آیا ماست یونانی برای شما مفید است؟

ماست یونانی سرشار از پروتئین است، از این رو، ممکن است به افراد در احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – ماست یونانی با ماست های دیگر متفاوت است زیرا فرآیندی را برای حذف بخش مایع شیر (Whey) پشت سر می گذارد. این مایع حاوی لاکتوز، قند طبیعی موجود در شیر، است. ماست یونانی یک محصول لبنی محبوب است، اما آیا برای شما نیز مفید است؟

تهیه ماست شامل تخمیر شیر با باکتری های مفید می شود.

ماست یونانی از قند کمتر نسبت به ماست معمولی برخوردار است. با حذف بخش مایع شیر، ماستی غلیظ‌تر و خامه ای‌تر با مزه ای ترش تولید می شود.

برخی تولیدکنندگان با افزودن عوامل غلیظ کننده به ماست معمولی، آن را به عنوان ماست سبک یونانی روانه بازار می کنند که فواید مشابه با ماست یونانی را ارائه نمی کنند.

همچنین، نمونه های کم چرب یا بدون چربی ماست یونانی فواید سلامت مشابه با ماست یونانی سنتی را ارائه نمی کنند.

مصرف ماست یونانی ممکن است به لطف مواد مغذی موجود در آن به تقویت سلامت انسان کمک کند. از جمله این مواد مغذی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کلسیم

– پروتئین

– پروبیوتیک ها

– ید

– ویتامین B12

از فواید سلامت بالقوه ماست یونانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود سلامت استخوان

مصرف ماست یونانی ممکن است سلامت استخوان ها را بهبود ببخشد زیرا سرشار از کلسیم و پروتئین است.

کلسیم سلامت استخوان ها را تقویت می کند و می تواند خطر پوکی استخوان، یک بیماری انحطاطی استخوان، را کاهش دهد. مصرف پروتئین کافی نیز برای سلامت استخوان ها ضروری است.

کاهش اشتها و گرسنگی

ماست یونانی سرشار از پروتئین است، از این رو، ممکن است به افراد در احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کند. نتایج یک پژوهش نشان داد که افراد ممکن است پس از یک وعده غذایی با محتوای پروتئین زیاد، غذای کمتری در ادامه روز مصرف کنند.

پژوهشی دیگر نیز نشان داد که افزایش پروتئین غذایی به مصرف کالری کلی کمتر در افراد منجر شده که کاهش وزن بیشتر را به همراه داشت.

تقویت سوخت و ساز

نتایج یک پژوهش نشان داد مصرف یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین زیاد ممکن است میزان کالری سوزی روزانه را افزایش دهد. از این رو، بهتر است مقداری پروتئین به هر یک از وعده های غذایی روزانه اضافه شود.

جدا از محتوای پروتئین خود، ماست یونانی احتمالا به تنهایی موجب کالری سوزی بیشتر نمی شود. اما مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین کافی، کربوهیدارت های فیبری، و چربی های سالم می شود، ممکن است به کاهش وزن و تقویت سوخت و ساز کمک کند.

بهبود سلامت روده

ماست یونانی حاوی پروبیوتیک ها است. این باکتری های خوب و مفید ممکن است تعادل باکتریایی سالم را در روده تقویت کنند.

اما پژوهشی جدید این فواید را زیر پرسش برده است. این امکان وجود دارد که همه به روشی مشابه به پروبیوتیک ها واکنش نشان ندهند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۸ نشان داده است که روده برخی افراد در برابر فواید پروبیوتیک ها مقاوم است، در شرایطی که دیگران پذیرش بیشتری دارند.

تقویت سلامت روانی

نتایج یک پژوهش نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک برای سلامت روانی افراد مفید است.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ نشان داد، افرادی که روزانه ۱۰۰ گرم ماست پروبیوتیک یا مکمل پروبیوتیک مصرف می کنند، استرس، افسردگی، و اضطراب کمتری را نسبت به افرادی که این کار را انجام نمی دهند، تجربه می کنند.

این اثر احتمالا به واسطه ارتباط بین روده و مغز و توانایی روده در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شکل می گیرد.

ساخت توده عضلانی

غذاهای سرشار از پروتئین، مانند ماست یونانی، ممکن است به ساخت توده عضلانی کمک کنند. نتایج یک پژوهش نشان داد که یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین زیاد ممکن است توده عضلانی را در افرادی که تمرینات قدرتی انجام می دهند، افزایش دهد.

کاهش فشار خون

ماست یونانی یک نوع شیر تخمیر شده پروبیوتیک است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

یک تجزیه و تحلیل بزرگ در سال ۲۰۱۳ که ۱۴ مطالعه و بیش از ۷۰۰ شرکت کننده را شامل می شد، نشان داد که شیر تخمیر شده با پروبیوتیک ها به کاهش فشار خون کمک می کند.

با این وجود، نتایج مطالعات در این زمینه یکدست نیستند. به عنوان مثال، مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۵ با حضور ۱۵۶ شرکت کننده دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک بر فشار خون یا دیگر خطرات قلبی عروقی اثری ندارد.

کاهش خطر دیابت نوع ۲

ماست یونانی ممکن است خطر دیابت نوع ۲، شرایطی که بر چگونگی پردازش قند خون بدن تاثیر می گذارد، را کاهش دهد.

بنابر نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، پژوهشگران مصرف ماست بیشتر را با کاهش خطر دیابت نوع ۲ پیوند دادند.

چگونه از ماست یونانی استفاده کنیم؟

روش های مختلفی برای لذت بردن از ماست یونانی وجود دارند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به عنوان یک صبحانه یا دسر همراه با موز و بلوبری

به عنوان یک افزودنی به چیلی به جای خامه ترش

به عنوان یک افزودنی به سوپ به جای خامه

به عنوان جایگزینی برای کره و مصرف به همراه نان یا کراکر

به عنوان یک افزودنی به سس پاستا برای بافت خامه ای بیشتر

 منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا