مداخله مثبت و دیرهنگام بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز

یک استاد اقتصاد دانشگاه با استقبال از مداخله بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، تاکید کرد: اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باید تداوم داشته باشد چرا که در غیر این صورت جز هدر دادن منابع نتیجه دیگری نخواهد داشت.

موبنا – محمد قلی یوسفی عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی درباره مداخله بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز گفت: البته کار دیرهنگامی بود که باید پیش از این از سوی بانک مرکزی انجام می‌شد و وارد مدیریت بازار ارز می‌شد اما به هر حال با تأخیر وارد شد و ما این را به فال نیک می‌گیریم.
وی ادامه داد: باید امیدوار بود که مسئولین جدیت بیشتری برای کنترل نرخ ارز داشته باشند.
این استاد دانشگاه در عین حال تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ اتفاق خاصی نیفتاده که بخواهیم نسبت به شرایط خوشبین باشیم چرا که عواملی که باعث افزایش نرخ ارز می‌شدند از بین نرفته است، تحریم‌ها پابرجاست، تحریم‌های آینده در آبان‌ماه اعمال می‌شود، کمبود کالای داخلی ادامه دارد و بی‌ثباتی در سیاست داخلی همچنان تداوم دارد.
وی ادامه داد: بر همین اساس تصور می‌کنم شرایط پیش آمده یک شوک موقتی است هرچند که امیدوارم دائمی باشد و دولت بتواند قیمت دلار را مهار کند.
این اقتصاددان اظهارداشت: چندان توجیه منطقی نمی‌توان برای پایین آمدن نرخ دلار داشت غیر از اینکه انتظاراتی از توافق ایران با اروپا وجود دارد و دیگر اینکه دولت مقداری پول به بازار تزریق کرده تا بتواند آن را مهار کند.
وی معتقد است که اراده بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باید تداوم داشته باشد چرا که در غیر این صورت جز هدر دادن منابع نتیجه دیگری نخواهد داشت.
یوسفی در عین حال در پاسخ به اینکه به دولت برای تداوم بخشیدن به این شرایط چه توصیه‌ای می‌کنید، گفت: متأسفانه دولت باید پیش از این به توصیه‌ها عمل می‌کرد و اجازه نمی‌داد شرایط بحرانی شود. در شرایط بحرانی نمی‌توان پیشنهاد خاصی داد و باید دید که مسئولین چه تصمیمی می‌گیرند تا بی‌ثباتی در اقتصاد را به حداقل برسانند.
وی تاکید کرد که دولت باید مشکلات ایجاد شده را مدیریت کند و اجازه ندهد فشار بیشتری به مردم کم درآمد منتقل شود و یا در اثر این فشارها بخش‌های تولیدی از بین برود.
یوسفی تاکید کرد: دولت تا جایی که امکان دارد باید از اقداماتی که باعث بی‌ثباتی بازار می‌شود جلوگیری کند و لااقل مداخله خود را کمتر کند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا