تبدیل پوست انسان به اسپیکر!

یک گروه پژوهشی بین‌المللی، فناوری جدیدی ارائه داده‌اند که امکان پخش موسیقی را برای پوست فراهم می‌کند.

موبنا – یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، نوعی فناوری پوشیدنی ابداع کرده‌اند که پوست را به اسپیکر تبدیل می‌کند.

این فناوری جدید که به سرپرستی پروفسور “هیونهیوب کو”(Hyunhyub Ko)، استاد “موسسه ملی علوم و فناوری اولسان “(UNIST) کره جنوبی ابداع شد، می‌تواند در موارد بسیاری از جمله حسگرها و ابزار پزشکی به کار رود.

پژوهشگران در این پروژه، نانولایه‌های باریک و رسانایی با ضخامت نانومقیاس ابداع کردند. این فناوری، مانند یک میکروفن عمل می‌کند و قابل اتصال به تلفن‌های همراه هوشمند و رایانه است.

نانولایه‌های پلیمری، مزایای قابل توجهی مانند انعطاف‌پذیری، وزن بسیار کم و چسبندگی بالا دارند؛ در نتیجه مستقیما به هر سطحی متصل می‌شوند. تنها مشکل نانولایه‌ها این است که به سادگی پاره می‌شوند و رسانای الکتریسیته نیستند.

پژوهشگران موفق شدند با قرار دادن یک شبکه نانوسیم نقره در نانولایه‌های پلیمری، این مشکل را حل کنند. به این ترتیب، نانولایه‌ها قابلیت چسبندگی به بدن و تبدیل شدن به اسپیکر را پیدا کردند.

تبدیل پوست انسان به اسپیکر!

“ساون کانگ”(Saewon Kang)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: نانولایه‌های باریک و رسانای ما بدون ترک برداشتن یا پارگی، امکان ارتباط با سطوح منحنی و متحرک را فراهم می‌کنند.

وی افزود: این لایه‌ها، قابلیت تشخیص صداها و لرزش‌های صوتی ناشی از سیگنال‌های ولتاژ اثر برق مالشی را فراهم می‌کنند و به همین دلیل در مواردی مانند ابزار ورودی و خروجی صدا کاربرد دارند.

پروفسور کو گفت: مهم‌ترین ویژگی نانولایه‌ها این است که ضخامتی کمتر از ۱۰۰ نانومتر دارند. ویژگی‌های برجسته نور، الکتریسته و مکانیکی نانولایه‌ها، امکان ابداع اسپیکرها و میکروفن‌های غیرقابل دیدن با قابلیت اتصال به پوست را فراهم می‌کند.

وی افزود: البته برای کاربردهای تجاری، باید دوام مکانیکی و عملکرد میکروفن‌ها و اسپیکرها ارتقا یابند.

این پژوهش، در مجله ” Science Advances” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا