حتی داروهای غیر آنتی‌بیوتیکی منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شوند!

محققان دریافته‌اند که حتی داروهای غیر آنتی‌بیوتیک، از جمله داروهای ضد افسردگی می‌توانند به توسعه باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک کمک کنند.

موبنا – تهدید آشکار باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک معمولا به مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها مرتبط دانسته می‌شود. اما اکنون محققان دانشگاه کوئینزلند(UQ) دریافته‌اند که حتی آن دسته از ترکیبات دارویی که خودشان آنتی‌بیوتیک نیستند، نظیر داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند به افزایش سوپرباگ‌ها یا همان باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک کمک کنند.

با اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در قرن گذشته نقش بسیار مهمی داشته‌اند، اما مفید بودن آنها اکنون دیگر کاهش یافته است.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها طراحی شده‌اند، اما لزوما تمام آنها را از بین نمی‌برند و تنها جمعیت باکتری‌ها را تا رسیدن به سطحی ایمن کاهش می‌دهد.

متأسفانه این رویکرد موجب زنده ماندن قوی‌ترین باکتری‌ها می‌شود که می‌توانند سپس در برابر این دارو مقاومت کنند.

اکنون پس از چند دهه، جای تعجب نیست که بسیاری از گونه‌های باکتری در برابر طیف وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند.

در حالی که مکانیزم اصلی ایجاد این مقاومت به همین شکل است، اما تنها عامل آن نیست. محققان دانشگاه کوئینزلند می‌خواستند آزمایش کنند که آیا سایر داروها، حتی آنهایی که دارای خواص آنتی‌بیوتیکی نیستند، می‌توانند نقشی در ظهور سوپرباگ‌ها ایفا کنند یا خیر و نتایج این مطالعه نگران کننده بود.

این تیم بر روی یک دارو به نام فلوکستین(fluoxetine) تمرکز کرد که بیشتر به نام تجاری Prozac شناخته می‌شود. برای تست آن، غلظت‌های مختلفی از این دارو(صفر، ۰.۵، ۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم در لیتر) را قبل از قرار دادن باکتری در صفحات حاوی آنتی‌بیوتیک‌های مختلف برای مشاهده هرگونه تغییر در مقاومت آنها، آن را در معرض جمعیت باکتری‌های ای.کولی(E. coli) قرار دادند.

پس از جدا کردن باکتری‌های با مقاومت شدید، بعضی از آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند تا این فرآیند را تکرار کنند تا محققان ببینند آیا حداقل مقدار مورد نیاز برای نابودی آنها افزایش یافته است؟

این کار باعث افزایش میزان جهش باکتری‌ها و در نتیجه نیاز به افزایش غلظت دارو شد، چرا که آنها سریع‌تر مقاومت ایجاد کردند.

“جیانهوا گو” نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: فلوکستین یک داروی بسیار مقاوم است که وجود آن در سطح وسیعی از محیط می‌تواند مقاومت چند دارویی را ایجاد کند. این مطالعه شواهد محکمی را نشان می‌دهد که فلوکستین مستقیما از طریق جهش ژنتیکی باعث مقاومت به چند آنتی‌بیوتیک می‌شود.

محققان می‌گویند گام بعدی این است که ببینیم آیا این دارو همان تاثیرات منفی را بر میکروبیوم روده انسان دارد یا خیر.

این پژوهش در مجله Environmental International منتشر شده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا