۲ پروانه اپراتور خصوصی ماهواره‌ برای ورود سرمایه گذاران به صنعت فضا آماده شد

رئیس سازمان فضایی گفت: دو پروانه اپراتوری ماهواره‌ای تهیه و به رگولاتوری تحویل شده که امیدواریم طی چندماه آینده در دستور کار بررسی قرار بگیرند تا بستر سرمایه‌گذاران خصوصی به بخش فضایی فراهم شود.

موبنا – مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به تغییر سیاست‌ها و رویکرد‌های برنامه فضایی کشور از توسعه صرف فناوری فضایی به تکمیل زنجیره ارزش فضایی، اظهارداشت: اپراتورهای ماهواره‌‌ای بیشترین نقش را در زنجیره ارزش صنعت فضایی دارند به طوری که ۲۰ تا ۴۰ درصد درصد از ارزش افزوده زنجیره فضایی متعلق به اپراتورهای ماهواره‌ای است.
وی با اشاره به ضرورت برخورداری از اپراتورهای ماهواره‌ای، گفت: در حالی که ۱۱ اپراتور ماهواره‌ای مخابراتی در منطقه وجود دارد ایران فاقد اپراتور ماهواره‌ای است.
براری با اشاره به تدوین چند پروانه اپراتور ماهواره‌ای در کشور، توضیح داد: اخیرا پروانه اپراتور مخابراتی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید و به تازگی نیز پروانه اپراتور ماهواره سنجشی یا پروانه بهره برداری از ایستگاه دریافت داده‌های ماهواره ای آماده و به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تحویل داده شده که در نوبت بررسی است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر دو پروانه اپراتوری ماهواره‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تحویل داده شده که امیدواریم ظرف چند ماه آینده در دستور کار کمیسیون تنظیم قرار بگیرد و تاکید داریم که سریع‌تر بررسی شوند.
وی تاکید کرد: با این اقدامات در بحث اپراتوری خدمات ماهواره‌ای در عمل در جایگاه سازمانی حاکمیتی و رگولاتوری که در اساسنامه سازمان فضایی ایران دیده شده قرار گرفته ایم. تلاش مان این است که اگر شرکت ها و سرمایه‌گذاران خصوصی علاقمند به سرمایه‌گذاری در بخش فضایی هستند بستر را برایشان آماده کنیم.
براری پیش از این گفته بود: «با توجه به تغییر سیاست‌ها و رویکرد‌های برنامه فضایی کشور، علاوه بر تدوین برنامه فضایی کشور در افق ۱۴۰۴، تهیه معماری جامعه ساختار فضایی کشور نیز اخیرا در دستور کار قرار گرفته است؛ زیرا یک دهه در توسعه فناوری فضایی متمرکز بودیم و اکنون به جایگاهی رسیده ایم که به دنبال تکمیل زنجیره ارزش فضایی هستیم؛ به این معنا که علاوه بر توسعه فناوری به شکل‌گیری صنعت فضایی نیز کمک کنیم تا این صنعت رشد کند و شرکت‌های خصوصی توانمند برای حضور در صنعت فضایی کشور ایجاد شوند.»

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا