ۱۲۰ میلیمتر L30A1 آن، دولت بریتانیا تصمیم گرفته است ۴۰۰ تانک قدیمی خود را با مدل‌های جدیدتر جایگزین کند تا نمونه‌های زرهی سبک‌تر یا همان مدل به‌روز شه «چلنجر ۲» با امکان حضور تا سال ۲۰۳۵ میلادی روی کار بیاید. در نهایت دولت بریتانیا تصمیم دارد فرآیند ارتقای این تانک را به گونه‌ای پیش ببرد تا «شب سیاه» تانک اصلی ارتش این کشور در خط مقدم باشد.

این تانک مرگ ندارد! (+عکس و فیلم)

به گفته شرکت «بی‌اِی‌ای»، نامی که برای این تانک در نظر گرفته شده است به سیستم ویژه دید در شب آن برمی‌گردد و مرکز اصلی ارتقا آن نسبت به مدل قبلی است. این سیستم در شرکت «بی‌اِی‌ای» و شرکای آن طی عنوان «گروه چلنجر ۲» توسعه یافته است و به‌روزرسانی آن یک سیستم دوگانه تصویربرداری مبتنی بر فناوری مادون قرمز را شامل می‌شود که به دوربین‌های جلو و عقب تانک متصل شده است و به جز اینکه در طول روز و شب بهترین تصاویر را ارایه می‌کند، همچنین قادر است برای نخستین بار به فرمانده و فردی که پشت اسلحه قرار دارد امکان دهد از این سیستم برای هدفگیری متفاوت به صورت همزمان استفاده کند و تصاویر را به دیگر تانک‌هایی که در منطقه حضور دارند هم انتقال دهد.

دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته روی این تانک «سیستم حفاظتی فعال» را شامل می‌شود که قادر است تمامی پرتابه‌های ضدتانک را به صورت لحظه به لحظه شناسایی کند و آنها را با سیستم خنثی کننده پرتا‌ب‌کننده‌های انفجاری دوربرد مورد هدف قرار دهد. همچنین برای این تانک «سیستم هشدار دهنده لیزری»  در نظر گرفته شده است که قفل‌های لیزری دشمن را شناسایی می‌کند و به صورت خودکار در برابر تهدیدهای سرعت گرفته عمل می‌کند تا با سرعت بالاتر شلیک کند. این سیستم توسط تجهیزات رایانه‌ای پشتیبانی می‌شود که سرعت اسلحه‌های تانک را افزایش می‌دهد و امکان شناسایی،‌ هدفگیری و شلیک سریع‌تر را فراهم می‌آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا