بازی بانک مرکزی با دارایی‌های مردم

روز گذشته نرخ دلار آمریکا در مقابل ریال در کمتر از چند ساعت و بدنبال مداخله بانک مرکزی در بازار حدود یک چهارم تغییر، و ریال که تا مرز دویست هزار ریال هم ارزشش را از دست داده بود، مجدداً به دالان ۱۵ هزار تومان برگشت.

موبنا – برخی تحلیلگران بازار این واکنش را ناشی از صدور مجوز یک‌ونیم میلیارد دلاری برداشت از صندوق توسعه ملی می‌دانند، اما نکته حائز اهمیت در این زمینه دلایل کوتاهی و رها کردن بازار ارز طی ماه‌های گذشته است!؟
به‌راستی چرا و با چه توجیهی مسئولان اقتصادی، ریال را تا این سطح و با این میزان بی‌ارزش کردند؟ واقعاً چرا رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی چندین هفته پیش از خروج آمریکا از برجام نرخ سود تسهیلات بانکی را یک‌باره کاهش داد و جرقه کاهش ارزش ریال را زد؟ آیا کسی می‌داند؟! برخی معتقدند با این کار، دولت به‌دنبال حمایت از بانک‌های ورشکسته و تأمین کسری بودجه‌اش است، هرچند دولتی‌ها همواره این تحلیل‌ها را رد کرده‌اند. ولی بازی دیروز دولتی‌ها که بانک مرکزی صحنه‌گردان آن شد، قطعاً تاثیرات مخربی بر اقتصاد، اشتغال و از همه مهم‌تر اعتماد شهروندان خواهد داشت. آقای رئیس دارایی‌های مردم بازیچه شما نیست و لطفاً دستتان را از جیب شهروندان بیرون بیاورید.

 منبع: روزنامه امروز | ابوالفضل شاکری 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا