کامیون هوشمند فورد مجهز به راننده خودکار با درصد آلودگی صفر (+عکس)

میزان آلایندگی این کامیون برای محیط پیرامون صفر است و به عبارت دیگر،‌ با توجه به اینکه «اف-ویژِن» فقط از باتری‌های الکتریکی استفاده می‌کند، هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.

موبنا – شرکت فورد که از بزرگترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود مدل مفهمی جدیدی از کامیون‌های خود را در نمایشگاه سالانه «آی‌اِی‌اِی کومرشال وهیکلز ۲۰۱۸» که در شهر هانوفر آلمان برگزار شده است، به نمایش گذاشت. این مدل مفهومی که با نام «اف-ویژِن» شناخته می‌شود یک کامیون باری بزرگ است که فناوری‌های آتی را به همراه سوخت پاک در اختیار افراد قرار می‌دهد و همچنین به سیستم خودران برای رانندگی خودکار هم مجهز شده است. «اف-ویژِن» در بخش طراحی و تولید مدل مدلیه در مرکز طراحی شرکت آمریکایی فورد در کشور ترکیه تکمیل شده است.

«اف-ویژِن» سطح ۴ سیستم‌های خودران برای کامیون‌ها را شامل می‌شود و این مسئله به آن معنی است که کامیون مذکور می‌تواند بدون هیچ کمکی از سوی انسان، به صورت کاملا مستقل رانندگی کند و به مقصد برسد. این محصول همچنین موفق شده است مجوز «شورای مشورتی تحقیقات حمل و نقل اروپا» در زمینه رانندگی خودکار را دریافت کند تا شرکت فورد بتواند آن را به تولید انبوه برساند. کامیون جدید فورد به گونه‌ای طراحی شده است که راننده در صورت نیاز می‌تواند کنترل کامل آن را در دست بگیرد یا اینکه با فشار دادن یک دکمه کنترل آن به سیستم هوشمند واگذار شود. میزان آلایندگی این کامیون برای محیط پیرامون صفر است و به عبارت دیگر،‌ با توجه به اینکه «اف-ویژِن» فقط از باتری‌های الکتریکی استفاده می‌کند، هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.

کامیون هوشمند فورد مجهز به راننده خودکار با درصد آلودگی صفر (+عکس)

طراحی این محصول با الهام از سری کامیون‌های «اف-ویژِن» صورت گرفته است و طراحان فورد می‌گویند که نخستین بار آن را از روی کتاب‌های کارتونی طراحی کردند. این کامیون بیشترین درصد سازگاری با محیط زیست نسبت به تمام محصولات مشابه را دارد و آخرین فناوری‌های هوشمند در آن مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، پنجره‌های کامیون به صورت خودکار میزان تابش نور خورشید را تشخیص می‌دهند و متناسب با آن رنگ شیشه‌ها تغییر می‌کند تا نور اضافه محیط دید راننده را مختل نکند. علاوه بر این، پنجره‌ها می‌توانند زاویه دید راننده در موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف را به حداقل و حداکثر برسانند تا او با حداکثر راحتی به رانندگی خود ادامه دهد. تغییر رنگ پنجره‌ها متناسب با بدنه کامیون صورت می‌گیرد شکل ظاهری آن بسیار زیبا باشد.

کامیون هوشمند فورد مجهز به راننده خودکار با درصد آلودگی صفر (+عکس)

طراحی بخش جلوی «اف-ویژِن» فورد نیز بسیار قابل ملاحظه است. این محصول نشان داده است که کامیون‌های بزرگ تا چه اندازه می‌توانند زیبا طراحی شوند و متفاوت با آنچه که تاکنون وارد خیابان‌ها شده است، به حمل و نقل بارها بپردازند. درب واحد که برای ورود راننده در سمت چپ کامیون تعبیه شده است به سیستم هوشمند و اتوماتیک متصل است و  قابلیت شناسایی راننده را دارد. این درب هوشمند با محیط پیرامون ارتباط برقرار می‌کند و برای آن انواع فناوری‌های بی‌سیم در نظر گرفته شده است.

ساختار آیرودینامیکی فعال مدل مفهومی «اف-ویژِن» متناسب با تریلی متصل شده به آن عمل می‌کند تا بخش حمل بار و بخش کِشنده با حداکثر فاصله ممکن به یکدیگر متصل شوند و در بالاترین سرعت هم تعادل کامیون از بین نرود. این اتفاق موجب می‌شود ضمن افزایش شتاب کامیون، ایمنی آن هم بالا برود و ساختار یکپارچه در اختیار راننده قرار گیرد. این اتومبیل سنگین قادر است با دیگر کامیون‌های در حال حرکت پیرامون خود ارتباط برقرار کند و ضمن تشخیص موقعیت جغرافیایی آنها جلوی هرگونه تصادف احتمالی را بگیرد.

کامیون‌های فورد هم اکنون به گونه‌ای طرحی و ساخته می‌شوند که میزان وابستگی آنها به گازوئیل به حداقل رسیده است تا در آینده نزدیک به صورت کاملا برقی وارد خیابان‌ها شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا