پرندگانی با جثه فیل: چه کسی بزرگترین پرنده روی زمین را نابود کرد؟

این پرنده دستکم نیم تن وزن داشت، قد حدود ۳ متر محاسبه می‌شد و برای تولید مثل بزرگترین تخم‌ها روی زمین را می‌گذاشت که حتی از تخم‌های دایناسورها هم بزرگتر بود.

موبنا – بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی دانشمندان، شواهد به دست حاکی از آن است که «پرندگان فیلی» در منطقه ماداگاسکار توسط انسان‌های اولیه شکار می‌شدند تا به عنوان غذا مورد استفاده قرار گیرند. «پرنده فیلی» نام یک حیوان بسیار بزرگ متعلق به خانواده پرندگان بوده است که البته توانایی پرواز نداشته و در منطقه ماداگاسکار زندگی می‌کرده است. این پرنده حدود ۱۰۰۰ سال قبل منقرض شده است. تخم‌های این پرنده که هم اکنون به صورت فسیل شده در مناطق مختلف ماداگاسکار کشف می‌شوند، بزرگترین تخم‌های شناسایی شده روی کره زمین هستند.

پرندگانی با جثه فیل: چه کسی بزرگترین پرنده روی زمین را نابود کرد؟

بقایای به دست آمده از استخوان و تخم‌های این پرنده عظیم الجثه نشان می‌دهد که او حدود ۱۰ هزار سال قبل نیز روی کره زمین می‌زیسته است. تا کنون تصور می‌شد نخستین پرندگان فیلی مهاجر حدود ۲۵۰۰ تا ۴ هزار سال قبل به جزیره مادگاسکار مهاجرت کرده‌اند. دکتر «جیمز هنسفورد» یکی از دانشمندان «موسسه حیوان‌شناسی لندن» در این خصوص گفت: «کشف جدید نشان می‌دهد این پرنده حدود ۶ هزار سال قبل در ماداگاسکار زندگی می‌کرده است و نکته مهم این است که انسان‌ها در آن زمان مجرای گوارشی پرنده را بریده‌اند تا با کشتن او، منبع غذایی مورد نیاز خود را تامین کنند».

پرندگانی با جثه فیل: چه کسی بزرگترین پرنده روی زمین را نابود کرد؟

در حالی که سوالات فراوانی در مورد تاریخ زندگی انسان مطرح است، این کشف جدید تئوری‌های موجود پیرامون «نظریه انقراض» را کاملا تغییر می‌دهد و دانشمندان برای تحلیل آن فرضیه‌های جدید مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد انسان‌ها به جای آنکه در یک بازه زمانی کوتاه این پرندگان غول‌پیکر را از بین برده باشند، هزاران سال در کنار این پرنده زندگی کرده‌اند و در نهایت این پرنده حدود هزار سال قبل منقرض شده است.

پرندگانی با جثه فیل: چه کسی بزرگترین پرنده روی زمین را نابود کرد؟

دکتر هنسفورد در این خصوص توضیح داد:‌ «به نظر می‌رسد انسان‌ برای سال‌های بسیار طولانی در کنار پرنده فیلی زندگی می کرده است و هم اکنون استخوان‌هایی از این پرنده به دست آمده است که قدمت حضور آن تا ۹ هزار سال قبل را هم نمایان می‌کند، که ظاهرا با تاثیرات منفی محدود بر تنوع زیستی در بیشتر این دوره‌ها حضور داشته است و حتی تا ۱۰۰۰ سال قبل هم می‌زیسته است».

آن زمان پرنده فیلی به عنوان یکی از پرندگان معمول و عادی در ماداگاسکار محسوب می‌شد. این پرنده دستکم نیم تن وزن داشت، قد او حدود ۳ متر محاسبه می‌شد و برای تولید مثل بزرگترین تخم‌ها روی زمین را می‌گذاشت که حتی از تخم‌های دایناسورها هم بزرگتر بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا