از فواید سلامت اثبات شده موز

پتاسیم موجود در موز برای حفظ سلامت قلب ضروری است. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف پتاسیم زیاد با کاهش چشمگیر سطوح فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی پیوند خورده است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه ها در جهان و یکی از مغذی‌ترین آنها محسوب می شود. در حقیقت، بنابر گزارش سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد، موز در فهرست میوه های تازه صادراتی در جهان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

اما حتی به رغم محبوبیت بی نظیر موز، برخی افراد همچنان از مصرف آن به دلیل محتوای کربوهیدرات و قند بیشتر نسبت به بسیاری دیگر از میوه ها پرهیز می کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که بدن انسان برای تامین سوخت مورد نیاز خود به کربوهیدارت ها نیاز دارد و برخلاف خوراکی های پردازش شده شیرین، قندهای موجود در موز طبیعی هستند و با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر همراهی می شوند. افزون بر این، موز سرشار از فیبر است که آهنگ گوارش قند را کند کرده و به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می کند.

موز سرشار از پتاسیم است

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک موز اندازه متوسط دارای ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم یا حدود ۱۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه این ماده معدنی است.

بدن برای ارائه عملکرد درست خود به میزان قابل توجهی پتاسیم نیاز دارد. این الکترولیت به انقباض عضلانی، عملکرد عصبی، انتقال مواد مغذی به سلول ها و تخلیه مواد زائد از آنها، تنظیم ضربان قلب، و تنظیم سدیم در بدن کمک می کند. از این رو، سطوح ناکافی پتاسیم می تواند فشار خون و خطر سنگ کلیه را افزایش دهد، ممکن است با احساس ضعف و خستگی مواجه شوید، یا حتی گرفتگی های عضلانی را تجربه کنید.

موز به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند

پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات در بدن، به ویژه الکترولیت هایی مانند سدیم، منیزیم، کلسیم و البته پتاسیم که پس از انجام ورزش از دست می دهید، کمک می کند. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید می تواند موجب تغییرات سلولی کوچک در پتاسیم شود و ورزشکاران برای خنثی کردن این موارد عدم تعادل به مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم تشویق می شوند.

موز برای روده مفید است

یک موز اندازه متوسط دارای ۳ گرم فیبر (حدود ۱۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی) است. همچنین، موز حاوی پریبیوتیک ها است که نوعی فیبر تخمیرپذیر محسوب شده و به افزایش باکتری های خوب روده کمک می کند. این بردی بزرگ برای سلامت کلی انسان است زیرا به گفته پژوهشگران این باکتری های خوب ممکن است به بهبود گوارش، کاهش مدت زمان سرماخوردگی، و حتی کاهش وزن کمک کنند.

موز سوختی عالی پیش از انجام ورزش است

بهترین مواد غذایی که پیش از انجام ورزش می توانید مصرف کنید، آنهایی هستند که دارای قندهای طبیعی برای تامین انرژی بوده و همچنین معده را با مشکل مواجه نمی کنند. موز از بهترین گزینه ها در این زمینه است و همچنین به راحتی می توانید آن را در ساک ورزشی خود حمل کنید. افزون بر این، پژوهش ها نشان داده اند که موز دارای ترکیبات منحصر به فردی است که می توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود ببخشند.

موز ممکن است ریکاروی پس از انجام ورزش را نیز تقویت کند

پس از انجام ورزش نیز مصرف موز ممکن است مفید باشد. مطالعه ای کوچک در سال ۲۰۱۸ که در نشریه PLOS One منتشر شد، نشان داد که برخی ترکیبات و مواد شیمیایی گیاهی موجود در موز می توانند نقش موثری در کاهش التهاب ناشی از انجام تمرینات و ورزش های سخت و شدید – موجب دردهای عضلانی می شود – داشته باشند.

از فواید سلامت اثبات شده موز

موز برای قلب انسان مفید است

پتاسیم موجود در موز برای حفظ سلامت قلب ضروری است. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف پتاسیم زیاد با کاهش چشمگیر سطوح فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی پیوند خورده است. پتاسیم به دفع سدیم اضافه از بدن از طریق ادرار نیز کمک می کند که آسیب احتمالی آن به قلب را کاهش می دهد.

موز می تواند جایگزین شکر در غذاهای پخته شود 

طعم شیرین طبیعی و بافت نرم موز یکی از بهترین دلایل برای مصرف این میوه است که آن را به گزینه ای عالی برای استفاده در بسیاری از غذاهای پخته تبدیل می کند. شما می توانید موز را جایگزین شکر کنید.

موز سرشار از ویتامین B6 است

اگرچه ویتامین B6 همواره در کانون توجهات قرار ندارد، اما یکی از مواد مغذی ضروری برای انسان محسوب می شود. مصرف یک موز تقریبا یک سوم از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کند که یک ماده مغذی مهم برای رشد مغز نوزاد طی دوران بارداری و واکنش های آنزیمی درگیر در سوخت و ساز محسوب می شود.

موز ممکن است اشتها را کنترل کند

یک ماده غذایی به تنهایی نمی تواند احساس گرسنگی شدید پس از عدم مصرف یک وعده غذایی را از بین ببرد. با این وجود، مصرف موز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به کاهش هوس های غذایی کمک کند. موز حاوی نوعی فیبر به نام نشاسته مقاوم است که به نظر می رسد به افراد در مصرف کالری کمتر و مدیریت اشتها کمک می کند. در شرایطی که پژوهش های بیشتر برای درک بهتر رابطه بین این دو باید صورت بگیرد، یک موز اندازه متوسط حاوی حدود ۱۰۰ کالری است و به واسطه محتوای فیبر خود می تواند احساس سیری را در انسان ایجاد کند.

موز به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند

طی یک مطالعه در سوئد با حضور ۶۱ هزار شرکت کننده زن، پژوهشگران دریافتند افرادی که میوه ها و سبزیجات زیاد – تقریبا سه وعده در روز – مصرف می کردند با کمترین میزان خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیوی، شایع‌ترین نوع سرطان کلیه، مواجه هستند.

زمانی که پژوهشگران به طور خاص میوه ها را مورد بررسی قرار دادند، موز چشمگیرترین اثر را به واسطه تراکم بالای فنولیک ها، ترکیباتی دارای آثار آنتی اکسیدانی، به همراه داشتند.

مطالعه ای دیگر با حضور ۹۰ هزار شرکت کننده نیز نشان داد زنانی که روزانه بیش از ۴,۰۹۹ میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که کمتر از ۲,۴۰۷ میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند با ۳۵ درصد خطر کمتر برای ابتلا به سنگ های کلیه مواجه بودند. پتاسیم می تواند به دفع کلسیم اضافه از بدن نیز کمک کند. کلسیم یکی از واحدهای سازنده شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا