فروش تک محموله‌ای نفت ایران همچنان تداوم خواهد داشت

معاون وزیر نفت: درصورت فشار تحریم های جدید برای فروش و صادرات نفت ایران تمهیداتی اندیشیده ایم.

موبنا؛ فرزین سوادکوهی – فروش تک محموله ای نفت مانند گذشته برای کشور ما تداوم خواهد داشت و نفت ایران مثل قبل به کشورهایی اطراف صادر خواهد شد اما چنانچه قرار به ادامه صادرات به اروپا و تداوم این کار وجود داشته باشد ، ایران مشکلی در صدور تک محموله ای ندارد و برای بعد از اعمال تحریم های جدید هم چاره هایی اندیشیده شده که نفت ایران به سقف حداکثری فروش وصادرات برسد.
به گزارش خبرنگار ما علی کاردر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به این پرسش “امروز” که اگر با موج جدید تحریم ها روبرو شویم آیا مجبوریم فقط به فروش تک محموله ای نفت اقدام کنیم ،گفت:تاکنون که در صادرات به صورت تک محموله ای مشکلی نداشته ایم چون این روشی پذیرفته شده در ممبادلات نفتی بین کشورهاست اما اگر در تحریم های جدیدی قرذار بگیریم برای رفع این مشکل هم چاره هایی اندیشیده ایم.
معاون وزیر نفت ادامه داد:بر اساس پلن و رویکردی که اروپا در پیش گرفته است باید ببینیم کار به کچا پیش می رود تا ما هم راهکارهای جدیدخود را در خصوص فروش و صادرات نفت اعمال کنیم ،اما به هرحال اگر در فشار قرار بگیریم برای برون رفت از وضعیت احتمالی راهکارهایی را مدنظر قرار داده ایم و مدل هایی را تعریف کرده ایم که طبعا نمی توانم از آن ها سخن بگویم.
کاردر همچنین درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس، گفت: اکنون در حال بررسی و تهیه دستورالعمل عرضه نفت در بورس انرژی هستیم که در برخی موارد، بازنگری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره تصمیم نهایی برای تسویه پول فروش نفت (مدل ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی که پیش از این مطرح شده بود) نیز اظهارداشت: دوباره در حال بررسی و بازنگری آن هستیم اما هنوز نهایی نشده است.
معاون وزیر نفت ادامه داد: نفت خام عرضه شده در بورس به صورت کامل برای صادرات اختصاص خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران طرح توسعه منطقه مکران را مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری دانست و اظهار کرد: توسعه منطقه مکران می‌تواند به دلیل نزدیکی به بازارهای شرق آسیا به بهبود فرآیندهای صادرات نفت کشور کمک کند.
رویکرد توسعه ای در صنعت نفت با هدفگذاری برداشت صیانتی و استفاده حداکثری و صادرات به نحو احسن از اصلی ترین مولفه های وزارت نفت در دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است و براین اساس مقوله ای بنام انتقال نفت خام وفرآورده به مناطق دیگر کشور که تاکنون در جغرافیای نفتی ایران جای نداشته می تواند یکی از اهداف اصلی متولیانت کشور باشد.
وی در خصوص قرارداد احداثمخازن ذخیره سازی نفت در بندر جاسک گفت: شرکت ملی نفت ایران از سال ۹۳ راهبرد برون‌سپاری فعالیت‌های بزرگی را در دستور کار قرار داد که از جمله آن می‌توان به واگذاری بهره‌برداری یک میدان نفتی، واگذاری طرح‌های ان جی ال و همچنین نیروگاه‌ها به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت یکی دیگر از هدفگذاری های جانبی این طرح، بحث محرومیت زدایی و توسعه منطقه جنوب شرق کشور و بخصوص سواحل مکران است.
معاون وزیر نفت به اجرای طرح ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در بندرجاسک در قالب ‌قرارداد روش ساخت، بهره‌ برداری و واگذاری (BOT) به‌عنوان یکی از نمونه‌ها اشاره و اظهار کرد: امیدوارم شرکت پتروامیدآسیا و شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، این طرح را مطابق برنامه و در زمان تعیین‌شده اجرایی کنند.
کاردر با بیان این که برای اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک باید زنجیره‌ای از فعالیت‌ها عملیاتی شود، تاکید کرد: ضروری است پیمانکاران هر یک از بخش‌های این زنجیره، کار را مطابق برنامه زمانبندی پیش ببرند تا اهداف کل طرح با تاخیر روبه‌رو نشود.
وی ادامه داد: ساخت مخازن ذخیره‌سازی با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه، هدف تعیین شده در فاز نخست است و در فاز بعدی این ظرفیت تا ۲۰ میلیون بشکه افزایش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت تولید روزانه ۶ میلیون بشکه نفت را قابل دستیابی دانست و گفت: اگر مطابق برنامه‌های آینده بتوانیم تا روزانه ۳ میلیون بشکه نفت را به پالایشگاه‌های داخلی اختصاص دهیم، توسعه منطقه مکران (به دلیل نزدیکی به شرق آسیا) می‌تواند در کنار خارک و نقاط دیگر صادراتی به بهبود فرآیندهای صادرات نفت در کشور کمک کند.
گفتنی است طرح های توسعه ای در بخشی از سواحل جنوبی ایران مانند منطقه مکران از اهدافی بوده است که مقام معظم رهبری نیز روی آن تاکید ویژه داشته اند .بر پایه این مولفه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به عنوان بازوی اصلی صنعت نفت کشور با اجرای طرح ذخیره سازی نفت خام در منطقه جاسک، گام های آغازین برای توسعه در این منطقه را برداشته اند و بر همین قاعده شب دوشنبه گذشته طی مراسمی ،آیین قرارداد ساخت مخزن ذخیره سازی نفت خام وتاسیسات جانبی آن در بندر جاسک به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه به امضا رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا