فیلتر ۱۸۰ سایت گردشگری به ارایه مهلت اصلاح پیش از فیلترینگ ختم شد

اگرچه فیلتر بعضا اشتباه ۱۸۰ سایت گردشگری، خساراتی به صاحبان این کسب و کار وارد کرد اما باعث تصویب دستورالعملی برای مهلت دادن به سایت‌ها قبل از فیلترینگ و تلاش برای کاهش خسارت فیلترینگ روی فعالیت‌های آنلاین شد.

موبنا – اخیرا در اقدامی جنجالی با فیلتر شدن حدود ۱۸۰ سایت خدمات گردشگری فضای کسب وکارهای آنلاین در کشور دچار تشنج شد.

طبق تجربه‌های مشابه دیگری، این سایت‌ها نیز در یک روز تعطیل فیلتر شدند و امکان پیگیری تا رسیدن روز کاری برای صاحبان آنها وجود نداشت.

ماجرا از جایی شروع شد که دادستانی اسامی سایت‌های فاقد مجوز فروش از سازمان هواپیمایی استعلام کرد و ۲ اشتباه از جمله نادیده‌ گرفتن ۲ نوع سایت‌، نخست سایت‌هایی که پارتنر دارای مجوز دارند و دوم سایت‌هایی با فعالیت مقایسه و معرفی، باعث فیلتر حدود ۱۸۰ سایت فیلتر شد.

* اشتباه در فیلترینگ پس از ۴ روز اصلاح شد

چند روز پس از این اتفاق که با انتقاد تلویحی رییس سازمان گردشگری و پیگیری وزارت ارتباطات برای رفع مشکل مواجه شد، موضوع برای برخی از کسب‌وکارهایی که مشمول اشتباه شده بودند حل شد.

یک کسب و کار اینترنتی که در فروش خدمات هتل و پرواز فعال است و بدون دریافت هیچگونه اخطار و اطلاع رسانی از سوی مراجع ذی ربط فیلتر شده بود با اعلام رفع فیلتری، توضیح داد که «فیلترینگ این کسب و کار بنا به درخواست سازمان هواپیمایی کشور انجام شده بود و پس از محرز شدن شیوه همکاری آن با تامین‌کننده بلیت هواپیما که دارای همه مجوزهای لازم برای فعالیت در این عرصه است؛ از شکایت خود صرف نظر کرده و با دستور دادستانی رفع فیلتر انجام شد.»

اما رفع فیلتری پایان ماجرا برای کسب وکارهای آنلاین نیست و این کسب و کار با اشاره به ضررهای فیلتر اشتباه چهار روزه، اعلام کرد: «این اشتباه خسارت‌های فراوانی را به‌همراه داشت و از طریق کاهش فروش هتل‌ها، اختلال در رشد شرکت و داغ شدن شایعاتی که از اساس نادرست هستند به کسب و کار ضرر وارد شده است.»

*از این پس قبل از فیلتر کسب وکارهای آنلاین مهلت رفع اشکال داده خواهد شد

اما این رخداد ناخوشایند در فضای کسب و کار آنلاین علیرغم روی بد ماجرا این بار روی خوش دیگری نیز داشت. کسب وکارهای آنلاین همواره معتقدند حکم فیلترینگ برای یک تجارت آنلاین مانند حکم اعدام است و نسبت به فیلتر شدن بدون اطلاع یا فوری اعتراض دارند و اندکی پس از این رخداد در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستورالعملی درباره جلوگیری از ضرر کسب و کارهای آنلاین در نتیجه فیلترینگ و کاهش خسارات فیلترینگ تصویب شد.

در تازه ترین جلسه شورای عالی فضای مجازی، موضوع فیلتر شدن ۱۸۰ سایت فعال در حوزه گردشگری که اخیرا از سوی قوه قضائیه اعمال شده است، به بحث گذاشته و مقرر شد در راستای صیانت از اشتغال، چنانچه قوه قضائیه از این پس، برخورد یا اعمال فیلتر سایتهایی را که مربوط به کسب و کار در کشور بوده و افرادی در آنها شاغل به کار هستند، لازم تشخیص داد، ابتدا به موارد تخلف رسیدگی کرده و مهلتی برای رفع اشکالات آنها در نظر بگیرد تا اگر اشکالات برطرف نشد، اقدامات قانونی از جمله فیلتر شدن اعمال شود.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا