افزایش نرخ ارز عامل اصلی رشد شاخص است

یک کارشناس بازار سرمایه اظهار امیدواری کرد که شاخص بازار سرمایه نه تنها در تابلوی اعلانات بلکه در عمل نیز مثبت باشد یعنی بتواند وظیفه خود که تأمین مالی بنگاه‌ها و ایجاد محیط امن سرمایه‌گذاری است را به نحو احسن انجام دهد.

موبنا – حمید میرمعینی در مورد افزایش شاخص بورس گفت: اصلی‌ترین دلیل افزایش اخیر شاخص مربوط به افزیش نرخ ارز است که موجب ارتقای فروش و سودآوری شرکت‌های صادرات محور و داخل محور شده است. همچنین می‌توان به ارائه گزارش شش ماهه اخیر شرکت‌ها اشاره کرد که مناسب بودن این گزارش‌ها مزید بر علت شده تا شاخص بورس با رشد همراه باشد.
وی متذکر شد: البته باید توجه داشت که ظرفیت بازار سرمایه در مقایسه با حجم نقدینگی قابل توجه نبوده، همچنین سهام شناور که نشان دهنده سهام‌های قابل معامله است زیاد چشمگیر نیست.
این کارشناس سرمایه با اشاره به رفتار توده‌وار در خریدوفروش سهام گفت: به نظر من رفتارهای توده‌وار موجب جذب مردم به سمت بورس شده است و با وجود مثبت بودن شاخص، جای‌ خوشحالی ندارد. زمانی می‌توان نسبت به افزایش شاخص امیدوار بود که هم در تأمین مالی شرکت‌ها مفید باشد و هم موجب حباب در قیمت‌ها نشود و به صورت کنترل شده و پایدار افزایش یابد.
وی افزود: افزایش‌های با این شدت مطمئناً می‌تواند در مسیر معکوس نیز اتفاق بیافتد و باید این را گوشزد کرد که حواس ما متوجه خردِه ساختارها نیز باشد که کارایی لازم را ندارند و به صورت ناقص عمل می‌کنند. به نظر من این افزایش جای نگرانی دارد چون قیمت‌ها بالاتر از ارزش ذاتی هستند.
میرمعینی در توضیح خردِه ساختارها در بازار سرمایه و بورس گفت: خرده ساختارها موجب تشکیل رفتارهای توده‌وار می‌شود که برای برخی سهام‌ها مشهود و بارز است و موجب شده تا افراد حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای با این رفتار توده‌ای همراه شوند. در ضمن بحث دامنه نوسان که هم اکنون در بازار وجود دارد باعث شده تا رفتارهای تحلیلی مورد انتظار از کارشناسان ارائه نشود.

 منبع: ایلنا  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا