پارک‌های علم و فناوری توسعه اقتصاد دیجیتالی را به بار خواهند آورد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امروز یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی کشور،‌ توسعه اقتصاد دیجیتالی است که پارک‌های علم و فناوری نقش مهمی در اقتصاد دیجیتالی خواهند داشت.

موبنا – محمد جواد آذری جهرمی ظهر دوشنبه در دیدار با فعالان شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان اظهار داشت: برای اینکه به مرحله توسعه اقتصاد دیجیتالی برسیم باید نهادسازی کنیم به طوری که برای تمام خلاقیت های امروز باید فضای رشد داشته باشیم.

وی بیان داشت: پارک های علم و فناوری نقش مهمی در ایجاد اکوسیستم و زیست بوم توسعه اقتصاد دیجیتال دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان در توسعه پارک های علم و فناوری بسیار خوب عمل کرده است و قطعا سهم زیادی در توسعه اقتصاد دیجیتالی خواهد داشت، ادامه داد: شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان در تمام این سال‌ها محصولات خوبی ارائه کرده است و فعالیت های این شهرک بسیار حائز اهمیت است و سرمنشا توسعه و تبادل نظر است.

از چهار محصول راهبردی حوزه وب در اصفهان رونمایی شد

در حاشیه دیدار وزیر ارتباطات با مدیران شرکت های شهرک علمی – تحقیقاتی اصفهان، تولید فایروال وب اشتراکی که یک برنامه کاربردی تحت وب است رونمایی شد. این برنامه با استقرار در کنار کارگزارهای وب یک سازمان و تمرکز بر روی ترافیک وب، حملات تحت وب را تشخیص داده و مانع از نفوذ هکرها به وب‌سایت‌ها می‌شود.

این نوع دیواره آتش با تمرکز بر پیام‌های ارسالی در لایه کاربرد شبکه و پروتکل‌های مربوط به وب، حملاتی را که از دید فایروال‌های عادی و سیستم‌های تشخیص نفوذ در لایه‌های پایین‌تر پنهان می‌مانند، تشخیص داده و عکس‌العمل مناسبی را در برابر آن‌ها اتخاذ می‌کند.

«نهام» سامانه دیگری است که رأی‌گیری الکترونیکِ امن راه دور بر اساس پیشرفته‌ترین پروتکل‌های رمزنگاری و امنیتی را فراهم می‌کند.

همچنین پروتکل‌های امن به کار گرفته شده در نهام، علاوه بر افزودن ویژگی‌های کاربردی به فرآیند رای‌گیری سنتی، نهایت امنیت و اعتماد را برای رأی‌دهندگان فراهم می‌آورد، تأمین محرمانگی آرا و وارسی‌پذیر بودن مراحل مختلف رأی‌گیری از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های امنیتی نهام هستند.

«صاپست» نام محصول دیگری است که این فناوری نوین، مبتنی بر رمز داده‌هاست که یک کد را جایگزین آدرس و نشانی مرسوم کرده و سپس، متقاضی تا پایان عمر، تنها از یک کد به عنوان نشانی استفاده خواهد کرد و معضل تغییر آدرس برای همیشه برطرف و تمام مرسولات پستی در آخرین نقطه‌ای که متقاضی حضور دارد، به وی تحویل داده خواهد شد؛ همچنین در مواقع دلخواه، استفاده‌کنندگان می‌توانند آدرس خود را پنهان کرده و کد صاپست را جایگزین آن کنند.

«سامانه تحلیل رفتاری ترافیک» (NBA) هم با شناخت رفتار ترافیک شبکه در سطح عمیق (DPI)، رفتارهای غیرطبیعی رخ داده در شبکه (مثل حملات جدید) را تشخیص داده و هشدار می‌دهد.

شناسایی حملات ناشناخته (zero-day) در ستون فقرات شبکه با کمترین هزینه، ایجاد امکانات لازم برای تطابق‌سنجی فعالیت کاربران با استانداردهای امنیتی در سطح لایه کاربرد، تولید نشانه‌های ترافیکی ارزشمند جهت جرم‌شناسی، شناسایی حملات مانای پیشرفته (APT) با مجمتع‌سازی با SIEM ها جهت ایجاد SOC مدرن و ارائه امکانات لازم به تحلیلگران جهت ایجاد چرخهٔ شکار تهدیدات (Threat Hunting) از جمله قابلیت‌های این سامانه است.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا