همتی: بانک‌ها در مهار نقدینگی همکاری کنند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این نهاد با همکاری بانک ها، روند نقدینگی را مهار و آن را در خدمت تولید و اقتصاد کشور قرار می دهد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از بانک مرکزی، نشست مدیران عامل بانک‌های کشور با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد و در آن مهمترین مسایل پولی و بانکی کشور بررسی و نقش بانک ها در ایجاد فضای مناسب برای تداوم امید بخش کسب و کار در کشور مورد تاکید قرار گرفت.
در این جلسه بانک های کشور آمادگی خود را برای همراهی و کمک به بانک مرکزی در کنترل و مهار نقدینگی و نیز پشتیبانی از فعالان اقتصادی اعلام کردند و مقرر شد در کنترل بازار ارز نیز با سیاست های بانک مرکزی همراهی کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با یادآوری رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مورد کنترل و هدایت نقدینگی و جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی در حضور سران قوا، بر عزم نظام در کنترل نقدینگی و حمایت از سیاست های بانک مرکزی در این زمینه تاکید کرد.
وی در مورد درآمدهای ارزی کشور گفت: با وجود تلاش دولت ترامپ برای قطع درآمدهای ارزی کشور، تدابیر مختلفی برای خنثی سازی آن انجام شده و بانک مرکزی با قدرت ارز مورد نیاز کالاهای ضروری و اساسی و نیز مواد اولیه و کالاهای واسطه ای کارخانجات و نیازهای واقعی مردم را تأمین می کند.
وی افزود: تلاش دولت بر این است که در این جنگ اقتصادی کمترین فشار ممکن به مردم وارد شود؛ امیدواریم روند جاری حداقل منجر به اصلاح الگوی مصرف و واردات کشور شود تا در مسیر تعمیق تولید ملی و توسعه صادرات قرار گیریم.
به گزارش ایرنا، براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان تیرماه امسال به ۱۶ تریلیون و ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید که از ابتدای سال ۴.۷ درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰.۱ درصد رشد داشته است.
به مجموع پول و شبه پول، نقدینگی گفته می شود؛ هرچه رشد نقدینگی بیشتر شود، تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر می شود؛ در واقع به دلیل آنکه در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم می شود؛ از این رو یکی از ابزارهای سیاستگذاران پولی برای مقابله با تورم، کاهش رشد نقدینگی در جامعه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا