فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

در اینجا ۱۰ مورد از بهترین نمونه‌های هنری صنعت هوایی در تاریخ ۱۱۵ ساله حضور هواپیما بین انسان‌ها آورده شده است که هر کدام از آنها یک شاهکار محسوب می‌شوند.

موبنا – آنها می‌توانند برای محیط زیست آسیب‌رسان باشند یا بر اثر سقوط ناگهانی مرگ انسان‌ها را باعث شوند. از زمان اختراع این ابزار چهره دنیای پیرامون ما به طور کامل تغییر کرد و از جنگ‌ها گرفته تا اکتشاف و گردشگریو تجارت تحت تاثیر آن قرار گرفت. سفرهایی که چندین هفته یا حتی چندین ماه طول می‌کشید به گونه‌ای تغییر کرد که با این ابزار در کمتر از چند ساعت انجام شد. این وسیله بیش از یک سیستم مهندسی پیچیده بود و در اصل یک اتفاق بسیار شگفت انگیز و زیبا برای مردم به شمار آمد: هواپیما.

اگرچه در طول تاریخ انواع مختلف هواپیما با کاربردهای مختلف ساخته شده است و هواپیماسازی این روزها یکی از پررونق‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود، در اینجا ۱۰ مورد از بهترین نمونه‌های هنری هوایی در تاریخ ۱۱۵ ساله حضور هواپیما بین انسان‌ها آورده شده است که هر کدام از آنها یک شاهکار محسوب می‌شوند.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

لاکهید کانستلِیشن

هواپیمای بی‌نظیر و منحصر به‌فرد «کانستلِیشن» که به صورت مختصر با نام «کانی» هم شناخته می‌شود در سال ۱۹۳۹ میلادی در شرکت آمریکایی «لاکهید کورپوریشن» مورد بررسی قرار گرفت و از همان ابتدا از هدف از ساخت آن فراتر از یک پرواز ساده بود. مرکز «هوارد هاگس» وابسته به شرکت لاکهید که وظیفه طراحی و ساخت این هواپیما به آن واگذار شده بود در نظر داشت محصولی تولید کند که به گفته «کِلی جانسون» مدیر تحقیقات مهندسی شرکت می‌توانست «بیش از تمام هواپیماهای موجود افراد را سوار کند، با سرعت بیشتر از همه هواپیماهایی که ساخته شده‌اند حرکت کند، و پرواز با آن به قدری ارزان و اقتصادی باشد که بتواند به عنوان جایگزینی برای قطارها، کشتی‌ها و اتومبیل‌ها تبدیل شود». نمونه عملی این هواپیما بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۵۸ میلادی ساخته شد و با این وجود پروازهای اصلی آن از دهه ۱۹۹۰ میلادی آغاز شد.

این نخستین هواپیمایی بود که نیروی هوایی آمریکا آن را در مرکز «ایر فورس وان» مورد استفاده قرار داد تا «آیزنهاور» رئیس جمهور وقت سفرهای خود را با آن انجام دهد. تصویری که در اینجا منتشر شده است و با کد USAF C-69 شناخته می‌شود مربوط به نمونه نظامی این هواپیما است که سه بال کوچک در بخش انتهایی بدنه هم تمایز آن را نمایان می‌کند.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

کونکورد

به دلیل هزینه‌های زیاد مربوط به ساخت و نگهداری کنکورد ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که ساخت این شیئ پرنده پروژه چندان موفقی نبود. ولی این شبح براق آسمانی یکی از متمایزتری هواپیماهایی است که در تاریخ هوانوردی جهان ساخته شد. کنکورد نتیجه ادغام پروژه‌های همزمان در بریتانیا و فرانسه بود که در هر دو طرح این کشورها می‌کوشیدند یک هواپیمای فوق سبک و پرسرعت را تولید کنند.

کنکورد به گونه ای ساخته شد که می‌توانست با سرعت معادل دو برابر سرعت صوت پرواز کند و با ثبت یک رکورد جهانی، فاصله بین نیویورک تا لندن را در کمتر از ۳ ساعت بپیماید. سقوط فاجعه‌آمیز کنکورد در سال ۲۰۰۰ میلادی و سپس رویدادهای مربوط به ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از جمله اتفاقاتی بود که دست به دست هم داد تا این هواپیما برای همیشه بازنشسته شود. سرانجام آخرین پرواز کنکورد در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام شد تا پرسرعت‌ترین هواپیمای مسافربری تاریخ به موزه هوایی بپیوندد. آخرین کنکوردی که با آن پرواز انجام شد هم اکنون در موزه «هوا و فضای بریستول» به سر می‌برد.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

گرامان اف۷اف تایگرکَت

تصوری که دراینجا نمایان شده است یک دستگاه از این هواپیما متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده را نشان می‌دهد. «گرامان اف۷اف تایگرکَت» یک دستگاه هواپیماهای جنگنده سنگین بود که بین سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۴ میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اگرچه برای این هواپیما اهداف بسیار مهمی در نظر گرفته شده بود، ولی از آن به عنوان یک ماشین پرنده زیبا یاد می‌شد و شکل ظاهری آن یک هواپیمای لاغر و عضلانی را نشان می‌داد. این هواپیما برخلاف توانمندی‌های خود فقط در جنگ کره خودنمایی کرد و سپس در بخش خدمات ارتش مورد استفاده قرار گرفت. تعداد کمی از این هواپیما برای جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی‌ در جنگل های آمریکا بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

ماکی ام.سی.۷۲

اگرچه نوع طراحی و شکل ظاهری این هواپیما به گونه‌ای بود که برای نشستن روی آب مناسب باشد، ولی «ماکی ام.سی.۷۲» برای پرواز با سرعت بالا طراحی شده بود. این هواپیمای ایتالیایی فقط بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۴ میلادی پرواز کرد.

هواپیمای آزمایشی ایتالیایی در نهایت آنچه را انجام داد که از ابتدا برای آن تعریف شده بود: تبدیل شدن به سریع‌ترین هواپیمای تاریخ که توانست پرواز کند. این هواپیما در طول سه پرواز توانست با حداکثر سرعت ۷۰۹.۲ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و تا پنج سال بعد از این اتفاق هیچ هواپیمای دیگری نتواند رکورد آن را بشکند. پس از گذشته چندین دهه همچنان از آن به عنوان سریع‌ترین هواپیمای تک موتور دریایی که تاکنون پرواز کرده است یاد می‌کنند.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

پی-۵۱ موستانگ

«پی-۵۱ موستانگ» مرکز هوانوردی آمریکای شمالی در جنگ جهانی دوم به عنوان یک هواپیمای جنگنده برای ارتش بریتانیا طراحی شده بود و آن زمان شرکت آمریکایی «کورتیس توماهاوک» تصمیم داشت این هواپیما را جایگزین دو مدل قدیمی «اسپیتفایر» و «هاریکِین» کند.

موستانگ به عنوان یک جنگنده اسکورت بلندپرواز و برای اثربخشی در حمله به تاسیسات دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۹۴۴ میلادی «ترومن سنِیت» مدیر کمیته تحقیق جنگی از جنگنده به عنوان «آیرودینامیک‌ترین هواپیمای تعقیب کننده موجود در جهان» یاد کرد. «کلایو جیمز» خبرنگار رادیو بی‌بی‌سی و از محققان حوزه هوانوردی پس از پرواز با این جنگنده گفت: «این هواپیما بسیار بی‌نظیر بود. به طور باورنکردنی زیبا بود. و در نهایت این هواپیما پیروز جنگ بود … زمانی که این هواپیما در سال ۱۹۴۴ میلادی در آسمان برلین ظاهر شد، گوئرینگ در ویلهلمستراس فرماندهی نیروی هوایی را برعهده داشت و سپس به آسمان نگاه کرد و همان لحظه متوجه شد جنگ را باخته است. آن زمان هیچ کس تصور نمی‌کرد موستانگ تا آسمان برلین پرواز کند و به عبارت دقیق‌تر هیچ هواپیمای جنگنده‌ای نمی‌توانست مسافت به این طولانی را پرواز کند».

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

نورثراپ گرومان بی-۲ اسپیریت

بمب‌ افکن مخفی یا «استیلس بمبر» به خاطر ظاهر عجیب خود رعب و وحشت در دل مردم ایجاد می‌کرد و حتی حضور آن در سرزمین‌های غیرجنگی هم به مثابه یک نمایش بزرگ و دلهره‌آور بود. نخستین نشانه حضور این هواپیما سر و صدای بسیار زیاد آن در آسمان بود و البته در برخی مواقع هنگام پرواز در ارتفاع بالا بی‌صدا نزدیک می‌شد. طول هر بال این هواپیمای غولپیکر ۵۲ متر بود و سپس افراد روی زمین ظاهر عجیب و بزرگ آن را مشاهده می‌کردند. در این لحظات مردم یک هواپیمای عظیم الجثه را در آسمان می‌دیدند که سطح بسیار بزری داشت و برخلاف دیگر هواپیماهای آن زمان، بال‌ها به بدنه چسبیده بود.

این بمب‌ افکن از نظر فنی و بین کارشناسان هوانوردی با نام «نورثراپ گرومان بی-۲ اسپیریت» شناخته می‌شد و با این وجود مردم آن را «بمب افکن مخفی» می‌نامیدند. اگرچه هیچ کس این هواپیما را زیبا نمی‌نامید و همه از آن به عنوان یک پرنده خشمگین یاد می‌کردند، ولی در نهایت توانست به عنوان یکی از زیباترین هواپیماهای تاریخ معرفی شود.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

سوپرمارین اسپیتفایر

پرواز با سرعت بالا، قدرت مانور منحصر به‌فرد و سهولت در پرواز از مهم‌ترین مشخصه‌های «سوپرمارین اسپیتفایر» بود و به راحتی می‌توانست با محیط پیرامون خود سازگاری پیدا کند. زمانی که تولید این محصول به پایان رسید بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۸ میلادی ۲۴ دستگاه از آن تولید شده بود. در طول این زمان شرکت سازمان سوپرمارین را از یک هواپیمای کم‌قدرت به یک برنده اصلی در جنگ‌ها تبدیل کرد و سرانجام توانست به عنوان عامل اصلی پیروزی در «نبرد بریتانیا» و حمله D-Day نرماندی خود را معرفی کند.

این هواپیما توانست خود را به یکی از نمادهای جنگ جهانی دوم تبدیل کند و به واسطه قطعات کوچک بال‌های بیضی شکل خود بسیار شهرت یافته بود. این خاصیت‌ها باعث شده بود خلبان‌ها علاقه زیادی به پرواز با اسپیتفایر داشته باشند. آن زمان از این هواپیما به عنوان یک ماشین پرنده زیبا یاد می‌کردند.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

ویکرز وی‌سی۱۰

در مورد نمونه اولیه «ویکرز وی‌سی۱۰» که پرواز آزمایشی انجام داد یک نکته مهم وجود داشت. این هواپیما به واسطه بال‌های بزرگ خود شهرت پیدا کرد و این طراحی متمایز بال‌ها به گونه‌ای بود که قابلیت‌های پرواز و فرود در هواپیماهای کوچک را در اختیار آن قرار می‌داد و این امکان را فراهم می‌کرد تا هواپیما پس از طی کردن مسافت کوتاه بتواند از زمین بلند شود یا در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند.

اگرچه این هواپیما بین مسافران و خدمه پرواز محبوبیت بسیار زیادی داشت، ولی نیاز آن به استفاده از باندهای پهن و بزرگ باعث شده بود مزایای رقابتی خود را به عنوان یک هواپیمای مسافربری از دست بدهد و همچنین تغییر طراحی آن برای بهره‌مندی از فناوری‌های جدیدتر امکان‌پذیر نبود. سرانجام تولید این هواپیما در سال ۱۹۷۰ میلادی متوقف شد و البته نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا تا سال ۲۰۱۳ میلادی برای پروازهای اختصاصی از وی‌سی۱۰ همچنان استفاده می‌کرد.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

آورو آویان

این هواپیما در اصل قرار بود در آزمایش‌های هوایی سبک «لیمپین» در سال ۱۹۲۶ میلادی شرکت کند و البته پس از آنکه به گزینه اصلی پرواز برای «امیلیا ایرهارت» تبدیل شد، به شهرت جهانی رسید. این خلبان زن در مجموع ۵۹۴ پرواز در سال ۱۹۲۸ میلادی برای طی کردن مسیر بین آتلانتا با «آویان ۳» تجربه کرد.

او همان سال موفق شد بار دیگر نام خود را در تاریخ ثبت کند و بر این اساس زمانی که دیفتری در کانادا بسیار شیوع پیدا کرده بود، داروی لازم را با این هواپیما به کانادا برد و جان هزاران نفر را نجات داد. پروازی که او بر این اساس انجام داد «مسابقه علیه مرگ» نام گرفت. در تصویری که اینجا مشاهده می‌کنید «بِرت هینکلر» با یکی از نمونه‌های اولیه آویان است که این عکس در سال ۱۹۲۸ میلادی گرفته شده است.

فهرست زیباترین هواپیماهای تاریخ! (+عکس)

بلریو ایکس‌آی

هواپیمای «بلریو ایکس‌آی» سال ۱۹۰۹ میلادی توسط شخصی به نام «لوئیس بلریو» ساخته شد و به پرواز درآمد. ولی نکته مهم‌تر زمانی اتفاق افتاد که او با این هواپیما بر فراز کانال انگلستان پرواز کرد و این نخستین بار بود که یک هواپیما با چنین وزن سنگینی این مسیر را طی می‌نمود.

آقای بلریو موفق شد هواپیمای خود را به سراسر جهان بفروشد و این هواپیما تا آغاز جنگ جهانی اول باقی بماند. هنوز نسخه‌های بازسازی شده این هواپیما در گوشه و کنار جهان موجود هستند که امروزه به صورت نمایشی به پرواز درمی‌آیند. «میکائیل کارلسون» که او را در تصویر مشاهده می‌کنید ۹۰ سال پس از پرواز تاریخی بلریو بر فراز کانال انگلستان، در سال ۱۹۹۹ میلادی بار دیگر این پرواز را با همین هواپیما تجربه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا