باورهای اشتباه سد راه توسعه زیرساخت‌های ارتباطاتی یزد

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه محتوا، خدمات و دولت الکترونیکی و توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه فاوا و رشد اشتغال باشد ولی اختلال در این برنامه‌های توسعه‌ای از سوی برخی افراد به واسطه پاره‌ای باورهای اشتباه گاهاً مانع بزرگی در این مسیر است.

موبنا – هر چند که توسعه زیرساخت‌های حوزه تلفن سیار نیازمند نصب دکل‌های تلفن همراه در نقاط مختلف شهرهاست اما هنوز هم بسیاری از مردم بر این باور هستند که این دکل‌ها دارای تشعشعات مضری برای بدن هستند و آنها را عامل بروز برخی بیماری‌ها مانند سرطان می‌دانند.

این باورها که گاهاً نیز موجب اعتراض و مقاومت مردم در برابر نصب این دکل ‎ ها در برخی نقاط شهر همراه است نیز غالباً بدون هیچ پشتوانه‌ی علمی از سوی مطرح‌کنندگان آن و اعتراض‌کنندگان عنوان می‌شود و به نظر تنها مانع بزرگی پیش روی توسعه زیرساخت‌‌های ارتباطاتی ایجاد می‌کند.

با این حال مسئولان و متولیان این امر اظهاراتی مخالف باروهایی که در اذهان عمومی جریان دارد، مطرح می‌کنند به نحوی که نصب این دکل‌های مخابراتی را بی‌تاثیر بر سلامت مردم و نگرانی مردم در این رابطه را بی‌مورد عنوان می‌کنند .

«اکرم فداکار» مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به لزوم بررسی اعتراض مردم در مورد نصب دکل‌های تلفن همراه موسوم به BTS ، تصریح می‌کند: میزان امواج تشعشعات شبکه‌های تلفن‌های همراه در سطح کشور و استان، با اختلاف زیادی از آستانه خطر و در حد مجاز است و ضرری برای مردم ندارد .

وی اضافه می‌کند: نظارت سازمان انرژی اتمی بر پروانه‌ها و مجوزهای صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موجب شده تا هر چیزی که به سلامت مردم مربوط است، مورد بررسی قرار گیرد و از این منظر نگرانی بر تشعشعات شبکه‌های تلفن همراه را از بین برده است .

فداکار با تاکید بر این که سازمان انرژی اتمی ایران بنا بر قانون ملزم به حفظ سلامت مردم، کارکنان، نسل‌های آینده و محیط زیست در برابر اثرات زیان‌آور پرتوهاست، تصریح می‌کند: ماموریت دستیابی به اطمینان از استفاده ایمن از منابع پرتوی کشور با در نظر گرفتن دو اصل «حداکثر ایمنی معقول قابل دستیابی» و «حداقل پرتوگیری معقول قابل دستیابی» بر عهده این سازمان است .

به گفته این مسئول، همه اپراتورهای ارتباطی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجوز و پروانه فعالیت دارند و تمام تجهیزات مخابراتی، دارای تاییدیه استانداردهای بین‌المللی هستند .

وی در مورد دستورالعمل اجرایی مقررات قانون حفاظت در برابر تشعشعات رادیویی، می‌گوید: تمام دریافت‌کنندگان پروانه‌های رادیویی موظف هستند که استانداردهای ملی و بین‌المللی در زمینه پرتوهای غیر یونساز و حدود پرتوگیری را رعایت کنند .

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان بیان می‌کند: گزارش جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مربوط به سنجش امواج الکترومغناطیس در حال حاضر در کلانشهرهایی چون تهران و شیراز نشان می‌دهد که حتی میزان این تشعشعات در نقاط مختلف این کلانشهرها، فاصله زیادی با سطح خطرناک دارد .

وی با اشاره به تکالیف قانونی تعیین شده در برنامه توسعه ششم کشور در جهت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی کشور تاکید می‌کند: این زیرساخت‌ها که زمینه‌ساز توسعه محتوا، خدمات و دولت الکترونیکی و توسعه کسب و کارهای نوین در حوزه فاوا و رشد اشتغال هستند، به واسطه ممانعت‌های مردم هر چند بطور محدود، علاوه بر اختلال در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، روند خدمات‌رسانی به آن‌ها را کند و بهره‌وری و کیفیت را کاهش می‌دهد .

فداکار مکان‌یابی و توسعه مناسب آنتن‌های تلفن همراه و کاهش نقاط کور را به سود مردم می‌داند و می‌گوید: از آنجا که قدرت سیگنال آنتن‌ها رابطه معکوسی با اثر منفی امواج گوشی تلفن همراه بر سلامت افراد دارد، به مردم توصیه می‌کنیم در مکان‌هایی که قدرت سیگنال آنتن ضعیف است، از برقراری مکالمه خودداری کنند و حتی موبایل‌های خود را خاموش یا از خودشان دور کنند .

این مسئول در پایان نیز در مورد ضرورت افزایش اطلاع‌رسانی‌ به مردم و همکاری دستگاه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی برای توسعه مناسب زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی در سطح استان، عنوان می‌کند: این دستگاه آمادگی مشارکت در تهیه برنامه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی برای پخش در رسانه ملی با همکاری سایر دستگاه‌های مسئول و مرتبط را دارد .

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا