نخستین پرواز آزمایشی هلی‌کوپتر جدید رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

ساخت این هلی‌کوپتر طی پروژه‌ای به ارزش ۱.۲۴ میلیارد دلار و با همکاری «مرکز مهندسی و توسعه کارخانجات نیروی دریایی» (EMD) به عنوان پیمانکار «سازمان تفنگداران دریایی آمریکا» در قالب «طرح جایگزینی هلی‌کوپتر ریاست جمهوری وی‌اچ-۹۲اِی» در تاریخ ۷ مه ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد.

موبنا – هلی‌کوپتری که قرار است در آینده نزدیک وظیفه جابجایی رئیس جمهوری آمریکا را برعهده بگیرد نخستین پرواز آزمایشی خود را به صورت رسمی انجام داد تا طرح آزمایشی این هلی‌کوپتر موسوم به «سیکوراِسکای وی‌اچ-۹۲اِی» به مدت ۲۵۰ ساعت آغاز شود. این وسیله نقلیه هوایی که در یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ «لاکهید مارتین» ساخته شده قرار است با نام «مارین وان» وارد ناوگان هوایی کاخ سفید شود و البته طی چند ماه اخیر دو پرواز دیگر در فرودگاه اُورگو لاکهید و فرودگاه استنفورد توسط آن انجام شده بود. در پرواز آزمایشی رسمی که هم اکنون برای این هلی‌کوپتر صورت گرفت بخش‌های مختلف آن از جمله سیستم کنترل شناور، پرواز با سرعت کم و عبور از گذرگاه‌های هوایی بررسی شد.

«وی‌اچ-۹۲اِی» که در نهایت با نام رسمی «مارین وان» مورد استفاده قرار می‌گیرد برای جابجایی رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و دیگر مقامات رسمی کاخ سفید به کار گرفته می‌شود. ساخت این هلی‌کوپتر طی پروژه‌ای به ارزش ۱.۲۴ میلیارد دلار و با همکاری «مرکز مهندسی و توسعه کارخانجات نیروی دریایی» (EMD) به عنوان پیمانکار «سازمان تفنگداران دریایی آمریکا» در قالب «طرح جایگزینی هلی‌کوپتر ریاست جمهوری وی‌اچ-۹۲اِی» در تاریخ ۷ مه ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد. بر اساس قرارداد منعقد شده میان این دو سازمان، مرکز سیکوراِسکای از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ لاکهید مارتین در نظر دارد دو هواپیمای آزمایشی را به همراه چهار هواپیمای تولید شده به همراه ۱۷ دستگاه هلی‌کوپتر به ارتش آمریکا تحویل دهد.

نخستین پرواز آزمایشی هلی‌کوپتر جدید رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

«وی‌اچ-۹۲اِی» بر اساس سیستم دو موتوره هلی‌کوپترهای تجاری متوسط «اس۰۹۲اِی» ساخته شده است که این هلی‌کوپتر تا کنون بیش از یک میلیون ساعت پرواز را به انجام رسانده است و بیشتر از ۲۰۰ سازمان مختلف در ۱۰ کشور دنیا از آن استفاده می‌کنند. قرار است این چرخبال جایگزین هلی‌کوپتر کنونی «مارین وان» شود. دو دستگاه هلی‌کوپتر کنونی کاخ سفید با نام‌های «وی‌اچ-۳دی سی کینگز» و «وی‌اچ-۶۰اِن وایت‌هاوک» شناخته می‌شوند که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۰ میلادی ساخته شدند و هم اکنون از دوره خدمت‌رسانی آنها مدت زیادی سپری شده است.

هلی‌کوپتر جدید در مرکز تولید تجهیزات «اِس-۹۲» شرکت سیکوراِسکای در شهر کوتسویل در ایالت پنسیلوانیا تولید می‌شود و سپس به مرکز تایید امنیت استنفورد منتقل می‌شود تا آزمایش‌های نهایی روی آن انجام شود. در این مرکز سیستم‌های ارتباطی و سیستم‌های ماموریتی یکپارچه، ابزارهای ضددفاعی مقابل موشک‌ها، سیستم دفاعی مقابل پالس‌های الکترومغناطیسی ناشی از انفجار‌های هسته‌ای، کابین راحت محل قرار گرفتن رئیس جمهور، سرویس بهداشتی هوایی و … به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نخستین پرواز آزمایشی هلی‌کوپتر جدید رئیس جمهور آمریکا (+عکس)

مدل اولیه این هلی‌کوپتر که هم اکنون پرواز آزمایشی را انجام داده است تحت عنوان «توسعه مهندسی مدل ۱» (EDM-1) تا سال آینده پروازهای آزمایشی خود را دنبال می کند و سپس دومین مدل آزمایشی آن با نام EDM-2 مورد آزمایش قرار می‌گیرد. نخستین مدل عملیاتی «وی‌اچ-۹۲اِی» سال ۲۰۲۰ میلادی به صورت رسمی به کار گرته می‌شود.

«اِسپنسر ایلانی» مدیر پروژه «وی‌اچ-۹۲اِی» در شرکت سیکرواِسکای گفت:‌ «نخستین پروازی که هم اکنون با وی‌اچ-۹۲اِی انجام شد یک اتفاق بسیار مهم در توسعه این طرح بود. انجام آزمایش مستقل روی قطعات مختلف این هلی‌کوپتر و سیستم‌های زیرمجموعه آن به ما نشان داد که چگوه می‌توانیم گام‌های رو به جلو را برداریم و مدل نهایی را با بهترین کیفیت در اختیار کاخ سفید بگذاریم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا