مشکلات مخابرات چاره‌ای جز اصلاح تعرفه برای ما باقی نمی‌گذارد

نوزدهمین نمایشگاه تلکام صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات آغاز به کار کرد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از ستاد خبری گروه مخابرات، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات کشور در این افتتاحیه عنوان کرد: استراتژی ما بر کاهش تعرفه هاست اما بحث هایی که گاه از خارج از مجموعه به ما وارد میشود، به عنوان مثال احکام دیوان عدالت اداری به گونه ای است که یک حکم آنها بیش از هزار میلیارد درآمدهای مخابرات را کاهش می دهد.
وی تاکید کرد: اکنون مشکلات مخابرات چاره ای جز دستکاری تعرفه برای ما باقی نمی گذارد.ما نسبت به نظام کارشناسی که بدون دخالت دادن ما اعمال شده اعتراض داریم به اما به هرحال این موارد جزو قانون است و لازم الاجرا محسوب می شود و ما باید راهکاری برای حل مشکلات مخابرات پیدا کنیم.
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: در عصری که خشونت در دنیا در حال گسترش است و زورگویی و خشونت چه در کشورهای توسعه یافته چه کشورهای عقب مانده مشاهده شده و نسل کشی رخ می دهد، توسعه معرفت از اهمیت ویژه برخوردار می شود و فاوا در این بخش تاثیرگذاری بسزایی دارد.
وی با اشاره به تلکام سال قبل متذکر شد: سال گذشته در این نمایشگاه رویکردهایی را مرور کردیم و قرار بود به آنجا برسیم .
آذری جهرمی اظهار کرد: البته در این مدت دستاوردهایی داشتیم و امروز تمام شهرهای ما به نسل های سه و چهار ارتباطی متصل شده اند که این آمار سال گذشته حدود ۵۰ درصد بود.
وی ادامه داد: همچنین امروز بخش مهمی از جاده های کشور تحت پوشش نسل سه و چهار قرار گرفته و ظرفیت دسترسی ۳۵ درصدی روستاهای ما به ۵۴ درصد رسیده است.علاوه بر این کسب و کارهای مبتنی بر فاوا نیز رشدی قابل توجه داشته است.
وی با تاکید بر نقش فاوا در حل مشکلات مختلف کشور، اظهار کرد: توسعه فاوا قطعا افزایش بهره وری را ایجاد میکند امروز در کشاورزی و منابع آبی دچار مشکلات بسیار هستیم .وقتی نزولات آسمانی کم می شود مدیریت منابع اهمیت پیدا میکند و چه چیزی بیش از فاوا و اینترنت اشیا می تواند به حل این مشکلات کمک کند؟
وزیر ارتباطات افزود: در این سالها هرچه در حوزه موبایل رشد کردیم در حوزه ثابت نتوانستیم به رشد دلخواه برسیم چراکه مشکلات متعددی پیش روی ماست.ما اکنون ۴۰۰ هزار کیلومتر پورت فیبر نوری نیاز داریم و لازم است برای تامین آن بتوان از تولید داخل استفاده کرد.در آی ام اس ظرفیت های خوبی داریم و بازار بزرگی پیش روی ماست و برای آن هدفگذاری شده است.
آذری جهرمی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در تامین هزینه های سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی وجود دارد، عنوان کرد: در حوزه بورس مشکلاتی وجود دارد و از سوی دیگر در شرایط فعلی روی سرمایه گذار خارجی نیز نمی توان حساب کرد اما به هرحال ما از شرکت ها حمایت می کنیم تا بتوانیم به هدف دو میلیون پورت برسیم.
این عضو کابینه دولت همچنین به وضعیت اپراتورهای مجازی پرداخته و اظهار کرد: سال قبل گفتیم باید اپراتورهای مجازی MVNOها پنج درصد بازار را در دست بگیرند اما به این هدف نرسیده ایم. علل این امر را بررسی کرده و تصمیماتی گرفته ایم از جمله تغییر مدل اقتصادی و برخی مقررات و در سال پیش رو امید داریم به هدفگذاری در نظر گرفته شده در این زمینه برسیم.
آذری جهرمی گفت:البته ما به سایر اهداف رسیدیم اما این دو هدف از مواردی بود که نتوانستیم محقق کنیم.
وی در ادامه صحبت های خود به شرایط فعلی کشور پرداخته و تصریح کرد: پیش از تحریم ها اپراتورهای ارتباطی ما برای مقابله با تحریم ها برنامه ریزی کرده بودند.اگر در زمان مناسب ارز به آنها اختصاص داده می شد با هزار میلیارد می شد اقدامات لازم را انجام داد اما حال این رقم به سه هزار میلیارد رسیده است و در چنین شرایطی لازم است اپراتورها مدیریت کنند و حتی در صورت نیاز در مواردی مانند تبیلغات صرفه جویی کنند.
وزیر ارتباطات در عین حال به گلایه های مردم از افزایش هزینه های ارتباطی اشاره کرد و گفت: اگرچه ما در وزارت ارتباطات تخفیفی ۲۰ درصدی برای اپراتورها در نظر گرفته ایم اما همچنان لازم است اپراتورها هزینه های خود را مدیریت کنند .در این مدت مدل رفتاری اینگونه بوده که مشترکان را به جای استفاده از بسته های روزانه و هفتگی به سمت بسته های بلند مدت ماهانه یا سه ماهه سوق داده اند.البته با تمام این اوصاف ما هنوز رشد تعرفه سایر صنایع را در آی سی تی نداریم.
وی به طور مثال به افزایش قیمت کالاهایی مانند پوشک یا سایر مواردی که ارتباط چندانی با قیمت ارز ندارند اشاره کرد و گفت: کنترل تعرفه ها در حوزه فاوا در شرایطی صورت گرفته که مجموع این تغییرات شش تا هفت درصد در درآمدهای اپراتورها تاثیر داشته است.استراتژی ما بر کاهش قیمت هاست اما بحث هایی به ما وارد میشود.

معاون وزیر:حضور ۲۳۰ شرکت در تلکام ۲۰۱۸
حسین فلاح معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این مراسم اظهار کرد: امسال با تمام مشکلات موجود در کشور به دلیل توانمندی بسیار خوب عرصه فاوا برگزاری نمایشگاه تلکام فرصت بسیار خوبی است که با همدلی صنایع این بخش بتوانیم تهدیدهای این عرصه را به فرصت تبدیل کنیم.
وی در عین حال به حضور و فعالیت بیش از ۲۳۰ شرکت در نمایشگاه تلکام امسال اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا