با مفسدان دانه‌درشت برخورد کنید

اقتصاد خراب کشورمان در کنار عملکرد منفعت‌طلبانه برخی مدیران نالایق، این روزها کام مردم را تلخ کرده است. مردمی که قطعاً شایسته زندگی و رفاه به‌مراتب بهتری هستند.

موبنا – ما مردمی هستیم که آن‌طرف آبی‌ها می‌گویند شما(ایرانی‌ها) روی انبوهی از ثروت زندگی می‌کنید؛‌ اما آیا خودمان چنین ثروتی را دیده‌ایم؟ اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید پاسخ به این پرسش چندان سخت نخواهد بود. آن‌هایی که هزاران هزار میلیارد تومان سرقت کردند و امروز در کازینوهای کانادا یا در ویلاهای چندین میلیون دلاری تصویرشان منتشر می‌شود؛ از جمله همان مدیران نالایق و منفعت‌طلبی هستند که با خیانت به امانتی که در اختیارشان بود؛ وضعیت اقتصاد کشور و مردم را به این حال و روز انداخته‌اند. کار به‌جایی رسیده که یک دستگاه گوشی آی‌فون، ۲۰میلیون تومان قیمت می‌خورد و گوشی جدید سامسونگ با رقم ۱۵ میلیون تومانی تبدیل به رؤیای دست‌نیافتنی برای شهروندان شده است!

آقای ظریف در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به برخی انتقادات می‌گوید «ما خودمان انتخاب کردیم یک‌جور دیگر زندگی کنیم» از ایشان می‌پرسیم آیا واقعاً مردم ما انتخاب کرده‌اند که برای زندگی باید دچار چالش و سختی باشند؟ بعید می‌دانیم حتی یک ایرانی را در سراسر این آب‌وخاک پیدا کنید که به شما پاسخ دهد من انتخاب کرده‌ام که در شرایط سخت زندگی کنم!

یقیناً آنچه در حال وقوع است، انتخاب مردم نیست، بلکه به دلیل اقتصاد رانتی و مریض کشور است. متأسفانه چشم‌پوشی برخی نهادهای نظارتی در سال‌های اخیر باعث بروز فساد گسترده در بخش‌های مختلف شده و نتیجه این فساد چیزی جزء افزایش پایه پولی، تورم و نتیجتا فشار بیش‌ازحد اقتصادی بر مردم نیست. بگذارید کمی تاریخی به ماجرا نگاه کنیم. اگر نخواهیم به سال‌های خیلی دور باز گردیم، ما هرچند سال یک‌بار چالش‌های اقتصادی مختلف را در کشور تجربه کرده‌ایم. آخرین چالش مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱ می‌شود. در آن دوران هم یک‌شبه همه‌چیز از جمله دلار با جهش‌های ناگهانی سه چهار برابر افزایش قیمت یافت و همه را وارد شوک کرد. در همان سال‌ بود که متهم اختلاس سه هزار میلیارد تومانی از کشور خارج و از ویلای چند میلیون دلاری‌اش در کانادا سر درآورد. متأسفانه نه آن ضرر و زیان هنگفت، جبران شد و نه دیگر راهی برای مجازات فرد مذکور و عبرت دیگران وجود داشت.

حال پنج – شش سال از آن ماجرا گذشته و بازهم تورم بالا و قیمت‌های بی‌حساب‌وکتاب با زندگی و معاش مردم بازی تلخی را شروع کرده است. جزء تعداد بسیار اندکی که از این آب گل‌آلود حسابی ماهی می‌گیرند، الباقی مردم در تأمین نیازهای روزمره‌شان هم دچار مشکل شده‌اند.

حتما وضعیت پوشک، خودرو، مسکن، دارو، مواد لبنی و هزاران مورد دیگر را خودتان از نزدیک لمس کرده‌اید و نیازی به تکرار آن‌ها نیست. اما چرا همه‌چیز باید یک‌شبه ویران شود؟ مگر می‌شود اقتصاد کشور یک‌شبه زیر و رو شود؟ یک روز دولت می‌گوید دلار ۴۲۰۰تومان، یک روز نرخ مبادله‌ای مطرح می‌شود، روز دیگر بحث عرضه دلار پتروشیمی‌ها پیش می‌آید، روز دیگر می‌خواهند دلار را در بورس عرضه کنند، در آخر هم به این نتیجه می‌رسند که همان صرافی‌ها خریدوفروش کنند انگار بهتر است! اصلاً گویی تمام برنامه‌ها لحظه‌به‌لحظه تغییر می‌کند و هیچ‌کس نمی‌داند می‌خواهد برای یکسال که نه، برای دو- سه هفته آینده چه‌کاری
انجام دهد!

حال در این بلبشویی که بر پا شده، یک‌باره وزیر ارتباطات از روی خیرخواهی می‌‌آید اسامی تعدادی از واردکننده‌های موبایل را افشا می‌کند و رسانه‌ها نیز در وصف اتهامات اثبات نشده آن‌ها ده‌ها مقاله و گزارش می‌نویسند، بی‌آنکه یکی از آن‌ها بپرسد آیا اصلاً دلار یا یورویی دریافت کرده‌اید؟ آیا تفهیم اتهام شده‌‌اید؟ اصلاً پاسخ شما در برابر این اتهامات چیست؟ چه دفاعی از خود دارید؟ متأسفانه شرایط شکننده افکار عمومی به‌دلیل فشار بیش‌ازحد اقتصادی تنها منتظر پیدا کردن تعدادی از افراد است که کاسه و کوزه همه‌چیز را بر سر این افراد بشکند! نه اینکه بخواهیم بگوییم کسانی که در حال حاضر متهم شده‌اند، خطایی نکرده‌اند، بلکه اگر امروز با آن‌ها برخورد می‌شود، قطعاً اشتباهی داشته‌اند، اما ابعاد این خطا چقدر بزرگ است؟ بگذارید جور دیگری این پرسش را مطرح کنیم، اصلاً چند تا واردکننده موبایل، مگر چقدر گردش مالی دارند که بتوانند بازار چند هزار میلیارد تومانی موبایل ایران را بالا و پایین کنند؟ بر فرض، تمام آشفتگی بازار موبایل کل کشور بر گردن این چند نفر وارد کننده موبایل است؛ حال که این افراد در بند هستند،‌ پس چرا وضعیت به حالت عادی برنگشته است؟ مگر مشکل از همین وارد کننده‌های در بند نبوده است؟! پس چرا هنوز آی‌فون ۲۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد یا سامسونگ پرچمدار جدیدش را ۱۵میلیون تومان عرضه می‌کند؟ چه کسی مسئول این قیمت‌های فضایی یا بهتر بگوییم کذایی است؟ چرا وزارت‌خانه‌های صمت و امور اقتصادی حاضر به تسهیل ورود کالا به کشور برای بهبود شرایط نیستند؟ چرا برخی می‌گویند کالاهایمان در گمرک گیر کرده و منتظر صدور فلان دستور است؟ به نظر می‌‌رسد اگر قرار بر برخورد باشد، باید در کنار همه آن‌هایی که تخلفشان محرز شده، با مدیران منفعت‌طلبی که جلوی ورود کالا و یا توزیع آن را گرفته‌اند نیز قانونی و البته سخت برخورد شود. بازهم تأکید می‌کنیم، امروز دستگاه قضایی باید به سراغ آن‌هایی برود که در سایه نشسته و بر مشکلات مردم می‌افزایند تا جیبشان پر تر از همیشه شود. ببینید کار به کجا رسیده که آذری‌جهرمی (وزیر ارتباطات) در توئیتی(۱۵مرداد ماه) این‌گونه می‌نویسد «در بازار چارسو جوانی با صدای بلند به من می‌گفت: در برخی ادارات به ما می‌گویند از ما مجوز برای مواد مخدر بخواه، اما برای گوشی تلفن‌همراه نه، کاری می‌کنیم که این بچه(اشاره به وزیر ارتباطات) نتیجه #شفاف_سازی را بفهمد… با خود فکر کردم چرا مدت‌هاست گوشی‌های منتظر عرضه به بازار تعیین تکلیف نمی‌شوند؟» این بهترین نشانه برای دستگاه قضایی کشور است که با ورود قاطعانه دست اخلال‌گران و مفسدان دانه‌درشت پشت‌پرده را رو کرده و به اشد مجازات برساند. وقتی وزیر ارتباطات چنین پیامی را منتشر می‌کند، قطعاً دست‌های قدرتمندی در صحنه حاضر هستند که هم می‌خواهند کسی را که شفاف‌سازی کرده به قول خودشان تنبیه کنند و هم منافع‌شان آسیبی نبیند. فراموش نکنیم در حال حاضر دانه‌درشت‌ها همچون گرگی در لباس بره خون مردم را می‌مکند و عامل اصلی فشار اقتصادی بر جامعه هستند. امیدواریم این‌بار نیز بعد از چند ماه و پس‌ازآنکه جیب این گرگ‌های اقتصادی لبریز از پول ملت شد، خبر نرسد که فلان شخص با چند هزار میلیارد از کشور خارج شد و از طریق اینترپل به‌دنبال او هستیم!

 منبع: مجله تلفن همراه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا