خطرات سلامت ناشی از کمبود ویتامین D

ویتامین D هم برای رشد و هم عملکرد مطلوب مغز ضروری است و مطالعات علمی کمبود این ماده مغذی را با هر چیزی از بیماری های آلزایمر و ب پارکینسون تا سکته مغزی، بیماری ام‌اس، و زوال شناختی پیوند داده اند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت بدن انسان است. این ویتامین به تنظیم مواد معدنی کلسیم و فسفر در بدن انسان کمک می کند و همچنین در حفظ ساختار استخوانی مناسب عنصری کلیدی است.

به رغم اهمیت ویتامین D، کمبود این ماده مغذی بسیاری شایع‌تر از آن چیزی است که شاید انتظار داشته باشید. افرادی که به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، آنهایی که به شیر آلرژی دارند و لبنیات مصرف نمی کنند و یا افرادی که خود را به یک رژیم غذایی وگان سخت محدود می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود ویتامین D قرار دارند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از محصولات ضد آفتاب راحت‌ترین روش برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن است. مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید با توجه به سن، نوع پوست، فصل، زمان روز و غیره متفاوت است. باید توجه داشته باشید که این کار موجب آفتاب سوختگی پوست نشود.

در ادامه با برخی از مهم‌ترین خطرات سلامت که با ویتامین D در ارتباط هستند، بیشتر آشنا می شویم.

اختلالات عصبی

ویتامین D هم برای رشد و هم عملکرد مطلوب مغز ضروری است و مطالعات علمی کمبود این ماده مغذی را با هر چیزی از بیماری های آلزایمر و ب پارکینسون تا سکته مغزی، بیماری ام‌اس، و زوال شناختی پیوند داده اند.

افراد بسیاری از این مساله آگاه نیستند که گیرنده های ویتامین D در سراسر سیستم عصبی مرکزی انسان پراکنده شده اند و این ویتامین نقش مهمی در انتقال سیگنال های عصبی ایفا می کند.

بر همین اساس، اگر با کمبود ویتامین D مواجه باشید، امکان تجربه هر چیزی از دردهای بی دلیل تا ضعف عضلانی، گرفتگی های عضلانی، تغییرات در گام برداشتن و مشکلات حافظه وجود دارد.

افزایش وزن

آیا کیلوهای اضافه ناخواسته را با خود حمل می کنید؟

کمبود ویتامین D می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد. این نتیجه مطالعه ای است که با حضور بیش از ۴,۶۰۰ زن ۶۵ ساله یا پیرتر طی یک بازه زمانی زمانی ۵ ساله انجام شده و سطوح پایین ویتامین D را با افزایش وزن پیوند داده است.

این مطالعه نشان داد، زنانی که با کمبود ویتامین D مواجه هستند در مقایسه با افرادی که از سطوح عادی این ماده مغذی برخوردار هستند، از وزن بیشتری برخوردار بوده و در موارد افزایش وزن نیز آنهایی که کمبود ویتامین D داشتند بیشتر از افرادی که دارای سطوح عادی از این ویتامین بودند، وزن اضافه می کردند.

و از آنجایی که افزایش وزن یک عامل خطرآفرین برای هر چیزی از بیماری قلبی تا سرطان شناخته می شود، سطوح کم ویتامین D می تواند خطری جدی برای زندگی شما باشد.

دیابت

افزایش وزن و اختلالات عصبی برای این که با کمبود ویتامین D مقابله کنید، کفایت نمی کنند؟

مشکلاتی که با سطوح قند خون شما در ارتباط هستند، چطور؟

کمبود ویتامین D با مقاومت به انسولین و دیابت نیز پیوند خورده است.

به گفته دانشمندان، کمبود ویتامین D فعالیت برخی سلول ها را در بدن انسان افزایش می دهد که به نام ماکروفاژ شناخته می شوند و این شرایط فعالیت انسولین در کبد انسان و عضلات را مختل کرده و میزان التهاب بدن را افزایش می دهد.

ایمنی ضعیف

اگر به طور مداوم از سرماخوردگی رنج می برید یا هر میکروبی به راحتی شما را از پای در می آورد، بهتر است سطوح ویتامین D بدن خود را بررسی کنید.

ویتامین D به عنوان یک تنظیم کننده برای سیستم ایمنی بدن انسان شناخته می شود که امکان واکنش مناسب به میکروب ها و پیشگیری از بیماری را فراهم می کند، اما در صورت کمبود این ماده مغذی، سیستم ایمنی نیز سرکوب شده و احتمال ابتلا به عفونت افزایش می یابد.

کمبود ویتامین D با بیماری های خودایمنی نیز در ارتباط است. پس اگر از بیماری هایی مانند تیروئیدیت هاشیموتو، لوپوس، آرتریت روماتوئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر رنج می برید، سطوح پایین ویتامین D می تواند موجب تشدید علائم شما شود.

افسردگی

همانند قسمت های دیگر سیستم عصبی، بخش هایی از مغز که با افسردگی ارتباط دارند نیز دارای گیرنده های ویتامین D هستند.

میزان کافی ویتامین D برای حصول اطمینان از ترشح سروتونین و دوپامین، دو انتقال دهنده عصبی ضروری برای سلامت روانی انسان، به مقدار کافی در بدن اهمیت دارد.

احتمالا متوجه این نکته شده اید که افراد بیشتری در فصل زمستان یعنی زمانی که روزها کوتاه‌تر و نور خورشید کمتری وجود دارد، با نوسانات خلقی و افسردگی مواجه می شوند.

این اثر ویتامین D است.

دانشمندان ثابت کرده اند افراد مبتلا به کمبود ویتامین D، در مقایسه با آنهایی که از سطوح عادی این ماده مغذی برخوردار هستند، ۱۱ برابر احتمال بیشتری دارد افسردگی را تجربه کنند.

بیماری قلبی

اگر نگران قلب خود و حفظ سلامت آن هستید، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که باید به میزان کافی آن را دریافت کنید.

مطالعات علمی نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D با بیماری قلبی، پرفشاری خون، حملات قلبی و سکته های مغزی در ارتباط است.

همچنین، پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که این ویتامین حتی ممکن است از قدرت کافی برای معکوس کردن آسیب وارده به قلب و حفظ سلامت قلبی عروقی برخوردار باشد.

این شرایط به واسطه تحریک نیتریک اکسید، مولکولی در رگ های خونی که به افزایش جریان خون و کاهش تشکیل لخته خون کمک می کند، و با کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد در دیواره داخلی رگ های خونی رخ می دهد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا