مسئله اصلی سرطان را ما کشف کردیم

“تاسوکو هونجو”(Tasuku Honjo) ایمن شناس ژاپنی و یکی از دو برنده نوبل فیزیولوژی و پزشکی ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ با وبسایت رسمی بنیاد نوبل از هیجان خود برای دریافت این جایزه بزرگ سخن گفت.

موبنا – تاسوکو هونجو روز گذشته مصاحبه‌ای با “آدام اسمیت” (Adam Smith) سرپرست علمی رسانه نوبل انجام داد.

آدام اسمیت در ابتدای مصاحبه ضمن تبریک به پروفسور هونجو از وی پرسید عکس‌العمل او هنگام شنیدن این خبر چه بود؟ که پروفسور هونجو در پاسخ گفت: بسیار متشکرم. واقعا از شنیدن این خبر بسیار خوشحال و مفتخر شدم.

در ادامه متن مصاحبه سایت نوبل با یکی از دو برنده نوبل پزشکی ۲۰۱۸ را میخوانید:

اسمیت: در طول چندین سال امروز نخستین جایزه نوبل برای درمان سرطان اهدا شد، به نظر شما این جایزه چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟

هونجو: بله همانطور که گفتید این نخستین جایزه نوبل برای درمان سرطان است و من فکر می‌کنم بسیاری از افراد برای درمان سرطان سخت تلاش کرده‌اند اما خوشبختانه من و “جیم الیسون” (Jim Allison)، از طریق مهار پسرفت سیستم ایمنی بدن موفق به درمان این بیماری شدیم. منظورم این است که مسئله اصلی را ما کشف کردیم و این واقعا سخت بود. بنابراین من زمانیکه از بیمارانم جمله ” شما زندگی من را نجات دادید” بشنوم بسیار خشنود شده و لذت خواهم برد. کار ما بسیار تاثیرگذار بود.

اسمیت: پس شما هرگز فکر نمی‌کردید که تحقیقاتتان به کشف یک درمان قطعی منتهی شود، درست است؟

هونجو: خب، می‌دانید، زیست شناسی علم بسیار پیچیده‌ای است و علم زیست شناسی کاملا با علم مهندسی تفاوت دارد. ما نمی‌توانیم درمانی را طراحی کنیم. بسیاری از مردم سعی کردند درمان سرطان را پیدا کنند، اما همه شکست خوردند. من هیچوقت انتظار نداشتم که پژوهش‌هایم بر روی سیستم ایمنی، منجر به کشف درمان سرطان شود. احساس و عقیده من این است که افراد باید چیزهای زیادی را امتحان کنند چون اگر پیگیر و خوش شانس باشند می‌توانند به هدف خود دست یابند.

اسمیت: نظر شما درباره پژوهش بر روی “مهار کننده‌های بازرسی ایمنی”(immune checkpoint inhibitors) که در آینده صورت خواهند گرفت، چیست؟

هونجو: خب هنوز مشکلات زیادی وجود دارد، اما دو نکته مهم وجود دارد. نخست اینکه، این درمان اکنون تنها در بدن ۳۰ درصد از بیماران پاسخ داده است، بنابراین ما می‌خواهیم برخی از شاخص‌های زیستی را برای پیش‌بینی اینکه آیا بدن بیماران پاسخگو هست یا خیر مورد بررسی قرار دهیم. ثانیا، قطعا ما خواهان بهبود کارآیی این درمان هستیم و مطمئن هستم که این خواسته، هدف بسیاری از دانشمندان جهان نیز است. من معتقدم که این دو مشکل در آینده نزدیک حل خواهد شد.

اسمیت: این پیام بسیار امیدوار کننده است و در واقع من فکر می‌کنم اهدا این جایزه برای کشف این درمان یک خبر بسیار امیدوارکننده‌ای برای تمام افراد سراسر جهان است. واقعا خیلی ممنون. ما به شدت مشتاق استقبال از شما در ماه دسامبر در استکهلم هستیم. از صحبت با شما بسیار مفتخرم و باز هم این موفقیت عظیم را به شما تبریک می‌گویم.

هونجو: بله دریافت این جایزه بسیار دلگرم کننده بود و باید بگویم این تنها آغاز داستان است. بسیار از شما سپاسگذارم، من هم متقابلا منتظر ملاقات با شما هستم.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا